شرق درج کرد: سال‌هاست فرایند کسانی که عضو واقعی و حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام می باشند این هست که هر دو هفته یک‌بار شنبه‌ها را در نشست ها آن شرکت کنند، اما غیبت حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور و عضو حقوقی در نشست ها مجمع به دوسال‌ونیم دست یافته هست. حسن روحانی، این روزها که […]

شرق درج کرد: سال‌هاست فرایند کسانی که عضو واقعی و حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام می باشند این هست که هر دو هفته یک‌بار شنبه‌ها را در نشست ها آن شرکت کنند، اما غیبت حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور و عضو حقوقی در نشست ها مجمع به دوسال‌ونیم دست یافته هست.

حسن روحانی، این روزها که مجمع تشخیص مصلحت درگیر لوایح FATF هست و رد یا قبول آن برای دولت با اهمیت هست دو مرتبه هم در نشست ها آن حضور پیدا نمی‌کند و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور در محل این مجمع در ساختمان قدیم مجلس حاضر گردیدند تا به دفاع از این لوایح بپردازند. هفته پیش نیز ظریف یک تنه در جلسه مجمع شرکت کرده بود.

آخرین‌بار که رئیس‌جمهور با اعضای مجمع تشخیص مصلحت دیده گردید به ۲۲ شهریور سال گذشته برمی‌گردد که با مقام معظم رهبری دیدار داشتند. در این میان همیشه مشغله‌های رئیس‌جمهوری به‌عنوان سبب غیبت‌های او مطرح بوده هست.

خرداد سال کنونی بود که ریاست دفتر رئیس‌جمهور در مورد حضورنیافتن حسن روحانی در نشست ها مجمع تشخیص مصلحت نظام به ایلنا بیان کرد: «این روزها آقای رئیس‌جمهور بسیار سرشان پرازدحام هست، به‌هرحال در مجمع اشخاص مختلفی می باشند و اگر زمانی هم لازم باشد، آقای روحانی در این نشست ها شرکت می‌کند. البته ریاست مجلس و ریاست قوه قضائیه نیز به‌عنوان اعضای حقوقی مجمع در یکی، دو سال موخر در بعضی نشست ها شرکت نمی‌کردند و در بیشتر مواقع صندلی آنان تهی بود. آخرین حضور حسن روحانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به حدود پنج ماه گذشته از مرگ زنده یاد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برمی‌گردد.

هاشمی و روحانی از لحاظ سیاسی هم‌فکر شمرده می‌شدند و شاید همین این تلقی را ایجاد می‌کرد که رئیس‌جمهوری در مجمع یک مدافع بزرگ دارد و نیازی نیست که در همه نشست ها آن شرکت کند. با مرگ آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دی ۹۵، نشست ها مجمع تا مدتی برگزار نشد تا اینکه در ۱۶ بهمن آن سال نخستین جلسه به ریاست آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی تشکیل گردید، اما رئیس‌جمهوری در این جلسه نیز غایب بود. نشست ها بدون حضور روحانی ادامه یافت تا اینکه در اول مهر سال گذشته، مقام معظم رهبری، آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی را که زمانی ریاست قوه قضائیه را برعهده داشت به ریاست مجمع تشخیص مصلحت برگزید. در نخستین جلسه مجمع به ریاست او، علی لاریجانی، ریاست مجلس و آیت‌الله آملی‌لاریجانی، ریاست قوه قضائیه، حاضر بودند، اما صندلی ریاست دولت همچنان تهی بود.

پای احمدی‌نژاد در میان هست؟

با شروع سال ۹۷ مریضی آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی تشدید شد و در بعضی نشست ها شرکت نمی‌کردند. رؤسای دو قوه قضائیه و مقننه نیز کمتر در این نشست ها حاضر بودند که همین موجب گردید شایعه هایی در این مورد شکل بگیرد.

محمود احمدی‌نژاد، ریاست دولت‌های نهم و دهم یکی از اعضای مجمع هست و ژست‌های او در نشست ها آن موضوع عکاسان هست. احمدی‌نژاد اتفاقا با رؤسای سه قوه نیز اختلاف دارد و همین موجب گردید تا عدم حضور مقام های سه قوه این‌گونه تعبیر گردد که آنان به‌خاطر او به مجمع نمی‌روند. هرچند احمدی‌نژاد هم در بعضی نشست ها حضور پیدا نمی‌کند و این‌گونه اعتراض خود را به بعضی رخدادهای نشان می‌دهد. با مرگ زنده یاد آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در سوم دی‌ماه، آیت‌الله آملی‌لاریجانی به‌عنوان ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب گردیدند و نخستین جلسه مجمع به ریاست او در پانزدهم همان ماه برگزار گردید.

هرچند علی لاریجانی در این جلسه شرکت داشت، اما حسن روحانی دو مرتبه هم در مجمع حضور نیافت. دیروز سومین جلسه مجمع به ریاست آیت‌الله آملی‌لاریجانی برگزار گردید و اتفاقا در دو جلسه موخر موضوع نشست ها درباره FATF بود، اما دو مرتبه هم صندلی رئیس‌جمهور تهی بود. مرسوم بر این بوده هست که رؤسای دولت پس از انتهاء کار خود از جانب مقام معظم رهبری به‌عنوان شخصیت واقعی به عضویت مجمع درمی‌آیند. به نظر می‌رسد باید در انتظار ماند و دید که آیا حسن روحانی پس از انتهاء کار دولتش دو مرتبه هم غیبت خود را ادامه خواهد داد؟