وحید شقاقی شهری – عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران، در اظهار کرد وگو با ایسنا، اظهار کرد: اواخر سال گذشته آمریکایی ها بانک البلاد اسلامی در عراق را با برچسب پشتیبانی از تروریسم تحریم نمودند. این عمل طبق برچسب SDGT بود که پس از تحریم های کاتسا برای کشورهای حمایت کننده تروریسم به زعم آمریکا […]

وحید شقاقی شهری – عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران، در اظهار کرد وگو با ایسنا، اظهار کرد: اواخر سال گذشته آمریکایی ها بانک البلاد اسلامی در عراق را با برچسب پشتیبانی از تروریسم تحریم نمودند. این عمل طبق برچسب SDGT بود که پس از تحریم های کاتسا برای کشورهای حمایت کننده تروریسم به زعم آمریکا اعمال می گردد. براین اساس بانک های عراقی به سبب بیم بی مورد از مورد تحریم قرار گرفتن، مایل به انجام مبادلات پولی با ایران ندارند.

عراق قصد ندارد ارتباط خود را با آمریکا متزلزل کند

این استاد دانشگاه ضمن حدس ادامه روند فعلی در مناسبات بانک های عراقی با ایران اظهار کرد: حقیقت این هست که عراق قصد ندارد ارتباط خود را با آمریکا متزلزل کند. مسئله پیش آمده در مورد بانک البلاد و بیم از کارهای همانند موجب شده ارتباطات بانکی عراق با ایران در دست کم ممکن خود باشد. 

 او با بیان این که کار ما در ادامه ارتباطات اقتصادی با همسایگان مان در منطقه دشوارتر خواهد شد، اظهار کرد: آمریکا برای تنگ تر کردن حلقه تحریم ها قصد دارد ارتباطات ما با کشورهای منطقه را محدود کند. عراق جزء شرکای کلیدی ماست که ارتباطات وسیع اقتصادی با آن داریم. این مسئله حتی امکان دارد به کشورهای دیگر منطقه من جمله امارات که ما ارتباطات وسیع ای با آنان داریم هم گسترش پیدا نماید.

شقاقی با تاکید بر این که امکان دارد آمریکا با شرکای تجاری خود با ایران هم برخوردی همانند با عراق داشته باشد، دنبال کرد: بعضی کشورها شاید به خودی خود ارزش اقتصادی بالایی نداشته باشند اما ما برای دور زدن تحریم ها از آنان استفاده می کردیم؛ مثل امارات که در دوره قبلی تحریم ها بخش عمده ای از تبادلات پولی خود را در آنجا انجام می دادیم.

آمریکا نقشه ارزی ما را خوب می شناسد

او با بیان این که آمریکا نقشه ارزی ما را خوب می شناسد، دنبال کرد: آنان به خوبی می دانند که ما کجا بدهکار و کجا بستانکار هستیم و به شکلی دقیق همان جا را هدف قرار می دهند. دلیل این مسئله هم این هست که نقشه ارزی ما متنوع نیست.

این اقتصاددان با طرح این احتمال که عراقی ها حتی امکان دارد اطلاعات و آمار بانکی ما را به آمریکا هم بدهند، این احتمال را به علت گسترش ارتباطات بانکی ما با عراقی ها پیش از به وجود آمدن قضایای موخر و تحریم های آمریکا دانست.

ارتباطات مان با چین ادامه پیدا خواهد کرد

شقاقی با اشاره به چین به عنوان یک شریک استراتژیک در ارتباطات اقتصادی با ایران دنبال کرد: جدیدا بعضی خبرها مبنی بر قطع مشارکت بانک Kunlun که یک بانک مطرح چینی هست با ما شنیده شده هست. ارزش این بانک در این بود که ما بعضی از مصارف ارزی خود را از طریق این بانک که اتفاقا سرمایه اولیه آن توسط خود ما تامین شده بود، انجام می دادیم.

او در مورد وضعیت ادامه ارتباطات اقتصادی با کشور چین هم اظهار کرد: به احتمال زیاد روابطمان با چین ادامه پیدا خواهد کرد، چراکه چین مثل کشورهای کوچک تر که از تحریم های آمریکایی واهمه دارند نیست و به سبب بزرگ بودن اقتصادش به احتمال زیاد ارتباطات خود را با ما ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، هفته قبل مدیرعامل بانک ملی و ریاست شورای سازگاری بانک های دولتی اظهار کرد که بانک مرکزی عراق نسبت به صادر کردن مجوز برای دایر کردن باجه های زیادتر در عراق جهت پرداخت ارز به زوار، مشارکت لازم را ندارد که ایران درخواست کرده اگر اذن افزایش تعداد باجه ها و علاوه بر این افزایش ساعات کار و ۲۴ ساعته کردن آنان را نمی دهند، دست کم اذن دهند دینارهای موجود را به داخل مرز ایران جابه جا کنیم تا در کشورمان و در مرز به زوار پرداخت گردد که در کمال تأسف طرف عراقی با این پیشنهاد هم موافقت نکرده هست.

انتهای پیام