محمدصادق براتی امروز پنجم بهمن‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، بیان کرد: دهه فجر امسال با توجه به وقایع اخیر و شهادت سردار سلیمانی و با توجه به شرایط حساس انتخابات آتی و شرایط اقتصادی خاص متمایز است؛ بنابراین باید تحقق مشارکت حداکثری با توجه به انسجام […]

محمدصادق براتی امروز پنجم بهمن‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، بیان کرد: دهه فجر امسال با توجه به وقایع اخیر و شهادت سردار سلیمانی و با توجه به شرایط حساس انتخابات آتی و شرایط اقتصادی خاص متمایز است؛ بنابراین باید تحقق مشارکت حداکثری با توجه به انسجام ملی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع سردار سلیمانی نشان داد که نحوه عملکرد مسئولان و مدیران می‌تواند سهم بسزایی در اعتماد عمومی داشته باشد و این حادثه علی‌رغم مشکلات اقتصادی تحریم‌های استکبار نشان داد مردم ما قدرشناس هستند.

براتی افزود: طرح مثلث اقتصادی ۱۰ ماه است که آغاز شده و تاکنون کارنامه خوبی را ارائه کرده است؛ ضمن این‌که برنامه‌های معاونت زیارت طی ۱۰ ماه جاری در حال برگزاری است و برای میزبانی از زائران و گردشگران در ایام نوروز نیز آماده شده است.

وی ابراز کرد: برنامه‌ها نسبت به سال گذشته چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی مطلوب برگزار شده و همه افرادی که ناظر عملکرد ما بودند، این رضایت را به زبان آورده‌اند. هر چند از نظر ارائه خدمات به زائران عملکرد خوب بوده اما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم و در این راستا برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است.

براتی تصریح کرد: برنامه‌های دهه کرامت، اربعین، دهه پایانی صفر، دهه ولایت و… از برنامه‌هایی بود که نسبت به سال گذشته با کیفیت بهتری انجام شد. مقدمات پیگیری در راستای فعال شدن کارگروه ملی زیارت پس از دو سال و نیم تعطیلی که به علت تغییر ساختار دفتر ریاست جمهوری اتفاق افتاد، از تیرماه سال جاری شروع شد.

وی اضافه کرد: با توجه به ارتباطات استاندار در سطح ملی بار دیگر کارگروه ملی زیارت با ریاست محمود واعظی، رئیس دفتر ریاست جمهوری فعالیت خود را از سر گرفت و اولین جلسه این کارگروه در نیمه اول آذرماه برگزار شد که اکثریت اعضا حضور داشته و مصوبات خوبی در این جلسه ارائه شد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به این‌که حدود ۹۰ درصد از زائران غیرایرانی برای زیارت اربعین پس از عبور از استان سیستان و بلوچستان برای زیارت به مشهد مشرف و سپس به کربلا می روند؛ بنابراین بحث هدف شدن استان در مراسم اربعین حسینی از دیگر مواردی بود که با پیگیری صورت گرفته محقق شد و استان خراسان رضوی به عنوان چهارمین استان هدف به این مجموعه اضافه شد.

وی عنوان کرد: سالانه بیش از ۳۵ میلیون زائر و گردشگر وارد استان خراسان رضوی می‌شوند و در این زمینه نیز در جهت ارائه خدمات سفر نقش اساسی داریم و عضو ثابت این ستاد هستیم.

براتی در تشریح پروژه پژوهشی بهار ۹۸ نیز گفت: در این پژوهش یک جامعه آماری برای تحلیل و بررسی الگوی زیارت، خدمات، رفتارشناسی فرهنگی، اقتصادی زائران و مجاوران در نظر گرفته شد که نظرسنجی از زائران ۳۰ تا ۴۰ سال متشکل از ۵۰ درصد آقایان و ۵۰ درصد بانوان و مجاوران ۲۰ تا ۳۰ سال متشکل از ۵۰ درصد آقایان و ۵۰ درصد بانوان صورت گرفت.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی ابراز کرد: بر اساس آمار پژوهشی زائران نوروز امسال ۲۰ درصد تهرانی‌ها، ۱۱ درصد آذربایجان، ۹ درصد مازندران و کرمان و بقیه از سایر استان‌ها بودند.

وی اظهار کرد: وضعیت تشرف مجاوران بیش از ۷۰ درصد هفتگی و ۲۸ درصد ماهانه با میانگین حضور ۶۲ دقیقه با احتساب تشرف ۳۶ درصد شب هنگام، ۲۴ درصد صبحگاهان و ۲۳ درصد عصر ارزیابی شد. این نظر سنجی برای زائران ۴۱ درصد تشرف سالانه، ۱۹ درصد هر پنج سال یک بار، ۱۴ درصد سالی دوبار، ۹ درصد دوسالانه و ۶ درصد زائر اولی بود.

وی افزود: بر اساس آمار ۸۹ درصد از زائران با خانواده به مشهد مشرف شده‌اند. در حوزه حمل و نقل ۴۶ درصد زائران با خودرو شخصی، ۶۴ درصد با توجه به اسکان اطراف حرم با پای پیاده و ۱۴ درصد با اتوبوس در طول مدت میانگین ۵ روزه حضور خود در مشهد استفاده کردند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: بیشترین زمان تشرف زائران به حرم مطهر در صبحگاه به میزان ۵۵ درصد و ۴۵ درصد ظهر بوده و میانگین حضور زائران ۱۰۷ دقیقه ارزیابی شده است و بر اساس نظر سنجی ۸۶ درصد از مجاوران و ۸۱ درصد از زائران رضایت کامل از خدمات سفر داشته‌اند.

براتی در خصوص خدمات پارکینگ و میزان استفاده زائران، ابراز کرد: ۴۴ درصد زائران از پارکینگ اطراف حرم و ۳۸ درصد از پارکینگ‌های روباز استفاده کرده و بقیه از حاشیه خیابان برای پارک خودرو استفاده کرده‌اند.

پنج انتظار کلیدی زائران

وی تصریح کرد: بر اساس نظرسنجی و نتیجه پژوهش پنج انتظار کلیدی از زائران در اولویت کار قرار گرفت که شامل نظارت و کنترل جمعیت و خدمات، رسیدگی به وضعیت اسکان زائران، کنترل ترافیک اطراف حرم، افزایش امکانات رفاهی و تفریحی و افزایش پارکینگ در سطح شهر است.

وی ابراز کرد: در خصوص وضعیت بازار و رفتار اقتصادی زائران نیز بر اساس پژوهش انجام شده ۷۹ درصد اظهار داشتند که حتما خرید کرده‌اند، ۴۰ درصد از کیفیت اجناس راضی بوده‌اند، ۵۸ درصد خرید سوغات را در اولویت قرار داده‌اند، ۳۲ درصد از بازار سنتی خرید کرده و ۲۳ درصد کالای سنتی را ترجیح می‌دادند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: بر اساس این نظر سنجی ۶۲ درصد زائران فقط کالای ایرانی خریداری کرده و در مجموع بر حسب میانگین هزینه سفر هر خانواده به مشهد دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است.

وی در خصوص پژوهش سفر زائران اربعین افزود: در این حوزه دو پژوهش انجام شده که یکی از پژوهش‌ها توسط دانشگاه بغداد بوده و هنوز نتیجه آن اعلام نشده و در پژوهشی که توسط دانشگاه فردوسی صورت گرفته، تعداد دفعات تشرف زائران ۴۱ درصد برای اولین بار، ۲۰ درصد دومین بار، ۱۴ درصد سومین بار و ۲۱ درصد برای چهارمین ارزیابی شد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی افزود: در خصوص هدف زائران از زیارت ۲۸ درصد زائران هدفشان را طلب حاجت، ۲۶ درصد مشارکت در حرکت و نشان دادن اقتدار مسلمین در اربعین، ۱۵ درصد زمینه‌سازی ظهور، ۱۳ درصد تقویت اتحاد و روحیه همبستگی بین مسلمانان، ۱۱ درصد عمل به وظیفه شرعی و بیش از ۹ درصد کسب ثواب و شفاعت اعلام شده است؛ ضمن این‌که علی‌رغم اتفاقات آستانه اربعین، ۹۳ درصد از زائران احساس کامل امنیت در سفر داشته‌اند.

وی بیان کرد: بیشترین اسکان زائران اربعین در موکب‌های ایرانی و عراقی بوده و بعد از آن منازل عراقی‌ها با ۲۹ درصد در رتبه دوم قرار گرفت. ۱۹ درصد از حسینیه‌ها، ۶ درصد از فضای باز، ۴ درصد از اماکن زیارتی و ۳ درصد از هتل‌ها و مسافرخانه‌های عراق در طول ایام اربعین اسکان یافتند.

براتی ادامه داد: بیشترین مشکلات زائران بحث بهداشت در کشور عراق بوده و بعد از آن ۴۳ درصد از زائران در خصوص حمل و نقل در کشور عراق، ۳۶ درصد از گرانی، ۱۵ درصد از حمل و نقل داخل ایران، ۱۳ درصد از عدم آشنایی به زبان عربی و ۱۱ درصد از اماکن اسکان، ۷ درصد از مرز خروجی و ۵ درصد از مسائل مرزی نارضایتی داشتند.

وی در خصوص تعریف ردیف بودجه زیارت اظهار کرد: در سال ۹۶، ۹۷ و ۹۸ ردیف بودجه با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان تعریف می‌شد و در گذشته با توجه به این‌که بودجه تخصیص می‌یافت، ۳۷ طرح زیربنایی در حوزه زیارت آغاز شد؛ اما با توجه به تنگناهای دولت در خصوص تخصیص اعتبارات این طرح‌ها اولویت‌بندی شده است.

حذف ردیف بوجه زیارت در سال ۹۹

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: در سال ۹۹ ردیف بودجه زیارت به کلی حذف شده و در تلاش هستیم تا مجدد این ردیف بودجه حفظ شود.

وی عنوان کرد: در سال گذشته سه میلیون و ۷۰۰ هزار زائر غیر ایرانی به مشهد مشرف شده‌اند؛ این در حالی است که طی ۹ ماه سال ۹۸ تعداد سه میلیون و ۸۹۷ هزار و ۲۸۶ زائر غیر ایرانی به مشهد مشرف شده‌اند؛ ضمن این‌که در ایام تشییع سردار سلیمانی به دلیل شرایط امنیتی برخی پروازها لغو شد.

وی بیان کرد: در بحث گردشگری سلامت وضعیت فوق‌العاده‌ای از نظر زیربنایی، بیمارستان‌ها و پزشکان متخصص در استان داریم و با توجه به این‌که در این حوزه علاوه بر جمعیت مجاور، زائران هم تحت پوشش هستند؛ اما سرانه ما همان سرانه استان است.

براتی تصریح کرد: مجتمع‌های بین‌راهی در حال احداث نیز از دیگر اموری است که باید برای تکمیل آن ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یابد؛ ضمن این‌که با توجه به شرایط اقتصادی متفاوت در سطح خانواده‌ها احداث ۳۵ زائرسرای ارزان‌قیمت در دست اقدام بوده که تعدادی از آن‌ها تکمیل و مورد استفاده زائران قرار گرفته است و مبلغ پرداختی شبی ۱۵ هزار تومان است.

وی گفت: همچنین تلاش کرده‌ایم با بهره‌گیری از کمک‌های خیرین بسیاری از موضوعات حوزه زائران را برطرف کنیم؛ از طرفی در کارگروه ملی زیارت که در آذر ماه در مشهد برگزار شد به صراحت اعلام کردیم که اگر ردیف بودجه‌ای در حوزه زیارت در نظر گرفته می‌شود، برای پرداخت آن نیز تخصیص صددرصدی منظور شود و این طور نباشد که همانند سال گذشته و سال جاری این بودجه پرداخت نشود.

انتهای پیام