به گزارش خبرنما به نقل از خبرنگار اجتماعی برنا؛ این روزها از کوچک ترین رفتارها تا برنامه ریزی های کلان مردم ایران برای زندگیشان تحت تأثیر اوضاع اقتصادی کشور قرار گرفته است. تصمیمی نیست که سایه اقتصاد بر آن نیفتاده باشد. در این بین یکی از الویت های مهم در سبد خانواده ایرانی که در […]
به گزارش خبرنما به نقل از خبرنگار اجتماعی برنا؛ این روزها از کوچک ترین رفتارها تا برنامه ریزی های کلان مردم ایران برای زندگیشان تحت تأثیر اوضاع اقتصادی کشور قرار گرفته است. تصمیمی نیست که سایه اقتصاد بر آن نیفتاده باشد. در این بین یکی از الویت های مهم در سبد خانواده ایرانی که در شرایط کنونی ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرد، برنامه هایی است که ایرانی ها برای سفر دارند. در این شرایط باید دید مسئولان چه تدابیری اندیشیده اند که سفر از برنامه زندگی ایرانی ها حذف نشود.
اکنون که در چند قدمی تابستان ایستاده ایم و بازار سفرها در حال داغ شده است، مصاحبه ای با معاون گردشگری، سازمان میراثفرهنگی و صنایع دستی داشته ایم:
ولی تیموری، معاون گردشگری، سازمان میراثفرهنگی و صنایع دستی وضعیت سفرها در شرایط کنونی کشور را اینگونه در گفتگو با برنا شرح می دهد: «علی رغم اینکه اوضاع اقتصادی مردم تغییر کرده است، ولی سفر همچنان در برنامه زندگی مردم هست. برای نمونه می توان به عید امسال اشاره کرد، که با وجود فشار اقتصادی شب عید و سیل و آب گرفتگی ای که وجود داشت، ولی مردم همچنان به سفرهای نوروزی خود ادامه دادند و در هر شرایطی سفر را رفتند. این نشان می دهد که سفر در الویت مردم ما قرار گرفته و جزء هزینه های خانوار است.»
وی با بیان اینکه، در حال حاضر چیزی که اهمیت دارد این است که ما بتوانیم سفرهای بیشتر و ارزان تری را برای مردم تدارک ببینیم، می گوید: «سازمان گردشگری تنها یک نهاد برنامه ریز است و در زمینه اختصاص بودجه برای سفرهای مردم نمی تواند کاری بکند. وام دادن به مردم برای سفر کردن راه درست و عقلانی ای نیست. در این زمینه اقدام مثمرثمر این است که مردم را راهنمایی های درستی بکنیم. مردم به جای اینکه، به مکان هایی که رفت و آمد زیاد است و انبوه گردشگران به آنجام هجوم می آورند بروند، مقصد های خود را تغییر دهند. و به مقصد هایی بروند که همچنان تقاضا وجود دارد. در این مقصدها معمولا هزینه ها هم به نسبت مکان های دیگر ارزان تر هستند. از مجموع این برنامه ها می توان به هدف اصلی سازمان گردشگری که توزیع یکسان سفر در کشور است دست یافت.»
وی ادامه می دهد: «اگر سیاستگذاران و تصمیم گیران در کنار رسانه و نهادهای اطلاع رسان با هم همکاری کنند و مقاصد تازه را به مردم معرفی کنند، از مشکلات سفر به میزان زیادی کاسته می شود. در این مقصدهای تازه رفت و آمد کمتر است و هزینه های سفر هم پایین تر هستند، همین آنها را تبدیل به مقصدهای خوبی برای سفر می کند. در عین حال می توانیم به مردم در مورد روش های صحیح مسافرت آموزش های لازم را بدهیم. مردم به سفرهای خودجوش انفرادی که هزینه های بالایی دارند، عادت کرده اند. این در حالی است که می توان از سفرهای برنامه ریزی شده و با کیفیت که بخش خصوصی بانی پی ریزی آنها شده است، استفاده کرد.»
وی با بیان اینکه، پیش بینی و تدارک ما برای مردم این است که به مقاصدی بروند که ظرفیت گردشگری دارند، می افزاید: «این مقاصد به دلیل اینکه زیاد شناخته شده نیستند، و رفت و آمد در آنجا کم است مقاصد گردشگری خوبی هستند. جامعه ای که در این مقاصد است پذیرش و شرایط لازم برای قبول گردشگر را دارد و حضور گردشگر می تواند تأثیر زیادی در بهبود وضع اقتصادی آنجا داشته باشد و اقتصاد گردشگری را در این مقاصد راه بیندازد. این مقاصد چون کمتر از مزیت گردشگر برخوردار بوده اند هزینه های سفر در آنجا پایین تر است.»
وی تأکید می کند: «مورد بعدی این است که مسافران تلاش کنند سفرهای خود را به صورت سفرهای برنامه ریزی شده از طریق شرکت های مسافری انجام دهند. سفر کردن به همراه تور و شرکت های مسافرتی در کنار اینکه جذابیت اقتصادی لازم را دارد، از کیفیت مناسبی نیز برخودار است.»
تیموری در مورد اینکه، وضع اقتصادی کشور روی سفرهای مردم چه تأثیری دارد، می گوید: «در این زمینه برآورد دقیقی وجود ندارد. اما قطعا وضع اقتصادی روی الویت های مردم تأثیر دارد و مردم تلاش می کنند در برنامه های زندگی خود به تأمین نیازهای اولیه شان بیشتر توجه کنند، بنابراین، سفر در الویت های دوم قرار می گیرد. بخشی از جامعه ایرانی عادت دارند که در زمان تعطیلات به سفرهای خارجی بروند، برآورد ما این است که چون هزینه سفرهای خارجی افزایش یافته است، این بخش از مردم هم به سفرهای داخلی باز می گردند. سفرهای داخلی همچنان رونق خود را خواهند داشت، و قطعا افتی را در سفرها نداریم. در سفرهای تابستانی امسال یک عامل دیگری وجود دارد که باعث می شود سفرها رونق بگیرند. با توجه به اینکه عید امسال بارندگی و سیل جلوی سفر افراد را گرفت و بعد از آن بلافاصله ماه رمضان آمد، به احتمال زیاد مردم سفرهای خود را به تابستان انداخته اند.»
وی لزوم توجه به مناطقی از کشور را که ظرفیت پذیرش گردشگر دارند ولی برای مسافران ناشناخته اند، اینگونه بیان می کند: «در این زمینه باید سیاستگذاران و برنامه ریزان در کنار رسانه ها دست به کار شوند و مناطق گردشگری ناشناخته کشور را به مردم معرفی کنند. باید همه نهادها در این زمینه دست به کار شوند، زیرا یک سازمان به تنهایی نمی تواند مشکلات گردشگری کشور را حل کند. بسیاری از مناطق کشور مانند کردستان در الویت های اصلی برای رونق گردشگری کشور هستند. برای اینکه این منطقه بتوانند خود را معرفی کند، برنامه ریزی هایی صورت گرفته است. برنامه ای تحت عنوان «گردشگری طبیعی و روستایی» در منطقه کردستان برگزار می شود که هدف اصلی آن این است که این منطقه را به الویت گردشگری در ذهن گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کند. جای تأسف دارد که بخش هایی از کشور ما که ظرفیت بالایی دارند هنوز به دلیل اینکه ناشناخته هستند، نتوانسته اند از این قابلیت خود استفاده کنند. این مناطق از اقتصاد بزرگ گردشگری عقب افتاده اند. تنها کاری که می توان انجام داد این است که از امکانات دستگاه ها و بخش های مختلف برای شناخته شدن این مناطق استفاده کرد.»
وی فواید گردشگری در این مناطق را اینگونه بیان می کند: «گردشگری توسعه و رونق منطقه را در پی دارد و وضع اقتصاد آنجا را ارتقا می دهد. این مناطق گزینه های خوبی برای سفرهای ارزان هستند. با هدایت سفر به سمت این مناطق، از فشاری که به مناطق پررونق گردشگری مانند شمال، فارس و اصفهان در زمان اوج سفرها وارد است، کاسته می شود.»
Saturday, 12 October , 2024