به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، جف سشنز در ماه های موخر مکررا از جانب دونالد ترامپ، ریاست جمهوری آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته بود. ترامپ با تشکر از او برای خدماتش، با تعیین سرپرست موقت برای وزارت دادگستری گفته هست که نامزد جایگزینی سشنز را بعدا معرفی خواهد کرد. بعضی رسانه های غربی […]

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، جف سشنز در ماه های موخر مکررا از جانب دونالد ترامپ، ریاست جمهوری آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته بود. ترامپ با تشکر از او برای خدماتش، با تعیین سرپرست موقت برای وزارت دادگستری گفته هست که نامزد جایگزینی سشنز را بعدا معرفی خواهد کرد.

بعضی رسانه های غربی استعفای سشنز را “اخراج” بعضی رسانه های غربی استعفای سشنز را “اخراج” شرح کرده اند. او در استعفانامه اش خطاب به ترامپ نوشته هست: ” او در استعفانامه اش خطاب به ترامپ نوشته هست: “جناب ریاست جمهوری، بنا بر درخواست شما استعفایم را تقدیم می دارم.”

“ریاست جمهوری آمریکا بویژه منتقد این بود که جف سشنز خود را از تحقیقات در مورد تبانی مدعایی ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه کنار کشیده بود.

جف سشنز نخستین سناتوری بود که در زمان انتخابات ریاست جمهوری از دونالد ترامپ پشتیبانی کرد و به ستاد او ملحق شد. او با توجه به حضور خودش در ستاد انتخابات و با توجه به لزوم بی طرفی، خود را از تحقیقات مربوط کنار کشیده بود.

اندکی قبل از اعلام استعفای سشنز، ترامپ در نشست مطبوعاتی در مورد انتخابات کنگره، پرونده تحقیقات روسیه را خجالت آور قرائت کرد و گفت، توان دارد همه مقامهای درگیر در آن را اخراج کند اما این کار را از نظر سیاسی به صلاح نمی داند.

این احتمال در رسانه ها طرح شده هست که دموکرات ها با توجه به برتری در انتخابات مجلس نمایندگان کنگره آمریکا توان دارند در مورد دونالد ترامپ تحقیقاتی انجام دهند.

به گزارش خبرنما به نقل از بی بی سی، ترامپ، متیو ویتکر، ریاست دفتر کارکنان وزیر دادگستری و دادستان پیشین کل ایالت آیووا را به تصدی گری موقت این وزارتخانه منصوب کرده هست.

او در گذشته دیدگاه هایی همانند ترامپ را در مورد تحقیقات مربوط به تبانی با روسیه منعکس کرده و نصب او سوالاتی را در مورد آینده تحقیقاتی که رابرت مولر، بازرس مخصوص در حال انجام آن هست به وجود می آورد.

ویتکر سال پیش در مقاله ای که در وبسایت سی ان ان منتشز شد ابعاد آن تحقیقات را زیر سؤال برد و درج کرد “ویتکر سال پیش در مقاله ای که در وبسایت سی ان ان منتشز شد ابعاد آن تحقیقات را زیر سؤال برد و درج کرد “زیاده روی هست اگر تحقیقات مولر دربردارنده مسائل مالی خانواده ترامپ گردد.”

“تاحالا راد رزنستاین، معاون وزارت دادگستری، نظارت بر این تحقیقات را به عهده داشته و کارکرد او در مجموع مورد ستایش هر دو حزب بوده هست.

دموکرات ها از کنار زدن وزیر دادگستری و نصب موقتی ویتکر ناراضی می باشند.

کمیته ملی حزب دموکرات اشاره نمود که متیو ویتکر برخلاف فرایند عادی از سوی سنا تایید نشده هست.

چاک شومر، سناتور ارشد دموکرات گفته زمانبندی استعفا وزیر دادگستری “خیلی مشکوک” چاک شومر، سناتور ارشد دموکرات گفته زمانبندی استعفا وزیر دادگستری “خیلی مشکوک” هست.

چاک شومر در توییتی درج کرد: ریاست جمهوری واضحا چیزی برای مخفی کردن دارد.

او درج کرد: هرکسی که بخواهد برای دخالت در روند تحقیقات مولر کوشش کند یا مانع آن گردد پاسخگو می باشد. این جا کشور حاکمیت قانون و عرف هایی هست که توان ندارد مبحث کارهای خودخواهانه یک مرد باشد.

او اضافه کرد: با توجه به سخنان قبلی او برای قطع مراجع مالی یا اعمال تنگنا هایی بر تحقیقات مولر، ویتکر باید خود را از هرگونه نظارت بر آن در طول دوران تصدی وزارت دادگستری کنار بکشد.

وی نسبت به بحران قانون بنیادی در حالتیکه استعفای سشنز فرایند تحقیقات مولر را به بازی بگیرد، اخطار داد.

شومر ابراز امیدواری کرد، جمهوریخواهان در مجلس سنا به منظور ناکام گذاشتن هر بحرانی در قانون بنیادی به منظور هدف قرار دادن مولر به دموکرات ها ملحق شوند.

نانسی پلوسی، رهبر دموکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت، اخراج وزیر دادگستری کوشش علنی دیگری از سوی ترامپ برای نابود شدن تحقیقات مخصوص به رهبری مولر هست.

پلوسی اضافه کرد: با توجه به پیشینه ویتکر در تهدید نابود شدن و تضعیف روند تحقیقات او باید خود را از هر گونه نظارت بر تحقیقات کنار بکشد و کنگره باید تدابیر سریع برای صیانت از قانون و محافظت فرایند تحقیقات اتخاذ نماید.

انتهای پیام