خبرگزاری برنا: «صادق زیبا کلام»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در اظهار کرد و گو با خبرنگار سیاسی برنا در مورد “نقش اصلاح طلبان در برتری اقای روحانی در انتخابات” خبرگزاری برنا: «صادق زیبا کلام»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در اظهار کرد و گو با خبرنگار سیاسی برنا در مورد “نقش اصلاح طلبان در برتری اقای […]

خبرگزاری برنا: «صادق زیبا کلام»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در اظهار کرد و گو با خبرنگار سیاسی برنا در مورد “نقش اصلاح طلبان در برتری اقای روحانی در انتخابات” خبرگزاری برنا: «صادق زیبا کلام»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در اظهار کرد و گو با خبرنگار سیاسی برنا در مورد “نقش اصلاح طلبان در برتری اقای روحانی در انتخابات” اظهار کرد: اختلاف نظر امری طبیعی هست که در هر جامعه‌ای در میان جریان های سیاسی به وجود می آید.

اما نکته با اهمیت این هست که همه می‌دانیم بخش عمده‌ای از ۲۴ میلیون رأی آقای روحانی در انتخابات ۲۹ اردیبهشت متاثر از کوشش اصلاح‌طلبان بود.

او دنبال کرد: عمده‌ترین کوشش اصلاح طلبان در تشویق و ترغیب مردم برای رفتن به پای صندوق رأی بود زیرا خیلی‌ از این ۲۴ میلیون جزء کسانی بودند که تمایل بسیاری برای شرکت در انتخابات نداشتند.

این اشخاص معتقد بودند که رفتن به پای صندوق چیزی را عوض نمی‌کند. اصلاح‌‌طلبان می‌دانستند اگر مردم را تشویق و ترغیب نکنند، این رأیها که به اسم رأی های خاکستری سرشناس شده بود، مطمئنا به رای آقای رئیسی اضافه می گردید و کشور دوباره به دست این اندیشه می افتاد.

زیباکلام گفته بود: اصلاح طلبان کوشش بسیاری کردند که مردم به پای صندوق بروند و حاصل آن هم رأی خیلی جالب آقای روحانی بود که ۲۴ میلیون رأی آوردند. اما کارکرد اقای روحانی ظرف ۱۸ ماه پیش بسیار ناامیدکننده بوده و خیلی از افرادی که نمی‌خواستند به پای صندوق بروند و رأی بدهند، ظرف ۱۸ ماه پیش در عمل از اصلاح طلبان گلایه می‌کنند که شما بودید و آنان با آقای روحانی خیلی کاری ندارند، چون از اول هم خیلی اعتقادی و امیدی به آقای روحانی نداشتند.

او اظهار کرد: اصلاح‌‌طلبان در وضعیت سختی جای گرفتند. انتقاد از اصلاح طلبان حق مردم هست و به عقیده من بسیار وارد هست و باید حق را به آنان داد زیرا اصلاح طلبان می باشند که از مردم خواستند به پای صندوق‌های رأی بروند. در عین حال اصلاح طلبان هیچ قدرت، اختیار و امکاناتی ندارند. یعنی میزان حضور اصلاح طلبان در دولت دوازدهم به مراتب کمتر از دولت یازدهم هست.

از مردم می خواهم دو مرتبه هم به روحانی رای بدهند

زیبا کلام مطرح نمود: آقای روحانی در دولت دوم خود کوشش کردند، نه فقط با اصلاح طلبان لکن با اصولگرایان هم همکاری دارا باشند. بعضی از اصلاح طلبان واضحا موضع گیری می‌کنند و می‌گویند ما اشتباه کردیم و از مردم برای نقشی که در آوردن مردم به پای صندوق رأی داشتند، معذرت خواهی می‌کنند یا نمی‌کنند. بعضی دیگر نظیر آقای خاتمی سکوت کردند، هیچ چیز نمی‌گویند بعضی دیگر می‌گویند پشیمان هستیم و اظهار پشیمانی و معذرت خواهی می‌کنند.

این استاد علوم سیاسی اظهار کرد: اقلیتی که من خودم را جزء آنان قرار می‌دهم، اعتقاد داریم در واقع ضمن معذرت خواهی از مردم باید این توضیح را بدهیم که کار ما در بنیان کار درستی بود. من خودم با وجود همه گلایه‌ها و دلخوری‌هایی که از دولت دارم، دو مرتبه هم به آقای روحانی رأی می هم.

نگذاریم قوه مجریه به دست جریان مقابل بیفتد

او اظهار کرد: مهم‌ترین حقیقت سیاسی این بود که در ۲۹ اردیبهشت ۹۶ بزرگترین و اصلی‌ترین دغدغه صادق زیباکلام این بوده جریانی که از ۸۴ تا ۹۲ زمام امور اجرایی کشور را در دست گرفته بود، تکرار نشود. آقای روحانی اختیارات بسیاری ندارند و اگر قدرت جمهوری اسلامی ایران را از صفر تا صد فرض کنیم، چه آقای روحانی به عنوان ریاست جمهور و چه ریاست جمهور دیگری، ۳۰ درصد یا ۴۰ درصد اختیارات و ابزارها را در اختیار ندارند. ۶۰ ۶۰ درصد یا ۷۰ درصد اختیارات و ابزارها به طور اساسی در اختیار قوه مجریه نیست و نباید بگذاریم، آن درصد کم هم به دست اصولگرایان بیافتد.

به عقب برنمی گردیم

او دنبال کرد: در نتیجه فرمول من این هست که ضمن دفاع از آنچه کردیم به وسیله اینکه به عقب بازنگردیم و با دفاع از عملکردمان در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ در عین حال یک روز از انتقاد نمودن آقای روحانی، از فشار وارد کردن در مطبوعات و رسانه‌ها و فضای سایبری بر علیه آقای روحانی اجتناب نکنیم.

دو مرتبه هم روحانی را انتخاب می‌کنم

زیبا کلام مطرح نمود: بین این دو گزینه یعنی سپردن کشور دوباره به آن جریان و انتخاب آقای روحانی، من مطمئنا آقای روحانی را انتخاب می‌کنم. درست هست که خیلی از مطالبات، توقع ها و آرزوهایم تحقق پیدا نکرده اما اعتقاد دارم ۵ سال گذشته را اصلا و ابدا نمی‌توانید با ۸۴ تا ۹۲ قیاس کنید. در حوزه اقتصادی، سیاست بیگانه، تنش‌زدایی و مفاسد اقتصادی کارنامه دولت در حد مطلب نبوده اما مطلوب‌تر از سال های ۸۴ تا ۹۲ بوده هست.

اصلاح طلبان قوه مجریه را حفظ نمایند/ کارکرد شورای نگهبان منتج به توسری خوردن مجلس شده هست

او اظهار کرد: دو سال و نیم دیگر وارد انتخابات ۱۴۰۰ می‌شویم، به مردم چه بگوییم؟ بگوییم به پای صندوق نروید و اذن دهیم برای بار دوم اصولگرایان قوه مجریه را به دست دریافت کنند. قوه مقننه که کاره‌ای نیست و سایر قوا هم که دست اصولگرایان می افتد که من اصلا و ابدا با این سناریو قبول کننده نیستم لکن اعتقاد دارم ضمن حفظ قوه مجریه بایستی کوشش کنیم بخش‌های دیگر حاکمیت در ازای کارهای خود پاسخگو باشند.

اصلا و ابدا از دولت روحانی نباید جدا بشویم/ نباید دولت روحانی را تضعیف کنیم

او در جواب به این سؤال که ایا زمان جدایی اصلاح طلبان از روحانی فرا دست یافته هست، اظهار کرد: ما اصلا و ابدا نباید از دولت آقای روحانی جدا گردیم. ما نباید گامی برداریم که دولت آقای روحانی ضعیف گردد و همچنان باید دولت وی را تقویت نماییم. ضمن اینکه دولت را تقویت می‌کنیم با همه قوا از آن می خواهیم که پاسخگوی مطالبات باشد.