به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، روزنامه اعتماد درج کرد: «مجلس تا مهرماه در تعطیلات تابستانی خواهد بود و فعلا نباید در انتظار تصویب لایحه یا برنامه ای باشیم. با این حال آن چه محمود صادقی، نماینده اصلاح طلب تهران روز جمعه در حساب کاربری اش در توییتر درج کرد، بار دیگر امیدها نسبت […]

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، روزنامه اعتماد درج کرد: «مجلس تا مهرماه در تعطیلات تابستانی خواهد بود و فعلا نباید در انتظار تصویب لایحه یا برنامه ای باشیم. با این حال آن چه محمود صادقی، نماینده اصلاح طلب تهران روز جمعه در حساب کاربری اش در توییتر درج کرد، بار دیگر امیدها نسبت به تصویب لوایح چهارگانه ذی ربط به FATF و خارج شدن اسم ایران از فهرست سیاه این گروه مخصوص اقدام مالی را افزایش داد.

صادقی که علی رغم عضویت در کمیسیون تعلیم و تحقیقات مجلس به سبب سال ها تعلیم رشته حقوق در دانشگاه تربیت مدرس، از اوائل مجلس دهم فراکسیونی را تحت عنوان «شفاف سازی و سالم سازی اقتصادی و انضباط مالی» ایجاد کرده و بر مسائل مالی، بانکی و حسابرسی نیز اشراف دارد، برای چندمین بار به بحث ملحق شدن به FATF و به صورت مشخص تصویب لایحه مبارزه با پولشویی به عنوان یکی از لوایح چهارگانه ذی ربط به این گروه مخصوص اقدام مالی اشاره کرد و در حساب کاربری خود درج کرد: «از مراجع موثق شنیدم که رهبری نظر قبول کننده خود را با لوایح مبارزه با پولشویی اعلام کرده اند.» » توییتی که سریعا در کانال های تلگرامی و متعاقبا بعضی رسانه های آنلاین و خبرگزاری های رسمی نیز بازنشر یافت و در فضای مجازی نیز بحثی دامنه دار را رقم زد و همزمان سوالاتی را نیز ایجاد کرد. سؤال از این که این «منابع موثق» چه کسانی اند تا این که آیا واقعا میتوان به تصویب این لایحه با اهمیت امیدوار بود و فراتر از اینها، آیا در صورت تصویب این لایحه و دیگر لوایح ذی ربط به FATF و خارج شدن از فهرست سیاه این گروه مخصوص اقدام مالی، میتوان نسبت به حل مشکلات بازار ارز خوش بین بود.

در نتیجه برای ارزیابی یافتن جواب به این سوال ها سراغ خود صادقی رفتیم و نظرات این نماینده مجلس را جویا گردیدیم.

جدیدا در توییتی در مورد مسائل ذی ربط به FATF اعلام کردید که از منابعی موثق شنیده اید رهبری نظر قبول کننده خود را با لوایح مبارزه با پولشویی اعلام کرده اند. لطفا اندکی در این ارتباط توضیح دهید؟

آن زمان در نشستی که در فراکسیون واضح سازی و سالم سازی اقتصادی و انضباط مالی در مورد بحث «پولشویی» داشتیم، این مسئله مطرح گردید و یکی از حضار که البته جزء مسئولین مدعو نبود اما در جلسه حضور داشت و به هر حال منبعی موثق در این زمینه هست و اطلاع خاصی در این ارتباط داشت، این مسئله را بیان کرد و جدیدا هم در جریان مسائلی که در بحث استیضاح بطحایی داشتیم، این مبحث تکرار گردید. در حقیقت در جریان بحث استیضاح وزیر تعلیم و پرورش که به نوعی علایم یا سفارش ای به نمایندگان صورت گرفت که این استیضاح در آغاز سال تحصیلی به مصلحت نیست و همان منبعی که این سفارش را به نمایندگان جابه جایی داده بود، بحث لوایح را نیز مطرح کرد.

اگر اشتباه نکنم با این حساب این مرجع یکی از نمایندگان مجلس هست.

با توجه به حساسیت مبحث اذن بدهید این مسئله را باز نکنم.

فکر می کنید با توجه به این با اهمیت، در عمل باید در انتظار چه اتفاق هایی در مسیر تصویب لوایح ذی ربط به FATF باشیم؟

فکر می کنید با توجه به این با اهمیت، در عمل باید در انتظار چه اتفاق هایی در مسیر تصویب لوایح ذی ربط به FATF باشیم؟فکر می کنم قاعدتا بعد از اتمام تعطیلات تابستانی دوهفته ای و آغاز به کار مجلس در اوائل مهرماه، باتوجه به این که شورای نگهبان نیز یکی از لوایح چهارگانه ذی ربط به FATF را برای اصلاح دو مرتبه به مجلس مرجوع کرده هست، در عمل مجلس باید هم در مورد این لایحه مرجوعی تصمیم گیری کند و هم در مورد لایحه ملحق شدن دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم یا همان CFT که در آخرین تحول، قرار گردید ۲ ماه مسکوت بماند و هم حالا این مهلت به انتهاء دست یافته هست. در نتیجه مجلس پس از تعطیلات علی الاصول باید به ارزیابی آن پرداخت کند. از سویی با توجه به این که لایحه ملحق شدن دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با جرم ها سازمان یافته فراملی یا همان کنوانسیون «پالرمو» پیشتر تصویب شده هست، حدس این هست که در عمل پیش از فرارسیدن ضرب الاجلی که در نظر گرفته شده هست، کار انجام شده و لوایح به تصویب برسد.

باتوجه به مشکلات عدیده در حوزه پولی و بانکی و به خصوص بازار ارز و سکه، آیا در صورت تصویب این لوایح چهارگانه پیش از ضرب الاجل FATF میتوان نسبت به حل قسمتی از مشکلات امیدوار بود؟

به هر حال بخش قابل ملاحظه ای از نابسامانی های امروز ما در حوزه های اقتصادی، متاثر از همین عدم دسترسی به شبکه بانکی بین المللی هست. البته درست هست که ما در بحث مدیریت اقتصادی با مشکلات جدی روبه رو هستیم اما حقیقت آن هست که نقطه آغاز مشکلات موخر محدود شدن دسترسی ما به ارز بیگانه به خصوص دلار بود که از حدود ۱۰ ماه پیش اتفاق افتاد و آغاز گردید و عموما نیز به مسئله مبارزه با پولشویی ذی ربط هست. به بیان دیگر اجرای قوانین مبارزه با پولشویی در بعضی کشورهای بیگانه من جمله امارات، چین، ترکیه، روسیه و … که کانال های ما در مدیریت موضوعات ارزی بودند، منتج به این مسائل شده هست. به این ارزش عمده مشکلاتی که برای ما ایجاد گردید متاثر از اجرای قوانین پولشویی در این کشورها بوده هست. بنابر گزارش کارشناسان اجرای قوانین مبارزه با پولشویی در این چند کشور بیگانه منتج به محدود شدن این کانال های جابه جایی ارز و در نتیجه دسترسی ما به پول کاغذی محدود گردید و همین مسئله در عمل نقطه آغازین افت تساوی ریال با ارزهای بیگانه بود. در نتیجه حدس بنده این هست که در صورت تصویب این لوایح در موعد قطعی هم تاثیری مثبت بر جو روانی حاکم بر جامعه به همراه خواهد داشت و هم موانعی که به سبب عدم عضویت در FATF داریم، برداشته خواهد گردید و در این شرایط توان دارد دست کم در حل قسمتی از مشکلات راهگشا باشد.

با توجه به این که گرایش سیاسی و جناحی و خط فکری مخالفان لوایح چهارگانه مشخص هست و از آنجا که اصلاح طلبان در فراکسیون امید و حتی بخش قابل ملاحظه ای از نمایندگان عضو فراکسیون مستقلین ولایی لااقل در اظهار نظرهای رسمی بر ضرورت تصویب این لوایح تاکید داشتند، آیا مخالفت اصولگرایان در فراکسیون نمایندگان ولایی بر اثر علایم مثبتی که در توییتر به آن اشاره کردید، کاهش خواهد یافت؟

فکر می کنم قطعا موثر خواهد بود. البته به نظر می رسد، قسمتی از مخالفت ها حتی اگر رهبری هم اعلام کنند، مرتفع نمی توان. در حقیقت آنالیز بنده این هست که بخش کوچکی از مخالفان منافعی دارند و به بعضی شبکه ها که در صورت اجرای قوانین پولشویی قطعا متضرر خواهند گردید، نزدیکی دارند. در نتیجه به احتمال زیاد بر مخالفات شان اصرار کنند. بخش قابل توجهی از مبالغ هنگفت پول هایی که منتقل می گردید، از طریق تله های ذی ربط به بحث پولشویی صورت می گرفت و در حقیقت این تله ها جابه جایی پول ها را آسان سازی می کرد و می دانیم گاها این پول ها را به بعضی کشورهای اروپایی جابه جایی داده و برای استفاده شخصی استفاده کردند. به همین سبب هم این اشخاص هم حالا در دستگیری می باشند و در دادسرای نظامی به جرم ها شان رسیدگی می گردد. با این حال، مطالعه این مسائل نشان می دهد که لااقل قسمتی از این مخالفت ها متاثر از این منفعت های هست؛ چون که یکی از زمینه هایی که به تحرک این جریان کمک می کرد، همین ناتوانی سامانه مبارزه با پولشویی هست و به احتمال زیاد این جریان ها هنوز در مبارزه با تصویب این لوایح مقاومت کنند.

آیا فکر می کنید این مقاومت ها تا این حد باشد که در تصویب یا عدم تصویب این لوایح موثر واقع گردد؟

باید نگاه کنیم در عمل چه می گردد. فکر می کنم بیش از نمایندگان اصلاح طلب، آن دسته از اصولگرایانی که دل در گرو منفعت های مردم دارند و دل شان برای نظام می سوزد، زیادتر نگهدارى کنند و توجه بیشتری داشته باشند که احیانا آلت دست دیگران نباشند و برای منفعت های مفسده آمیز دیگران گلو پاره نکنند. در مجموع اعتقاد دارم با رهنمود رهبری این مخالفت ها آن قدر نیرومند نخواهد بود که بتواند مانع از تصویب این لوایح در مجلس گردد.

انتهای پیام