دومین کنگره ملی ۲ هزار شهید والا مقام استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی استان بعد از تلاش بی وقفه دست اندرکاران با برگزاری اولین اجلاسیه شهدای ارتش استان در تاریخ ۶ اردیبهشت در شهر گچساران وارد فاز عملیاتی می شود.

به گزارش پایگاه خبری خبرنما،  دفاع مقدس صحنه مردانگی‌ها، حماسه‌ها و رشادت ها و تبلور واقعی کربلا و عاشورای حسینی است؛ با تورق و تعمق بیشتر بر سیر تاریخی ایران این حقیقت بیش از پیش آشکار می‌شود که هویت و فرهنگ این مرز و بوم و هر آنچه مایه عزت و آزادمردی این ملت می‌شود از گذرگاه دوران طلایی دفاع مقدس می‌گذرد.

دفاع مقدس اوج رویش فرهنگ ناب و مترقی ایرانی و اسلامی (عاشورایی) است، فرهنگی به بلندای تاریخ که ریشه در اعماق و خواسته‌های ملتی شجاع و با فرهنگ دارد، ملتی که در تمامی ادوار و تاریخ پرشکوهش عزت، شرف، مردانگی و ظلم ستیزی موج می‌زند.
البته نوع پردازش و تنوع برنامه ها و فرآیند برگزاری و بهره مندی از برکات کنگره ها هم بسیار حائز اهمیت است و آن را باید به مثابه گنجینه ای بدانیم که هر چه و هر آنکس بتواند سهمی بیشتر از آن برداشت کند بی گمان در رسیدن به اهداف آن نیز موفق تر عمل کرده است.

باید پذیرفت که امروزه بررسی و تحلیل محتوایی و پرداختن به جان مایه و درون مایه‌ای که برخاسته از جوهره ی معنوی و آزادی خواهانه ملت رشید ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس است از زوایا و ابعاد مختلف آن به منظور آشنایی نسل جدید و نسل‌های آینده ضرورتی غیرقابل انکار است.

پس از برگزاری موفق و باشکوه نخستین کنگره ۱۸۸۰ شهید استان کهگیلویه و بویراحمد در ۱۱ مهر ۱۳۹۵،  بار دیگر این افتخار و توفیق در استان محقق شده و پس از برنامه ریزی و تدارک هایی که از سال ۱۴۰۱ کلید خورد، به زودی شاهد برگزاری بزرگترین و مهمترین رویداد فرهنگی و معنوی در این خطه شهید پرور خواهیم بود و این کنگره عظیم از ۶ اردیبهشت با برگزاری اولین اجلاسیه شهدای ارتش استان کهگیلویه و بویراحمد در شهر گچساران وارد فاز عملیاتی می شود و تا مهرماه که کنگره نهایی با حضور مسئولین طراز اول کشور در یاسوج برگزار می شود ادامه دارد.

نگاهی به برنامه های دومین کنگره ی بزرگ ۲۰۰۰ شهید استان کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری ۱۷ اجلاسیه شهرستانی و استانی، برگزاری جشنواره  و تولید ده ها سرود فاخر و ماندگار، توزیع دو هزار جهیزیه، تالیف۲۰۰ عنوان کتاب، جمع آوری ۹۵ سوژه از شهدا، برگزاری بیش از دو هزار و ۶۰۰ یادواره شهدا، نصب دو هزار تندیش شهید و اجرای ۱۳ هزار عنوان برنامه برای نهضت روایتگری، تا صدها تولید فرهنگی، هنری رسانه ای و سینمایی فاخر نشان می دهد که دومین کنگره ملی ۲ هزار شهید استان، یکی از بزرگترین رخدادهای فرهنگی تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد است.
آشنایی و انتقال فرهنگِ وطن دوستی،  معارف والای اسلام و انقلاب اسلامی، دیدگاه ها و آرمان های امام راحل و رهبر معظم انقلاب و هم چنین روایت شجاعت و درایت رزمندگان، شهدا و ایثارگران استان برای نسل امروز، با استفاده از تولید و اجرای صدها برنامه هنری و فرهنگی شاخص در استان مانند مانند فیلم سینمایی، تولیدات مستند ، کلیپ، نماهنگ و سرود از برکات این کنگره است.

هم چنین دومین کنگره شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد فرصتی برای جمع آوری و تکمیل خاطرات، آثار و اسناد شهدا و رزمندگان استان از شهدای مبارزه با رژیم طاغوت و دفاع مقدس گرفته تا شهدای حریم امنیت و سلامت و حرم است که نهضت جمع آوری آن از کنگره سال ۹۵ در استان آغاز شده بود.

حضور مسئولان عالی رتبه کشوری و لشکری به استان و پیگیری مشکلات و مطالبات ایثارگران و دیگر اقشار جامعه از دیگر پیامدهای مثبت این رویداد جامع فرهنگی خواهد بود.
همچنین به گفته مسئولین استان، برنامه ها و اقدامات متعدد عمرانی، سازندگی و محرومیت زدایی توسط سپاه پاسداران در استان در راستای دومین کنگره ملی شهدای کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی شده و این کنگره می تواند گامی اثربخش برای توسعه استان در ابعاد مختلف باشد.
آن چه مشخص این است که همه ی علاقه مندان و دلسوزانی که در قالب های شخصی، مردمی و سازمانی به کمک کنگره شهدا آمده اند با عشق و علاقه هر کاری از دستشان برمی آید انجام می دهند تا آثار و برنامه های فاخری به دور از کلیشه های همیشگی تولید شود و فرهنگ ناب انقلاب اسلامی، دفاع مقدس،معارف دین و شهدای عزیز به نحو مطلوبی به نسل جدید استان منتقل شود.