شرکت نکاچوب در تیر ماه ۱۳۴۸ به طور شرکت سهامی تأسیس گردید که مبحث فعالیت آن بهره برداری از جنگل ها، تهیه و اجرای طرح های جنگلداری و تأسیس کارخانجات صنعت های چوب و علاوه بر این تولید فرآورده های چوبی مثل نئوپان آسان و ملامینه، تخته چندلا، روکش و انواع تخته بوده هست. از […]

شرکت نکاچوب در تیر ماه ۱۳۴۸ به طور شرکت سهامی تأسیس گردید که مبحث فعالیت آن بهره برداری از جنگل ها، تهیه و اجرای طرح های جنگلداری و تأسیس کارخانجات صنعت های چوب و علاوه بر این تولید فرآورده های چوبی مثل نئوپان آسان و ملامینه، تخته چندلا، روکش و انواع تخته بوده هست.

از اغراض ایجاد این شرکت همانطور که در اساسنامه آن آمده هست میتوان به مواردی مثل محافظت و حفظ از جنگل های تحت اختیار با بهره برداری علمی و اصولی، اجرای صحیح طرح های جنگلداری تحت نظارت و کنترل سازمان جنگل ها و مراتع کشور، احیای جنگل های مخروبه و فضای باز جنگلی، مراقبت و محافظت از قاچاق چوب و قطع بی رویه و نیز جلوگیری از صدمات متاثر از دام و دامدار در عرصه های جنگلی اشاره نمود.

حال در آستانه ۵۰ سالگی مشکلات متعددی گریبانگیر شرکت نکاچوب شده و خطر تعطیلی این واحد بزرگ صنعتی، کارگران و کارمندان آن را تهدید می کند.

محمدحسین ولیپور ریکنده، مسئول ارتباطات عمومی شرکت نکاچوب میاندرود در در اظهار کرد وگو با ایسنا با تشریح پیشینه قدیمی این شرکت به وجود قریب به ۴۰۰۰ پرسنل در سال های اولیه رونق کارخانه اشاره و اظهار کرد: تقریبا ۳۰۰۰ نفر از این نیروها در واحدهای داخلی اعم از تولید، اداری، مالی و بازرگانی مشغول به کار بودند و ۱۰۰۰ نفر دیگر نیز در قالب همکاران مراقبت، فعالیت های بهره برداری، جاده سازی، راهداری، احیای جنگل و کاشت نهال در نهالستان ها را برعهده داشتند.

وی از احداث ۱۱۰۰ کیلومتر جاده در مسیرهای جنگلی توسط شرکت نکاچوب اطلاع داد و تصریح نمود: تمام این جاده ها به یکدیگر مربوط بوده و مزایای بسیاری را برای مردم منطقه فراهم کرده هست.

مسئول ارتباطات عمومی شرکت نکاچوب میاندرود، این جاده های جنگلی را محل رفت و آمد و رفت ‎ وآمد روستائیان و دام های آنان، معرفی و افزود: جابه جایی مریض ها به جایگاه ها درمانی و اجرای عملیات اطفای حریق از معبر این شریان های مواصلاتی تنها گوشه ای از مزایای عملیات راهسازی در بطن جنگل هاست که توسط شرکت نکاچوب انجام گردید.

ولیپور با یادآوری دوران رونق کارخانه در سنوات گذشته از صادرات فرآورده ها شرکت به ژاپن، ترکمنستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس یاد نمود و اضافه کرد: علاوه بر صادرات بیگانه، شرکت به بیشتر از ۳۰ شهر داخلی از استان های متفاوت کشور فرآورده ها خود را ارائه می کرد.

وی به بخش های متفاوت صنعتی در کارخانه بزرگ نکاچوب در سال های نه چندان دور اشاره و اظهار کرد: مبلمان سازی، جعبه سازی، تولید پارکت، نئوپان، ملامینه، روکش و تخته کشی(چوب بری) از واحدهای متفاوت فعال در مجموعه شرکت نکاچوب بود که هر یک بیشتر از ۱۵۰ پرسنل را در خود جای می داد.

مسئول ارتباطات عمومی شرکت نکاچوب میاندرود از فعالیت مستمر تمامی واحدهای صنعتی مجموعه در چندین شیفت کاری یاد نمود و اضافه کرد: در سال هایی نه چندان دور تمام واحدهای این شرکت به خوب ترین شکل ممکن و در امتداد یک سیکل ترکیبی با حداکثر توان مشغول به فعالیت بودند.

مسئول ارتباطات عمومی شرکت نکاچوب میاندرود در ادامه از روند کاهشی نیروی کار شرکت به تعداد ۶۲۰ نفر اطلاع داد و تصریح نمود: این اشخاص دارای مدارک متفاوت تحصیلی اعم از دیپلم تا دکترا در ۲۰۰ هزار هکتار از زمین های جنگلی تحت مراقبت شرکت نکاچوب با عنوان یگان مراقبت جنگل مشغول به کار می باشند.

ولیپور از عدم امنیت شغلی حرف به میان آورد و با بیان مشکلات و دشواری های مکرر کار و کارگران در چندین سال موخر، اظهار کرد: زیادی از همکاران شرکت نکاچوب حتی در لحظه های شادی و غم در کنار خانواده های خود حضور نداشته و برای استمرار و بقای شرکت و محیط زیست متحمل رنج زیاد شده اند.

نحوه اجرای طرح تنفس جنگل غلط هست

این پرسنل با پیشینه شرکت نکاچوب، با عدم تایید قسمتی از طرح تنفس جنگل تصریح نمود: طرح تنفس جنگل در دو مفهوم برای درختان ایستاده و شکسته تشریح شده که درباره درختان ایستاده مورد قبول هست اما اجرای طرح به معنای عدم خارج شدن درختان شکسته و افتاده توجیه ندارد.

ولیپور در بیان سبب غیرقابل پذیرش بودن طرح اضافه کرد: به باور زیادی از کارشناسان جنگل درختان شکسته و افتاده مأمنی برای آفات هست اما مساله اینجاست که آفات بعد از تغذیه از درختان افتاده به سراغ درخت کلیدی و ایستاده رفته و آنان را نیز به تدریج از بین خواهند برد.

وی سبب دوم اشتباه طرح را مربوط به حریق جنگل عنوان و افزود: چنانچه آتش سوزی در جنگل رخ دهد درختان شکسته و افتاده موجب تشدید آتش سوزی خواهند گردید.

این کارمند باسابقه نکاچوب با ذکر مثالی به تشریح کارکرد درختان شکسته و افتاده در حریق اشاره و اظهار کرد: در گذشته جنگل نشینان محلی (گالش ها) ابزار ای به اسم کبریت جهت آتش افروزی دو مرتبه نداشتند. این نشان دهنده عدم خاموش شدن آتش در کنده های درختان شکسته افتاده بوده که در زمان حریق در آغاز دو مرتبه آتش سوزی مؤثر هست.

ولی پور با اشاره به دیدگاه قبول کنندگان طرح تنفس جنگل با ابراز ناخشنودی از انتقاد کارشناسان نسبت به احداث راه جنگلی، افزود: افرادی که معتقد می باشند نباید در جنگل راهسازی کرد باید به این نکته توجه نمایند که زیادی از راه های شرکت نکاچوب در اطفاء حریق و رهایی جان اشخاص نقش حیاتی داشته و به مدد محیط زیست آمده هست.

وی، یکی از عاملان سیل موخر شهرستان تنکابن را متاثر از برداشت نشدن درختان شکسته افتاده جنگل دانست و تاکید کرد: وجود کُنده های کوچک و بزرگ درختان در رودخانه های تنکابن بعد از ویرانی سیل دلیلی بر کارکرد اشتباه طرح تنفس جنگل بوده و چنانچه این درختان از جنگل تألیف شده بود هرگز خسارت تا این حد افزایش پیدا نمی کرد.

مسئول روبط عمومی شرکت نکاچوب از وجود تقریبی ۶۰۰ هزار مترمکعب چوب شکسته و افتاده اطلاع داد و اظهار کرد: کارشناسان ما اعتقاد دارند ۲۰ درصد از این درختان توان دارد در جنگل بماند اما بخش عمده آن باید از جنگل تألیف گردد چراکه بخش عمده این آورده در طول زمان کیفیت چوب خود را از دست داده و این سرمایه ملی دیگر قابل بهره برداری نخواهد بود.

ولیپور، چوب درختان شکسته و افتاده را دارای رده ها کیفی ممتاز، درجه یک، ۲ و ۳ و علاوه بر این خارج از رده معرفی کرد و اضافه کرد: این درختان با قرار گرفتن در کف جنگل به مرور زمان زمان کیفیت خود را از دست داده و چنانچه به موقع برداشت گردند چوب استحصال شده از آنان دارای کیفیت، مقاومت و استحکام بیشتری می باشد.

عدم تامین مواد اولیه به خاطر اجرای طرح تنفس

وی، ایجاد موقعیت شغلی جدید همراه با تزریق سرمایه در کارخانه را مشروط به تامین مواد اولیه دانست و افزود: استفاده از برداشت درختان شکسته افتاده میسر نبوده و در راستای واردات چوب نیز مشکلات محیط زیستی به سبب ورود آفات، مبحث تامین مواد اولیه را با چالش های متعددی روبه رو کرده هست.

مسئول ارتباطات عمومی شرکت نکاچوب با اقرار به اینکه اگر مجوز برداشت درختان شکسته و افتاده صادر گردد زیادی از مشکلات شرکت نکاچوب و شاغلان آن رفع خواهد گردید، اظهار کرد: در شرایط فعلی اقتصادی کشور و نوسان قیمت ارز به چه سبب ما توان نداریم از این آورده و مواد اولیه بهره برداری کرده و درسال پشتیبانی از کالای ایرانی مصنوعات چوبی داخلی تولید کرده  و علت رونق اقتصادی شویم.

ولیپور در ادامه به تعطیلی کارخانه بزرگ نساجی مازندران واقع در قائم شهر به سبب  تامین نشدن مواد اولیه و هزینه های بالای حمل و نقل آن اشاره و تصریح نمود: این اتفاق درباره نکاچوب غیر منتظره نیست اما اگر اذن برداشت صادر گردد به سبب نزدیکی به جنگل و کاهش هزینه حمل، و پیشینه  این شرکت میتوان به راه اندازی دو مرتبه واحدهای روکش گیری، چوب بری، جعبه سازی، مبلمان ، ملامینه و نئوپان امیدوار بود.

مسئول ارتباطات عمومی شرکت نکاچوب با ذکر مثالی در تشریح کارکرد حفظ و مراقبت شرکت نکاچوب در بهره برداری از جنگل ها اظهار کرد: چنانچه شما خانه ای را به مدت چندین سال بدون ساکن رها کنید شاهد می باشید که این خانه دچار فرسایش شده و رو به خرابی خواهد رفت؛ جنگل نیز خانه مردم شمال بوده و بیرون راندن میزبان از خانه منتج به ویرانی جنگل خواهد گردید.

از یک میلیون هکتار جنگل شمال کشور ۲۰۰ هزار هکتار در اختیار شرکت نکاچوب هست

ولیپور در ادامه اضافه کرد: از یک میلیون هکتار جنگل موجود در شمال کشور ۲۰۰ هزار هکتار آن در اختیار شرکت نکاچوب هست، حال با قیاس منطقه های تحت نظارت و مراقبت شرکت با سایر منطقه های جنگلی به راحتی میتوان به تفاوت این دو عرصه در نحوه حفظ از جنگل پی برد.

این مقام مسئول با یادآوری مراحل مراقبت دربردارنده کاشت، داشت، احیاء و حفظ توسط شرکت پیمانکاری نکاچوب به کاشت هر ساله ۳ میلیون اصله درخت در سال های گذشته اشاره و افزود: حالا کاشت درخت در عرصه های جنگلی به ۱٫۵ ۵ میلیون اصله تقلیل یافته اما وظیفه ها پرسنل شرکت نکاچوب در پاسداشت از زمین های جنگلی مثل سنوات گذشته هم چنان پابرجا هست.

وی فعالیت های شرکت نکاچوب برای جاده سازی، بهره برداری، راهداری، احیای جنگل و کاشت نهال را در جهت توسعه و مراقبت خوب تر از زمین های ملی عنوان و تاکید کرد: تمام فعالیت های شرکت نکاچوب برای خدمت رسانی خوب تر و زیادتر به مردم بوده و علاوه بر منفعت های به پایداری جنگل منتهی شده هست.

کارگران نکاچوب؛ دلواپس آینده اند

ولی پور خطاب به مسئولین و متولیان حوزه کار و اشتغال افزود:چنانچه سرنوشت این شرکت مثل شرکت نساجی قائم شهر گردد مشکلات اجتماعی غیر قابل جبران برای تمامی خانواده های کارگران به وجود خواهد آمد.

ضرورت بهره گیری شرکت نکاچوب از درختان شکسته افتاده

وی با تاکید بر اینکه وزیر جهاد کشاورزی دستوری به ریاست سازمان جنگل ها و مراتع کشور ابلاغ کرد که درختان شکسته و افتاده باید توسط مجریان طرح های جنگلداری مثل کارخانه نکاچوب و چوب و کاغذ تألیف گردد، تصریح نمود: در این زمینه چندین جلسه برگزار گردید تا شرکت هایی مثل نکا چوب بتوانند از درختان شکسته و افتاده و ریشه کن شده در داخل جنگل بهره برداری کنند تا هم واحدهای صنعتی که با چوب مربوط می باشند تعطیل نشوند و هم درختان شکسته و افتاده را از داخل جنگل تألیف کرده و به بیرون جابه جایی دهند تا درختان جوان تر به راحتی رشد کنند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، مراجع طبیعی و محیط زیست مجلس با بیان اینکه شرکت هایی مثل نکاچوب باید تقویت و پشتیبانی گردند چون که یکی از مجریان قوی طرح های جنگلداری می باشند و از سرمایه های با اهمیت کشور شمرده می گردند، افزود: شرکت هایی مثل نکاچوب سال های زیادی در بخش های بهره برداری جنگل و صنعت چوب کار کردند و در حال حاضر باید توسط وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جنگل ها و مراتع کشور مورد پشتیبانی جدی قرار گیرند.

۴ اقدام نکاچوب برای تامین مواد اولیه

شاعری در ادامه با اشاره به اینکه شرکت نکا چوب از چند روش توان دارد احیا گردد و پویایی پیشین را به دست بیاورد، افزود: دریافت مجوز تألیف درختان شکسته، افتاده و ریشه کن شده، واردات چوب، استفاده از چوب باغات و مزارع و استفاده از تسهیلات ارزان نرخ برای تولید محصول مکمل از راهکارهایی هست که این شرکت توان دارد برای تامین مواد اولیه خود از آن بهره گیرد.

وی اضافه کرد: شرکت نکاچوب توان دارد زمینی را اذن کند و خود به زراعت چوب پرداخت کند همان به صورتی که شرکت شفارود بیشتر از ۱۰ هزار هکتار زراعت چوب انجام می دهد و چوب مورد احتیاج بخش صنعت خود را از این طریق تامین می کند.

شاعری اظهار کرد: با پیگیری هایی که انجام شد در حال حاضر بخش صنعت شرکت نکاچوب دو مرتبه در حال احیا هست و امید دارم که مدیریت این شرکت به اتخاذ شیوه های نوآورانه، خلاقانه و با تکیه بر شیوه های موثری که در اقتصاد مقاومتی حدس شده هست آن را از بحران رهایی دهند و من نیز به عنوان نماینده مردم شرق مازندران و عضو کمیسیون کشاورزی و مراجع طبیعی مجلس هر گونه کمک و حمایتی را برای احیای شرکت نکاچوب انجام می دهم.

وی عنوان نمود: از وزرات جهاد کشاورزی می خواهم که به شرکت نکاچوب کمک کند تا مجوز تألیف درختان شکسته و افتاده داخل جنگل ها را به نکاچوب و شرکت های همانند آن بدهد تا از بحران خارج گردند، کارگران این شرکت ها بیکار نشوند و بخش صنعت نکاچوب بتواند احیا و راه اندازی گردد.

ضرورت بازطراحی شرکت نکاچوب در تولید مبلمان

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، مراجع طبیعی و محیط زیست مجلس تصریح نمود: شرکت نکاچوب نیز باید خط تولید فرآورده های صنعتی خود را بالا بردن دهد تا بتواند کالاهای مبتنی بر احتیاج روز مردم را با طراحی های جدید، با کیفیت و ارزان نرخ را تولید کند.

شاعری اظهار کرد: کشور ترکیه یکی از خوب ترین تولیدکنندگان مبلمان منطقه هست اما تولیدات شرکت نکاچوب باید بازطراحی و بازمهندسی گردد و تولیداتی باشد که از زیبایی مناسب و کیفیت لازم بهره مند گردد و علاوه بر این نرخ آنان قابل رقابت با کالاهای بیگانه باشد.

وی اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی مجوز بهره برداری از درختان شکسته، افتاده و ریشه کن شده را به سازمان جنگل ها و مراتع کشور داده هست اما مدیریت شرکت نکاچوب باید پیگیری های لازم را انجام دهد تا بتواند مجوز بهره برداری از درختان شکسته و افتاده جنگل را اتخاذ و عملیاتی کند.

گزارش از سیدنوید ساداتی، مریم یخکشی و مصطفی شانه چی خبرنگاران ایسنا

انتهای پیام