به گزارش خبرنما به نقل از گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است: شخصیت هفته؛ بیژن زنگنه نشست ۱۷۶ اوپک با حضور «بیژن نامدار زنگنه»، وزیر نفت، در وین پایتخت اتریش برگزار شد. موضوع اصلی این اجلاس بررسی چگونگی نهادینه کردن همکاری کشورهای اوپک و غیراوپک بود که موجب شد تا […]

به گزارش خبرنما به نقل از گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ بیژن زنگنه

نشست ۱۷۶ اوپک با حضور «بیژن نامدار زنگنه»، وزیر نفت، در وین پایتخت اتریش برگزار شد. موضوع اصلی این اجلاس بررسی چگونگی نهادینه کردن همکاری کشورهای اوپک و غیراوپک بود که موجب شد تا به دلیل مخالفت زنگنه با این طرح این اجلاس طولانی شود. در نهایت ۱۴ کشور عضو سازمان نفت پس از پایان نشست پشت درهای بسته، با اعلام تمدید کاهش داوطلبانه تولید برای یک دوره ۹ ماهه از اول ژوئیه سال ۲۰۱۹ میلادی تا پایان ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی، خبر دادند. یادآور می شود، وزیر نفت پیش از برگزاری این نشست دیدارهای مختلفی با همتایان خود در وین برگزار کرد. او با وزرای انرژی روسیه، ونزوئلا، لیبی و عراق به دیدار و گفت و گو پرداخت. همچنین دیدار او با وزیر انرژی عربستان در رسانه ها خبرساز شده که او در این باره در جمع خبرنگاران و در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: « در جلسه ۷ ساعت با وزیر انرژی عربستان صحبت کردیم و نتیجه مذاکرات نیز همان شد که از جلسه اوپک به دست آمد. البته با یکدیگر احوال‌پرسی هم داریم که جزو وظایف ذاتی ماست.»

در نهایت وزیر نفت کشورمان بازهم توانست با تکیه بر دیپلماسی انرژی خواسته های ایران در اوپک را اجرایی کند.

چهره هفته؛ اظهارات دادستان کل کشور

حجت الاسلام منتظری، دادستان کل کشور، با بیان این که اینستکس فرزند و مولود معلول برجام است، از مسئولان سیاسی کشورمان خواست حواسشان به عدم تعهدات گذشته غرب باشد و این فرزند معلول را به دامن نگیرند. «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، در این باره گفت: « فرزند معلول یا غیر معلول، فقط می‌خواهیم اروپایی‌ها تعهدات خود را انجام دهند.» «محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور، در این باره بیان کرد: «هر کس باید در چارچوب تخصص خودش صحبت کند و به موضوعاتی که بر آنها اشراف دارد، بپردازد. باید به اصل موضوع پرداخته شود، اصل موضوع این است که باید در اینستکس پول وارد شود تا معامله انجام گیرد. ما باید بتوانیم نفت بفروشیم و پول این نفت وارد ساز و کار اینستکس شود تا با آن پول خریدهای مورد نیاز خود را انجام دهیم.»

جنجال هفته؛ فیلم صداوسیما درباره نحوه دور زدن تحریم ها توسط ایران برای فروش نفت

هفته جاری صداوسیما در یک برنامه تلویزیونی در اقدامی مشکوک و ضدامنیتی جزئیات یک پروژه وزارت نفت برای دور زدن تحریم‌ها را به طور کامل تشریح کرد. البته مدتی است که وزارت نفت از سوی برخی چهره‌های تندرو متهم می‌شود که مسیرهای فروش نفت را بسته و در فروش نفت موفق عمل نکرده است که اینها بخشی از جنجال های اخیر علیه وزیر نفت است.

وزیر نفت در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران درباره انتشار این فیلم گفت: «اگر درست بگویند این یعنی هر چه وزارت نفت رشته بود آن‌ها پنبه کرده‌اند. من در این باره با مسئولین صداوسیما صحبت کردم. آنها می‌گویند این فیلم قبلا جای دیگری پخش شده است رسانه‌ها دشمن ما هستند و حتی بازنشر آن کار درستی نیست. اینهایی که اینها می گویند مثل رویترز و بقیه دروغ می گویند و رسانه های داخلی گول دروغ ها را نباید بخورند، باید حواسشان جمع باشد.»

همچنین در این باره «محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور، گفت: «در صحبت‌هایی که آقای علی عسگری رئیس رسانه ملی با من مطرح کردند، هدفشان از انتشار این مطالب آن بوده که به آمریکایی‌ها و دیگران بگویند که ما در ایران اجازه نخواهیم داد فروش نفت به صفر برسد؛ این در حالیست که باید مراقبت شود که اگر می‌خواهند چنین حرفی را بزنند، به روش‌های دیگر نیز می‌توانند این موضوع را مطرح کنند؛ ما نباید به نوعی حرف بزنیم که اطلاعات‌مان را در اختیار دشمن بگذاریم. بر اساس صحبت‌هایی که با رئیس رسانه ملی داشتم، قرار بر این شد که بیشتر رعایت شود.»

خبر مهم هفته؛ اولین گام ایران در برجام برداشته شد

وعده ایران در اجرای گام اول کاهش بخشی از تعهدات خود در برابر بی‌توجهی اروپایی‌ها به تعهدات برجامی خود عملی شد. «بهروز کمالوندی»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، ۲۷ خرداد ماه هم در محل تأسیسات آب سنگین اراک خبر داد که به مدت ۱۰ روز دیگر یعنی تا ۶ تیرماه اورانیوم با همان عنای ۳٫۶۷ درصد از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهد کرد در نهایت  وزیر امور خارجه در حاشیه مراسم ترحیم «صفری نطنزی»، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، عملی شدن این اقدام را تأیید کرد.

پس از اعلام این خبر و تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی واکنش های زیادی را در سطح جهانی شاهد بودیم.

وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس و نماینده عالی به شدت نگران اعلامیه ایران مبنی بر عبور از محدودیت ذخیره‌سازی اورانیم با غنی کم ذیل برنامه جامع اقدام مشترک هستند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این مسئله را تأیید کرده است.

ما از ایران می‌خواهیم که از این اقدام بازگردد و از اقدامات بیشتری که باعث سست کردن پایه‌های توافق هسته‌ای می‌شود، خودداری کند. ما مصرانه با هماهنگی نزدیک دیگر طرفین برجام، گام‌های بعدی در چارچوب برجام را مدنظر قرار می‌دهیم.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عبور ذخایر اورانیم غنی شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم، عنوان کرد که ریشه این مسئله در فشارهای آمریکا خلاصه می‌شود. روسیه هم تحریم های آمریکا عامل اصلی این اقدام ایران دانست.

رئیس جمهور آمریکا به عبور ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم واکنش نشان داد و گفت: « آن‌ها می‌دانند که چه کار می‌کنند، می‌دانند که با چه چیزی بازی می‌کنند و من فکر می‌کنم که آن‌ها با آتش بازی می‌کنند. بنابراین هیچ پیامی به هیچ وجه برای ایران ندارم.»

«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا، در پیامی توییتری خود در این باره نوشت: « دلیلی وجود ندارد که ایران غنی‌سازی خود را افزایش دهد مگر آن که [این اقدام] بخشی از تلاش آن در جهت کاهش مدت زمان گریز برای تولید تسلیحات هسته‌ای باشد.»

همچنین کاخ سفید در بیانیه‌ای به عبور ذخائر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ایران از ۳۰۰ کیلوگرم واکنش نشان داد و  مدعی شد که ایران قبل از حصول برجام هم مفاد آن را نقض کرده است و وزیر امور خارجه کشورمان در یک جمله در این باره نوشت: «جدی».

وزیر امور خارجه انگلیس نیز از ایران خواست تا اقدامات دیگری مغایر با تعهدات هسته‌ای خود اتخاذ نکند و بار دیگری پایبندی خود به اجرای کامل تعهدات برجامی‌اش را از سر بگیرد.

دروغ هفته؛ دعوای ظریف و زنگنه

«ابوالفضل ابوترابی»، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی، پیشتر گفته بود: «به تازگی مطلع شده‌ایم که آقای زنگنه علاوه بر اختلاف با آقای روحانی، با آقای ظریف وزیر امور خارجه نیز اختلافاتی پیدا کرده است. اختلافات میان زنگنه و ظریف به حدی است که بر سر استفاده از منافع برجام و به‌کارگیری شرکت‌های شرقی و آسیایی در بازار نفت و گاز ایران دچار چالش‌های بسیاری شده‌اند و آقای ظریف نیز یکی از راه‌های به بن‌بست رسیدن برجام را سستی وزارت نفت در این حوزه می‌داند.»

«سید عباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، در این باره گفت: «چنین چیزی صحت ندارد و آقای ظریف و آقای زنگنه روابط خوبی دارند. ضمن اینکه آقای ظریف، وزیر نفت را یکی از وزرای موفق و پرتلاش کابینه می داند که در عرصه بین‌الملل عملکرد خوبی داشته و توانسته است به خوبی از جایگاه ایران در اوپک و بازار جهانی نفت دفاع کند.»

خبر مهم هفته؛ شهادت دو نفر از برزمندگان در مواجهه با یک تیم ضدانقلاب

 روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه اعلام کرد: رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) با یک تیم تروریستی ضد انقلاب وابسته به استکبار جهانی که قصد نفوذ به داخل مرزهای کشورمان را داشت، در منطقه عمومی چالدران در استان آذربایجان غربی درگیر و با هلاکت دو تن و زخمی شدن بقایای اشرار، این تیم تروریستی را منهدم کردند.

روابط عمومی سپاه همچنین اعلام کرد: در این درگیری دو نفر از رزمندگان شجاع و دلاور بومی چالدران به فیض شهادت نائل آمدند.

***************************

جلسه محاکمه متهم به قتل امام جمعه کازرون در دادگاه کیفری یک شیراز برگزار شد و در پایان رسیدگی، رئیس دادگاه، متهم پرونده را به قصاص محکوم کرد.