به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راه های گوناگونی را برای مبارزه با پیامک های تبلیغاتی در نظر گرفت، ازجمله این که امکان شکایت از شماره های تبلیغاتی با شماره های شخصی، ثابت و سرشماره های دیگر را فراهم کرد تا امکان قطع سرویس ارسال پیامک از این […]

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راه های گوناگونی را برای مبارزه با پیامک های تبلیغاتی در نظر گرفت، ازجمله این که امکان شکایت از شماره های تبلیغاتی با شماره های شخصی، ثابت و سرشماره های دیگر را فراهم کرد تا امکان قطع سرویس ارسال پیامک از این شماره ها ایجاد گردد. اما با توجه به این که ارسال پیامک برای اکتساب وکارهای مختلف، یکی از راه های گاها ساده و ارزان تبلیغات هست، اکتساب وکارها حتی به خرید چندباره  سیم کارت روی آورده و با شماره های شخصی به ارسال پیامک تبلیغاتی اقدام می کنند.

در این راستا، محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – اظهار کرده بود: با توجه به این که بعد از شناسایی سرشماره های تبلیغاتی، صاحبان اکتساب وکارها به تبلیغ آنان از طریق شماره های شخصی روی آورده اند، یکی از راه های جلوگیری از ارسال پیامک های تبلیغاتی ناخواسته که حتی بدون شکایت اشخاص هم صورت می گیرد، مسدود کردن شماره هایی هست که تعداد بسیاری پیامک می فرستند. وقتی که اشخاص با این هدف سیم کارت می گیرند، رگولاتوری آنان را شناسایی می کند، اما از آنجاکه گرفتن این سیم کارت ها در جهت تبلیغات برای اشخاص منفعت دارد، آنان مرتب این کار را ادامه می دهند.

احتیاج به راهکار شایسته ای جایگزین تبلیغات

از طرف دیگر اما حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با اشاره به ساماندهی پیامک های تبلیغاتی که با شماره های شخصی برای مشترکان گوشی ارسال می گردد، تاکید کرده که با توجه به احتیاج به ساماندهی پیامک های تبلیغاتی که با شماره های شخصی ارسال می شوند، بالا بردن سیستم ۱۹۵ و راه اندازی بخش دریافت شکایات از طریق پیامک ضروری هست که مشترکان گوشی درصورت ضرورت بتوانند پیامک تبلیغاتی و شماره ارسال کننده را از طریق پیامک به سیستم ۱۹۵ ارسال ننمایند.

او هم چنین با بیان این که راهکار سلبی تا حدودی جواب می دهد اما راه حلی جز مدیریت نیست، اظهار کرده بود: این اکتساب وکارها، سیم کارت ارزان نرخ می گیرند و تبلیغات می کنند که ما هم برخورد می نماییم و آنان را می بندیم، اما قطعا تا راهکار جایگزین تبلیغات برای آنان موجود نباشد، ادامه خواهند داد. ما به عنوان رگولاتوری قاعدتا توان نداریم وارد محتوای این تبلیغات شویم اما طبق فرآیندهایی که وجود دارد، سیم کارتی که پیامک یک طرفه و بیشتر از حد ارسال خواهد کرد را شناسایی و مسدود می کنیم که تا حدود بسیاری هم این تبلیغات کنترل شده هست.

فلاح در جواب به این که آیا رگولاتوری به عنوان مقررات گذار توان ندارد جلوی ارسال این پیامک های تبلیغاتی را بگیرد، گفت: رگولاتوری مقررات گذار هست اما ما در یک حد توان داریم مقررات گذاری کنیم و نه این که حقی را از کسی سلب کنیم. ما در حد توانمان از ارسال این پیامک ها جلوگیری کرده و با ارسال پیامک های انبوه که برای مقصد مزاحمت ایجاد کند، برخورد می نماییم اما قانونی نداریم که کسی نتواند سیم کارت بگیرد و یا نتواند پیامک بیشتر از حد بفرستد.

نظرسنجی از اعضاء برای یافتن راهکار مناسب

ازسوی دیگر محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- جدیدا در حالی در صفحه توییتر خود از تصمیم پایانی برای حذف پیامک های مزاحم تبلیغاتی اطلاع داد که در روزهای گذشته در این شبکه ی اجتماعی، یک نظرسنجی از اعضاء در مورد ی خوب ترین راهکار مبارزه با این پیامک های مزاحم برگزار کرده بود.

جهرمی در مورد ی این پیامک های تبلیغاتی در صفحه ی توییتر خود نوشته بود: مردم از پیامک های تبلیغاتی مزاحم متنفرند، این یک حقیقت هست. ۷۰ ۷۰هزار سیم کارت متخلف را هم مسدود کردیم ولی دو مرتبه هم می باشند. اما در نهایت باید به سرانجام برسد.

اما در نهایت باید به سرانجام برسد.

او هم چنین با ایجاد یک نظرسنجی از اعضاء توییتر خواست نظرات خود را در مورد ی خوب ترین روش برای مبارزه با این پیامک های تبلیغاتی اعلام کنند و بر طبق گزینه هایی که برای این نظرسنجی قرار داده بود، به ترتیب تنگنا تعداد پیام در روز، ایجاد امکان تبلیغ ارزان، بالا بردن نرخ پیامک ها و بالا بردن نرخ سیم کارت بیش ترین نظرات اعضاء را اکتساب کردند. در مصوبه ۲۷۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات راهکاری برای تبلیغ قانونمند با رضایت مشتری و پرداخت هزینه به دریافت کننده دیده شده هست.

اما سرانجام آذری جهرمی در آخرین اظهارنظرها در مورد ی تصمیم برای مبارزه با پیامک های تبلیغاتی، اولین راهکار برای مبارزه با این پیامک ها را کانال تبلیغ ارزان دانست و اضافه کرد: دلیل رایج شدن پیامک های مزاحم، نبود راهکار موثر، ارزان و در دسترس، برای تبلیغ شغل ها هست. هم چنین در هفته آتی در نشستی با فعالان “بازاریابی دیجیتال” راهکارهای ایجاد کانالی موثر، ارزان و در دسترس برای شغل ها به جای پیامک ارزیابی و اجرایی خواهد گردید.

‏ در مصوبه ۲۷۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات راهکاری برای تبلیغ قانونمند با رضایت مشتری و پرداخت هزینه به دریافت کننده دیده شده هست. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم چنین افزود: این مصوبه باید توسط اپراتورها عملیاتی گردد.

هم چنین در هفته آتی در نشستی با فعالان “بازاریابی دیجیتال” راهکارهای ایجاد کانالی موثر، ارزان و در دسترس برای شغل ها به جای پیامک ارزیابی و اجرایی خواهد گردید. دو پیشنهاد وجود دارد؛ اول این که بالاتر از سقف، ارسال نشود و یا این که با تعرفه بیش تری محاسبه گردد، اتخاذ تصمیم در این مورد قانونا با کمیسیون تنظیم مقررات هست و تا یکشنبه هفته بعد پایانی خواهد گردید.

‏‏آذری جهرمی راهکار دیگر را تشدید شناسایی و برخورد با ارسال کنندگان اعلام و گفت: ظرف پنج روز آینده سیستم کشف تخلف های سازمان تنظیم مقررات با تنظیمات سخت گیرانه تری فعالیت خواهد کرد.

انتهای پیام