به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، از دوران جهش نرخ ارز مدت زمان زیادی نمی گذرد، در بهار و تابستان سال کنونی نرخ ارز از حدود ۴۰۰۰ تومان آغاز گردید و تا نزدیک به ۲۰ هزار تومان هم پرواز کرد. دلایل مختلفی از تاثیر تحریم ها تا مداخله دولت برای افزایش نرخ ارز در […]

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، از دوران جهش نرخ ارز مدت زمان زیادی نمی گذرد، در بهار و تابستان سال کنونی نرخ ارز از حدود ۴۰۰۰ تومان آغاز گردید و تا نزدیک به ۲۰ هزار تومان هم پرواز کرد. دلایل مختلفی از تاثیر تحریم ها تا مداخله دولت برای افزایش نرخ ارز در اوج گیری نرخ ارز توسط کارشناسان مطرح گردید. اما حالا نرخ ارز فاصله زیادی با روزهای اوج خود گرفته و روندی کاهشی داشته هست؛ امری که دلایل زیادی میتوان برای آن برشمرد.

سید نهایت سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در اظهار کرد وگو با ایسنا، با اشاره به روند کاهشی نرخ ارز در هفته های گذشته به عاملان این مسئله اشاره نمود و اظهار کرد: یکی از کلیدی ترین عاملان کاهش نرخ ارز در بازار خارج شدن سفته بازها (یعنی آنهایی که ارز را به نرخ پایین تر خریداری و به قیمتی بالاتر به فروش می رسانند) از بازار ارز هست.

کاهش قاچاق کالا درخواست ها برای خرید ارز را کم کرده هست

وی دلیل دیگر کاهش نرخ ارز را در کاهش قاچاق بررسی و اظهار کرد: در یک دوره زمانی نرخ ارز آنقدر بالا رفت تا دیگر ورود کالاهای بیگانه به کشور به صرفه نباشد.

سیدعلی به نحوه همکاری بانک مرکزی با صرافی ها هم اشاره نمود و آن را یکی از عاملان ساماندهی بازار ارز و سر انجام کاهش نرخ ارز بررسی کرد و اظهار کرد: اگر بتوانیم ارز را در حدود همان ۸۰۰۰ تومان به دست تولیدکننده برسانیم آنان توان دارند مواد اولیه ارزان تری را تهیه کنند و کار خود را رونق دهند.

رکود هم در کاهش نرخ ارز بی تاثیر نیست

سیدعلی با اشاره به ایجاد شرایط رکود در اقتصاد آن را یکی از عاملان کاهش انجام معاملات در کشور بررسی کرد و اظهار کرد که زیادی از فعالین در انتظار می باشند تا نگاه کنند تکلیف نرخ ارز سر انجام چه می باشد تا برآن اساس تصمیم گیری کنند.

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، یورو مسافرتی امروز در بانک ها حدود ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان ارائه می گردد که نسبت به آخرین روز هفته گذشته حدود ۷۰۰ تومان کاهش نرخ داشته هست.

علاوه بر این تا روز ۱۱ آذر نرخ خرید دلار با کاهش نسبت به دیروز در شعب ارزی بانک ها ۱۱ هزار و ۱۴۸ تومان هست. از سوی دیگر، نرخ خرید یورو در شعب ارزی بانک ها نیز نسبت به چهارشنبه هفته گذشته کاهش نرخ داشته و بانک ها امروز هر یورو را ۱۲ هزار و ۶۲۱ تومان خریداری می نمایند. نرخ خرید هر پوند انگلستان نیز در بانک ها ۱۴ هزار و ۲۳۵ تومان اعلام گردیده هست. چهارشنبه هفته گذشته نرخ خرید دلار در بانک ها ۱۱ هزار و ۷۷۳ تومان و یورو ۱۳ هزار و ۲۹۶ تومان بوده هست.

انتهای پیام