بخش عمده ای از معضلات زیست محیطی موجود، ریشه در فقدان آگاهی های لازم و ضعف فرهنگی در زمینه ارتباط انسان و طبیعت دارد

 

روش های آموزش حفظ محیط زیست به دانش آموزان

بخش عمده ای از معضلات زیست محیطی موجود، ریشه در فقدان آگاهی های لازم و ضعف فرهنگی در زمینه ارتباط انسان و طبیعت دارد و در واقع نوعی مشکل فرهنگی محسوب می شود،و لذا نیازمند عزم ملی و بین المللی برای تقویت فرهنگ حفاظت از محیط زیست در سطح اقشار مختلف جوامع می باشد و بر هر فرد کاملا واجب است که برای بقای نوع بشر و ارتقاء کیفی زندگی خود از ارتباط بشر با محیط زیست آگاه شود، ارزشها و دیدگاه هایی را برای حفاطت و عدالت اجتماعی بپروراند و به تنهایی و یا گروهی در جهت حل مشکلات زیست محیطی اقدام نماید.پژوهشگران معتقدند بهترین شیوه نهادینه کردن عادتهای مثبت آموزش، تعلیم این عادات از دوران کودکی و نوجوانی است. برای گریز از آموزشهای تئوریک و راهیابی آموزش محیط زیست و جلوگیری از روند تخریب آن، به زندگی دانش آموزان و عجین شدن زندگی روزانه خانواده ها و دانش آموزان و بطور کلی وارد کردن محیط زیست به عنوان عنصر جدای ناپذیر زندگی به زندگی روزانه دانش آموزان راهکارهایی را بصورت اختصار در این زمینه ارائه می گردد که می تواند در مدارس کشور اجرا گردد :

۱-شرکت دادن دانش آموزان در کاشت درخت در هفته درختکاری در اسفند ماه هر سال : برای این منظور و برای تضمین این شرکت لازم است تفاهم نامه ای بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور ( به عنوان متولی شهراریهای کشور) صورت گیرد و به عنوان یک قانون هر سال و بدون استثنا عملیاتی شود.این کار می تواند با اعتماد خانواده های دانش آموزان همراه شود.

۲-تدریس پاره ای از دروس در محیط زندگی دانش آموزان : برخی از درسهای علوم، فارسی و تربیت بدنی در مقطع ابتدایی و دوره اول دبیرستان و همچنین برخی از درسهای فیزیک، شیمی، زیست شناسی، تربیت بدنی و خود کتاب انسان و محیط زیست در دوره دوم دبیرستان می تواند در فضای آزاد و در بستر طبیعت انجام شود.

۳-تجمیع کاغذهای باطله در تمامی مدارس کشور و ارسال آنها به کارخانه های تولید کاغذ : برای این کار می توان قراردادی بین آموزش و پرورش کشور و کارخانه های تولید کاغذ بست که بر اساس آن سالانه آموزش و پرورش به عنوان مثال ۱۰ تن کاغذ باطله به این کارخانه ها ارسال دارد.

۴تشویق دانش آموزان مدارس به استفاده از دوچرخه : برای این کار می توان بخشی از حیاط مدرسه را به پارکینگ دوچرخه ها اختصاص داد و برای تجلیل از دانش آموزانی که در طول سال با دوچرخه به مدرسه می آیند سالانه جوایزی را اختصاص داد. برخی از موارد کمک به بهبود محیط زیست چنان ساده است که اصلا در مخیله کسی نمی گنجد.

۵برگزاری مسابقات ورزشی : برای این کار می توان برخی فعالیتها مانند کوهنوردی و دوچرخه کوهستان را در فضای آزاد اجرا کرد.این کار فعلا به صورت محدود و گزینش شده در مدارس اجرا می گردد اما از آنجایی که اجرای این موارد با خطرات و مسئولیتهای ناشی از آن همراه است باید تلاش شود تا این نقیصه ها برطرف شود و شرکت دانش آموزان در این فعالیتها تشویق شود.

۶برگزاری اردوهای آموزشی تفریحی به صورت ماهانه : برای این کار باید با تفویض اختیار به مدارس و انتقال مسولیتها به مدیران مدارس باید تلاش شود تا ضمن اعتماد خانواده ها به اجرای این گونه اردوها،خطرات ناشی از آنها را به حداقل کاهش داد.

۷اجرای مسابقات فرهنگی هنری با همکاری شهرداری ها و سازمان محیط زیست در مدارس : برای اجرای این کار می توان مسابقات نقاشی، موسیقی و خوشنویسی را با مضمون مقوله های مختلف زیست محیطی در مدرسه اجرا کرد.

۸-اگر چه تنبیه کردن دانش آموزان به صورت علمی رد شده است اما می توان به دانش آموزانی که تخلفاتی را در مدرسه مرتکب شده اند می توان آنها را به شرکت در فعالیتهای زیست محیطی وادار کرد.به عنوان مثال می توان دانش آموز را وادار کرد تا در ازای تخلف خود گلدانهای مدرسه را آبیاری کند.

۹-پوشیدن لباس سبز در روز جهانی محیط زیست (۵ ژوئن هر سال) توسط کلیه دانش آموزان مدارس کشور.

 

 

 

  • نویسنده : پانیا سالاری
  • منبع خبر : خبرنما