حرمت الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره این انجمن ـ در مورد جزئیات برنامه ای که ولی تیموری ـ معاون گردشگری ـ هفته گذشته خیلی کلی در مورد آن اطلاع رسانی کرد، ، به ایسنا توضیح داد: متولیان عزیمت جلساتی در این باره داشته اند. ما اعتقاد داریم علی رغم شرایط بحرانی که زیادی از […]

حرمت الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره این انجمن ـ در مورد جزئیات برنامه ای که ولی تیموری ـ معاون گردشگری ـ هفته گذشته خیلی کلی در مورد آن اطلاع رسانی کرد، ، به ایسنا توضیح داد: متولیان عزیمت جلساتی در این باره داشته اند. ما اعتقاد داریم علی رغم شرایط بحرانی که زیادی از آژانس های مسافرتی را دچار چالش کرده هست، توان داریم این طرح (سفر ارزان) را پیش ببریم. گرچه در این فاز با عبارت «سفر ارزان» مخالف هستیم چون آن را دور از شأن مردم می دانیم، ما دوران چادرنشینی و کپرنشینی را پشت سر گذاشته ایم و جالب نیست برای سفری که قرار هست به آسانی در دسترس مردم قرار گیرد، از واژه ارزان استفاده نماییم که طبق معمول برداشت مثبتی از محتوای آن نمی شود.

وی دنبال کرد: با توجه به نرخ ارز و افزایش بهای بلیت هواپیما، یقینا زیادی از مسافران خارج رو به گردشگری داخلی روی می آورند. برای همین لازم هست تسهیلات و تشویق هایی مدنظر داشته شود. در این طرح هدف علاوه بر در دسترس قرار دادن خدمات عزیمت با هزینه با عقلانیت اکثر، توزیع مسافرت ها در مناطقی غیر از شمال ایران هست که مردم هر هفته برای چند ساعت استراحت در آن نقطه باید حدود ۲۴ ساعت، رفت و بازگشت در ترافیک آن معطل بمانند. البته این فجایع را فقط در شمال ایران نمی شود تجربه کرد، چون عزیمت به جنوب هم مصایب خاص خود را دارد؛ از ناامنی جاده ها گرفته تا گرانی هتل و هواپیما.  

 این فعال گردشگری اظهار کرد: ما برای ساده شدن عزیمت، از هتل ها قصد نداریم ارزان فروشی کنند، لکن از دولت می خواهیم برای در دسترس قرار گرفتن خدمات در این بخش، معافیت های مالیاتی را مثل زیادی از کشورها برای هتل ها به اجراء بگذارد. به چه سبب باید بخش حمل ونقل هوایی از پرداخت مالیات معاف باشد اما هتل نه!؟

به چه سبب باید بخش حمل ونقل هوایی از پرداخت مالیات معاف باشد اما هتل نه!؟او به گرانی بلیت هواپیما که همزمان با اجرای سیاست های جدید ارزی در کشور رخ داد، اشاره نمود و اضافه کرد: شرکت های هواپیمایی زمانی وام هایی گرفتند تا هواپیما بخرند اما به علت تحریم ناچار گردیدند هواپیماهای کهنه را وارد کنند. اکنون هم  برای تعمیرات و تهیه قطعات آنان دو مرتبه هم دست به دامن مردم شده اند و مالیات و هزینه های این بخش را به نحوی از طریق مردم با مالیات ها و نرخ هایی که برای بلیت تعیین کرده اند، تامین می کنند. اگر قرار هست بخش هایی در کشور از تسهیلات و معافیت مالیاتی برخوردار گردند، به علت مردم هتل ها هم باید مشمول چنین مشوق هایی گردند تا نرخ ها را مناسب کنند.

رفیعی اظهار کرد: وقتی هواپیما و هتل نرخ مناسب بدهند و قسمتی از حجم تهی را در اختیار آژانس ها قرار دهند قطعا میتوان عزیمت را در دسترس شمار بیشتری از مردم کشور قرار داد تا با هزینه ی به صرفه تری آن را انجام دهند.

وی علاوه بر این نقش استانداران را در اجرای طرح «سفر ارزان» مؤثر دانست و اضافه کرد: ما در کشور جاذبه کم نداریم، استاندارانی که متمایل هستند گردشگر به استان شان عزیمت کند باید ابزارها در اختیار خود را آزاد و طوری نرخ گذاری کنند که آژانس بتواند به آن استان مسافر بفرستد. چند وقت دیگر نوروز هست، خیز خروشانی از سفرهای داخلی راه می افتد. اما آیا قرار هست رخدادی که هر سال تجربه می نماییم تکرار شود؟! یعنی فقط چند استان از وجود مسافر نوروزی برخوردار گردند؟ چه وقتی خوب تر از اکنون که بخش های خدماتی عزیمت متمایل هستند برای به درنهایت رساندن چنین برنامه ای مشارکت کنند؟ طبعا ما به عنوان یکی از متولیان عزیمت دنبال هموار کردن این مسیر هستیم تا نه فقط اکتساب و کارِ از رونق افتاده ی بخش هایی از گردشگری مثل آژانس ها، دو مرتبه بهبود پیدا نماید که مردم به علت گرانی، از عزیمت کردن محروم نشوند.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، ضرورت اجرای برنامه ای که سازمان میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری از آن با عنوان «سفر ارزان» یاد کرده را، پای کار آمدن شرکت های هواپیمایی، هتل ها و استانداری ها دانست و با خوش بینی نسبت به اجرای آن، اظهار کرد: وقتی گردشگری داخلی رونق بگیرد، خدمات و تاسیسات هم توسعه پیدا می نماید و فرهنگ پذیرش مسافر در هر نقطه از کشور جا می افتد، و آن وقت روی گردشگری بیگانه که دشوارتر جذب می شود، میتوان خوب تر سرمایه گذاری کرد و همین فرایند را برای آنان نیز به اجراء گذاشت.

او در مورد تسهیلاتی که قرار هست بانک ها در جریان این طرح به مسافران بدهند نیز، توضیح داد: وقتی حجم تهی شرکت های هواپیمایی و هتل ها با نرخ مناسب در اختیار آژانس ها قرار گرفت، نوبت تسهیلات بانکی می رسد. در حقیقت بانک ها باید چنین تسهیلاتی را مهیا کنند. منظور ما ایجاد رانت نیست که پولی به قسمتی برسد و برنامه ای هم اجراء نشود. هدف این هست که سازمان میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری و ذی نفوذان، با بانک ها بویژه قرض الحسنه ها رایزنی کنند تا تسهیلات با نفع ۵ تا ۶ درصد در اختیار آژانس ها قرار گیرد تا آنان نیز خدمات این بسته عزیمت را تامین کنند و مسافر هم سر انجام این تهسیلات را در پنج یا شش ماه به طور اقساط بازگرداند. تخمین ما بر این هست که هر مسافر برای ایرانگردی بین یک تا دو میلیون تومان هزینه دارد. بانک توان دارد این ارزش را در اختیار بخش های خدماتی قرار دهد تا به این شکل بازپرداخت آن تضمن شود. شاید به نظر سخت باشد اما فرمول چندان پیچیده ای ندارد و کشورهای زیادی به این شکل برای عزیمت تسهیلات می دهند.

رفیعی در جواب به این سئوال که آیا در مورد سازوکار پرداخت تسهیلات این سفرها، پیشنهاد طرح شده مورد تفاهم یا توافق بخش دولتی هم بوده هست؟ اظهار کرد: بخش خصوصی در اجرای این طرح با سازمان میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری تماما هماهنگ هست. در دورن بخش نیز رایزنی هایی صورت می گیرد، چون زیادی از آژانس های مسافرتی شرایط اقتصادی خوبی ندارند و قطعا متمایل هستند که این پروژه اجراء شود، کوشش هم می کنیم از این مسیر سخت با موفقیت عبور کنیم. ما بر این باوریم از گردشگری داخلی توان داریم به گردشگران بیگانه برسیم.

انتهای پیام

خبرنگار: سمیه حسنلو

دبیر خبر: ابراهیم عسگری