به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا؛ بهره برداری از این وسیله به عنوان یک وسیله جنگی، شاید با اهمیت ترین سبب او بود که در ۲۷ نوامبر ۱۸۹۵ پاداش نوبل را بنیانگذاری و وصیت کرد بعد از مرگش بخش اعظم ثروتش صرف ایجاد مؤسسه ای برای دادن پاداش به افرادی گردد که خدمت مناسبی […]

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا؛ بهره برداری از این وسیله به عنوان یک وسیله جنگی، شاید با اهمیت ترین سبب او بود که در ۲۷ نوامبر ۱۸۹۵ پاداش نوبل را بنیانگذاری و وصیت کرد بعد از مرگش بخش اعظم ثروتش صرف ایجاد مؤسسه ای برای دادن پاداش به افرادی گردد که خدمت مناسبی در راستای های فیزیک، شیمی، پزشکی، ادبیات و صلح به بشریت کرده اند.

این وصیتنامه جنجال برانگیز بزرگ بوجود آورد زیرا اعضای خانواده نوبل به آن اعتراض نمودند. البته این اعتراض ها به جایی نرسید و درنهایت این پاداش به صورت رسمی بوجود آمد. اگر چه طی مراحل قانونی و نوشتن دستورالعمل شیوه انتخاب برندگان و اعطای جوایز پنج سال طول کشید و اولین پاداش نوبل در سال ۱۹۰۱ اهدا گردید.

چند نکته جالب در مورد برندگان پاداش نوبل
* * پرافتخارترین برندگان نوبل خانواده کوری می باشند. ماری کوری بهمراه همسرش «پیر کوری» در سال ۱۹۰۳ پاداش نوبل فیزیک را گرفتند و دختر آنان «ایرن» هم بهمراه همسرش «فردریک» در سال ۱۹۳۵ پاداش نوبل شیمی را دریافت نمودند. ماری کوری بجز پاداش نوبل فیزیک در سال ۱۹۰۳ در سال ۱۹۱۱ نوبل شیمی را هم کسب کرد.

* * ملاله یوسف زی دختر پاکستانی که در ۱۷ سالگی به علت فعالیت در حوزه حقوق کودکان نوبل صلح را در سال ۲۰۱۴ کسب کرد را میتوان جوان ترین پیروز پاداش نوبل برشمرد.

* * ژان پل سارتر نویسنده و فیلسوف فرانسوی در سال ۱۹۶۴ از پذیرفتن پاداش نوبل ادبیات امتناع کرد.

* * پاداش نوبل ادبیات سال ۱۹۵۸ به علت نوشتن کتاب  دکتر ژیواگو به باریس پاسترناک تعلق گرفت اما او وادار گردید به فرمان مقام های دولتی شوروی آن را نپذیرد. فرزند پاسترناک ۲۹ سال بعد از فوت او یعنی در سال ۱۹۸۹ پاداش اش را دریافت نمود.

* * پاداش نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۶ به باب دیلان خواننده، آهنگساز، شاعر، و نویسندهٔ آمریکایی اهدا گردید اما او در مراسم اهدای پاداش شرکت نکرد و ماهها بعد در ماه مارس ۲۰۱۷ به استکهلم رفت تا پاداش اش را بگیرد.

* توماس مان در سال ۱۹۲۹ پاداش نوبل ادبیات را به علت اولین رمانش با اسم بدونبروک ها که ۲۸ پارسال در سال ۱۹۰۱ منتشر گردیده بود دریافت نمود!

* * وینستون چرچیل نخست وزیر انگلیس که همگان وی را به عنوان یک چهره سیاسی می شناسند در سال ۱۹۵۳ پاداش نوبل ادبیات را به علت نشر خاطرات شخصی اش گرفت.

انتهای پیام