خبرآنلاین: سفیر ایران در لندن با انتشار یادداشتی حول تجهیز لجستیکی و تسلیحاتی رژیم صدام توسط غرب و شرق به‌ویژه آمریکا و اشاره به فرازهایی از اعتراف های «هوارد تایشر»عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دادگاه، تصریح نمود که عزم آهنین ایران در دفاع مقدس بر دسیسه آمریکا چیره گردید. در یادداشت بعیدی نژاد آمده […]

خبرآنلاین: سفیر ایران در لندن با انتشار یادداشتی حول تجهیز لجستیکی و تسلیحاتی رژیم صدام توسط غرب و شرق به‌ویژه آمریکا و اشاره به فرازهایی از اعتراف های «هوارد تایشر»عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دادگاه، تصریح نمود که عزم آهنین ایران در دفاع مقدس بر دسیسه آمریکا چیره گردید.

در یادداشت بعیدی نژاد آمده هست :

در آستانه ی سالگرد عملیات کربلای چهارم و پنجم، یادآوری مبحث تجهیز صدام به کمکهای وسیع لجستیک و تسلیحاتی از غرب و شرق به ویژه آمریکا به رژیم صدام لازم بنظر می رسد.

در این میان اعتراف های «هوارد تایشر»عضو شورای امنیت ملی آمریکا در سالهای جنگ ایران و عراق که در دادگاه منطقه جنوبی فلوریدا به عنوان ملحق شد سندهای در دادگاه ثبت و ضبط شده هست، مطالب مهمی را در بردارد.

این اعتراف های به دلیل شکایت حقوقی در سالهای بعد از حمله نیروهای متحدان به عراق نسبت به جابه جایی مواد و امکانات حساس از سوی یک شرکت آمریکایی به عراق، انجام شده هست. چکیده ی فارسی متن این اعتراف های به توصیف زیر هست:

۱- چکیده ی فارسی متن این اعتراف های به توصیف زیر هست:۱- اسم من «هوارد تایشر» میباشد و از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۷ در شورای امنیت ملی آمریکا خدمت کرده ام. از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۷ نیز عضو شورای امنیت ملی بوده ام.

۲- ۲- در سالهای عضویت در شورای امنیت ملی آمریکا در بخش امور خاورمیانه و امور سیاسی و نظامی کار می کردم و تماسهای منظمی با ویلیام کیسی ریاست سازمان سازمان سیا و رابرت گیتز معاون سازمان سیا داشتم.

۳- ۳- در بهار سال ۱۹۸۲، عراق در آستانه ی شکست در جنگ با ایران جای گرفت. در ماه مه و ژوئن ۱۹۸۲ ایرانیها نقطه ی ناتوانی بزرگی را سامانه دفاعی عراق در طول مرز ایران و عراق در حدفاصل بغداد در شمال و بصره در جنوب یافته بودند.

ایران نیروی نظامی تهاجمی بسیار وسیع ای را مستقیما بموازات همین نقطه ی ناتوانی دفاعی عراق در منطقه مستقر کرده بود. ایران در صورت برتری نظامی در این منطقه، بغداد را از بصره جدا و قطع می کرد و همین می موجب شکست عراق می گردید.

۴- ۴- اطلاعات جاسوسی آمریکا دربردارنده اطلاعات عکسی ماهواره ای نیز، هم این نقطه ناتوانی و شکاف دفاعی در خطوط ارتش عراق، و هم بسیج وسیع ی نظامی ایران در مقابل همین خطوط شکاف دفاعی را ثبت و ضبط کرده بود. در آنزمان آمریکا از نظر رسمی در جنگ ایران و عراق بی طرف بود.

۵- ۵- ریاست جمهور ریگان بین این دو هدف قرار گرفته بود: الف) محافظت بیطرفی کامل در جنگ و اذن ی شکست عراق توسط ایران، و یا، ب) دخالت و اعطای کمک به عراق، که می باید یکی را انتخاب می کرد.

۶- ۶- در ماه ژوئن هشتاد و دو میلادی ریاست جمهور ریگان تصمیم گرفت که آمریکا نمیتواند اذن بدهد که عراق درجنگ ب ایران شکست بخورد. بنابراین ریاست جمهور تصمیم گرفت که ایالات متحده هر کاری که لازم و حقوقی باشد را اتخاذ نماید که از شکست عراق در مقابل ایران جلوگیری نماید.

ریاست جمهور مصوبه ای در این مورد صادر نمود. من به شخصه از محتوای این مصوبه اطلاع دارم چون با جف کمپ یکی دیگر از کارکنان شورای امنیت ملی از تهیه کنندگان و نویسندگان این مصوبه بودیم ولی مصوبه و حتی شماره ی آن محرمانه هست.

۷- ۷- ویلیام کیسی ریاست سازمان سازمان سیا مسیولیت مستقیم ضمانت اینکه عراق از جنگ افزار ها، مهمات وخودروهای زرهی لازم بهره مند باشد بنحوی که در جنگ با ایران شکست نخورد را برعهده داشت.

طبق مصوبه محرمانه ریاست جمهور، ایالات متحده بصورت فعال پشتیبانی از برنامه های جنگی عراق را از طریق تامین میلیاردها دلار اعتبار، و اقدام به عرضه ی اطلاعات جاسوسی نظامی و مشاوره به عراقیها از یکطرف و علاوه بر این از طریق مانیتور کردن مسیرهای ارسال جنگ افزار ها و امکانات به عراق از سوی طرفهای سوم برای اکتساب اطمینان از اینکه عراق جنگ افزار ها و امکانات کافی را دریافت می نماید را بعهده می گرفت.

ایالات متحده علاوه بر این مشاوره های عملیاتی استراتژیک برای ارتقا بهره وری عراقیها از امکانات خود در جنگ را به آنان عرضه می کرد. بعنوان مثال در سال هشتاد و شش میلادی ریاست جمهور ریگان با ارسال یک پیام سری به صدام حسین به او اظهار کرد که عراق باید جنگ هوایی و بمباران ایران را تشدید نماید.

این پیام توسط جورج بوش معاون ریاست جمهور به مبارک ریاست جمهور مصر داده گردید که وی نیز پیام را به صدام جابه جا کرد.

سفارش های عملیاتی راهبردی مانندی در ملاقاتهای دیگری میان سران کشورهای اروپایی و خاورمیانه به صدام حسین جابه جا میگردید. من خودم محورهای گفتگوها جورج بوش معاون ریاست جمهور آمریکا را با مبارک ریاست جمهور مصر درج کردم و در نشست ها مکرر دیگری که میان طرف آمریکایی با رهبران اروپایی و خاورمیانه برای جابه جایی این مشاوره های عملیاتی استراتژیک به صدام صورت می گرفت شرکت نمودم.

۸- ۸- من به شخصه در جلساتی که ویلیام کیسی ریاست سازمان سازمان سیا و گیتز معاون سازمان سیا احتیاج عراق به داشتن بعضی جنگ افزار ها خاص نظیر بمبهای خوشه ای و مهمات نفوذ کننده ی ضد زره بمنظور دفع حمله های ایرانیها را مطرح می کردند حضور داشتم.

وقتی در سال هشتاد و دو میلادی به عضویت شورای امنیت ملی در آمدم، ریاست سازمان سازمان سیا اصرار داشت که بمب خوشه ای میتواند قدرت فزاینده ای را در مقابل خیز انسانی نیروهای ایرانی برای عراق ایجاد کند.

۹- ۹- ریاست و معاون سازمان سازمان سیا به این ترتیب در جریان کامل صادر کردن مجوز های لازم برای جابه جایی و فروش جنگ افزار ها با منشأ غیر آمریکایی به عراق قرار داشتند و اینها همه در گزارشات شورای امنیت ملی ثبت و ضبط شده اند.

۱۰- ۱۰- آمریکا اصولا خیلی علاقمند بود که دیگر کشورها به عراق کمک نمایند. در سال هشتاد و چهار میلادی صهیونیستی ها به این نتیجه رسیدند که ایران بعلت نفوذ و حضور در لبنان، برای موجودیت اسرائیل از عراق پرخطر تر هست.

صهیونیستی ها با آمریکا در اورشلیم که با رامسفلد و من برگزار گردید نشستی برگزار کردند. در آن جلسه اسحاق شامیر وزیر خارجه اسرائیل از رامسفلد خواست که پیام سری اسرائیل را به صدام برساند که اسرائیل حاضر هست به عراق در جنگ کمک نماید. آمریکا پذیرفت.

من هم با رامسفلد به بغداد عزیمت کردم و در نشستی که در آن رامسفلد آمادگی اسرائیل برای کمک به عراق را مطرح کرد، حاضر بودم. طارق عزیز حتی از پذیرفتن نامه ی اسرائیل به صدام برای کمک سر باز زد و اظهار کرد می ترسد اگر نامه را بگیرد صدام وی را در جا اعدام کند.

۱۱- ۱۱- هدف آمریکا در تأمین جنگ افزار ها و امکانات نظامی به عراق از منشأ غیر آمریکایی این بود که مراجع جنگ افزار ها و امکانات غیر آمریکایی برای عراق کافی بنظر می رسیدند و آمریکا از طریق مانیتور کردن نقل و انتقالات جنگ افزار و امکانات به این اطمینان می رسید که نقل و انتقالات جنگ افزار ها به عراق از طرف دیگر کشورها احتیاج عراق را تامین کند.

اما اگر بهر علتی نوع خاصی از جنگ افزار ها از این طریق برای عراق فراهم نمیشد، آمریکا خود تصمیم می گرفت که بطور مستقیم و غیر مستقیم آن جنگ افزار ها خاص را برای عراق تامین نماید.

مثال این مورد مهمات نفوذ کننده ضد زره بود که وقتی مراجع غیر آمریکایی موفق به تامین احتیاج عراق نشدند خود آمریکا با تصمیمی که زیرنظر ریاست سازمان سازمان سیا انجام شد این جنگ افزار ها را در اختیار عراق قرار داد.