به قلم شیخ علی واشقانی فراهانی : مسجد طراز اسلامی مسجدی است که درب آن شبانه روز باز باشد و مردم از هر منطقه  و شهری بلکه از سطح کشور به تسهیل و تسریع و تکریم مردم از فضای معنوی آن بهره گیرند و امام مسجد بطور مستمر پاسخ‌گوی مراجعات مردم در مسجد […]

 

  به قلم شیخ علی واشقانی فراهانی :

مسجد طراز اسلامی مسجدی است که درب آن شبانه روز باز باشد و مردم از هر منطقه  و شهری بلکه از سطح کشور به تسهیل و تسریع و تکریم مردم از فضای معنوی آن بهره گیرند و امام مسجد بطور مستمر پاسخ‌گوی مراجعات مردم در مسجد باشد و مسجد را با برنامه مدون و تعریف شده در دیده ملت قرار دهد و در مجموع عمل کرده مسجد همچون در عصر پیامبر (ص) نیز به مقتضای زمان ومکان، و در ظرفیت استعداد نمازگزاران و مردم محل و نظام اسلامی مدیریت کند که همانا از جمله کارکرد مسجد در عصر پیامبر (ص) برگزاری نماز جماعت بود و دیگر اداره حکومت اسلامی از مسجد اداره می‌شد و در مسجد مقررات مدیریت نظام اسلامی مطرح و معماری می‌شد و تفاهم نامه بین‌المللی نیز در مسجد انجام می‌گرفت و در رسیدن به مشکلات مردم در مسجد رسیدگی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می‌شد، و در مسجد حلقه‌های جلسات قرآن صورت می‌گرفت و مردم نیز در آن تلاوت قرآن داشتند، و مسائل دینی و اخلاقی توسط پیامبر (ص) به مخاطبان گفته می‌شد و خداوند کریم شخص پیامبر (ص) از توجه به پاک و مرتب کردن مسجد یادآور شد و همچنین رسول خدا صف نماز جماعت مرتب و منظم می‌داشت و مردم را به حفظ سکوت و احترام یک دیگر متذکر بود و در نماز موقعیت مردم را ملاحظه می‌کرد و می‌گفت مردم کار دارند. و یا بیمار هستند و یا سفر در پیش دارند، و در مسجد در جمع مردم از افطار ساده استفاده می‌کرد، و دیگر اینکه در مسجد کودکان را تشویق به روزه‌داری و جوایزی برای آنها درنظر گرفته می‌شد و رسول خدا (ص) مسجد را نشر و ترویج علم می‌دانست که روزی وارد مسجد شد و در جمع کسانی نشست که مذاکره علمی داشتند گفت من برای همین مبعوث شدم و لذا مسجد باید مجهز به کتاب روایی و تفسیر قرآن کتب روز باشد و همچنین در مسجد رسیدگی به مسائل حقوقی مردم می‌توان مشاوره قضائی داد. و در مسجد غدیر امام علی (ع) به جانشینی خویش به مردم اعلام داشت و از مسجد الاقصی به معراج رفت و خود نیز در احداث مسجد قبا همراه سازندگان شد، و از اخلاق آنحضرت این بود در مسجد کسانی که به سفر می‌رفتند دعا می‌کرد و کسانی که بیمار می‌شدند به عیادتشان می‌رفت و کسانی که در شهر بودند و در مسجد حضور نمی‌یافتند به دیدارشان می‌رفت و وقتی خادم مسجد زنی بود و از دنیا رفت به سر قبرش رفت و وقتی کسی وارد مسجد می‌شد پیامبر به احترامش از جای خویش بلند می‌شد و درکنارش جای می‌داد، نوجوانان و مردم را مورد مهر و محبت خویش قرار می‌داد و مختصر و مفید سخن می‌گفت و نماز را هم سبک می‌خواند و تمام وقت در مسجد در خدمت مردم بودم و هنگامی که از سفر بر می‌گشت اول به مسجد می‌رفت، و حرف مردم را می‌شنید و مردم هم سخن آن مقام معزز را می‌شنیدند، و در مسجد فکر مستمندان بود و افرادی که متمکن بودند از آنها مساعدت گرفته و با نظارت خود به مستمندان عنایت داشت و سفارش به سکوت و ارامش و احترام به همدیگر در مسجد داشت مسجد را در راستای موضع گیری در برابر حفظ قداست مسجد و خدمت به مردم و مقاومت در برابر استکبار هدایت می‌کرد. در عصر معاصر نقطه استمرار اتصال نظام اسلامی به حکومت جهانی حضرت ولیعصر از مسجد طراز اسلامی است، مسجد دارای عمل کرده بسیط و پذیرش صدای مدنی را دارد مسجد زمانی مسجد است که فراجناحی عمل کند و مدافع انقلاب اسلامی و مدافع جامعه بشریت باشد تبیین کننده بیانات رهبری باشد و امام آن نیز پدرانه با مردم رفتار و گفتار داشته باشد و مسجد را خانه و محل کار خود بداند که این اندیشه تحمل و صبر مضاعف را می‌خواهد و دیگر همچنان که رسول گرامی اسلام از مردم مسافر و بیمار و مستمند در جوار مسجد از آنها پذیرائی نمود و اسکان برایشان لحاظ کرده بود هم اکنون نیز مسجد اما رضا (ع) بیش از سیزده سال است که به مسافران سطح کشور جوار در مسجد اسکان لحاظ نموده و با هماهنگی مؤسس و امام مسجد امام رضا (ع) آنها نیز ساماندهی می‌شوند و در مجموع مردم مسجد امام رضا (ع) را در راستای طراز اسلامی دیده و می‌دانند و می‌گویند در عمرمان اولین مسجد و امام آن مشاهده می‌کنیم که همچون صدر اسلام به مردم خدمت می‌کند و ای کاش سایر مساجد همچون مسجد امام رضا (ع) بود و امامی هم مثل شیخ علی واشقانی می‌داشت و این مسجد شایستگی الگو بودن را نیز دارد و بر متمکنین و متولیان مساجد است که در خدمت رسانی تعاون و تفاهم لازم را ایفا نمایند و این خواسته مردم است که تحکیم نظام اسلامی و خانواده‌ها از مسجد است آری تجربه کشورداری عبرت از مدیریت مسجد است. صد گفتار چو نیم کردار نیست. که از بنیادی‌ترین عملکرد مسجد عبادی، سیاسی، اجتماعی و اعتقادی است.

 

 

 

     

 

 

با توجه و عمل به نگاه مقام معظم رهبری مسجد را می‌توان بروز و امید نظام و ملت مدیریت نمود که اظهار داشتن، در شعار (پیام) یکی از سالها پشتیبانی و موانع زدائی و دیگر اینکه در ابتدای سال ۱۴۰۳ ابراز نمودند جهش تولید و مشارکت مردمی که به حقیقت رهبری مدیر بحرانهاست و با منشاء فکری خیر و برکات به تمام عرضی سرزمین ایران و عزت ملت، مجاهدانه و شجاعانه حریص بر خدمت است که بیان داشته خستگی و نا امیدی ممنوع، که همانا در نماز جمعه تهران ۱۳/۷/۱۴۰۳ در ارتقای اسلام و انقلاب اسلامی با درایت فرمود: نه تعلل و نه شتاب می‌کنیم بلکه آنچه معقول است و این عبارت می‌تواند در اداره داخل کشور و خارج کشور سرمشق جملگی تمام آحاد مردم و بلکه زمامداران باشد که تبیین کننده بیان رهبری ائمه جماعات در مساجداند که باید با عنایت به هدایت دینی و سیاسی است، و خدمت که باید یادآور شد تا زمانیکه خدمت از امام مسجد نباشد آن دو مورد به ثمر نخواهد رسید، که جامعه و دین از امام مسجد انتظار خدمت و عمل را دارد، در پایان باید اظهار داشت که از جمله رسالت مسجد طراز اسلامی پاسخگوی جامعه اسلامی مسجد است. آری مسجد امام رضا (ع) پیشتاز و پیشگام در خدمت مردم سراسر کشور با حضور بی‌وقفه موسس و امام آن می‌باشد.

مؤسس و امام مردمی مسجد امام رضا (ع)

شیخ علی واشقانی فراهانی