خبر ورزشی: از حرف‌های بی‌موقع کارلوس کی روش عجیب‌تر ادعای محمدحسین میثاقی بود که در برنامه تلویزیونی مدعی گردید، چون سرمربی تیم ملی با حرف‌هایش تنش ایجاد کرده، ترجیح دادیم حرف‌هایش را سانسور کنیم! جان؟! مگر رسانه وظیفه‌اش سانسور کردن است؟! مگر اعتقاد نداریم دانستن حق مردم است؟! وظیفه رسانه این است که حرف‌ها را […]

خبر ورزشی: از حرف‌های بی‌موقع کارلوس کی روش عجیب‌تر ادعای محمدحسین میثاقی بود که در برنامه تلویزیونی مدعی گردید، چون سرمربی تیم ملی با حرف‌هایش تنش ایجاد کرده، ترجیح دادیم حرف‌هایش را سانسور کنیم! جان؟! مگر رسانه وظیفه‌اش سانسور کردن است؟!

مگر اعتقاد نداریم دانستن حق مردم است؟! وظیفه رسانه این است که حرف‌ها را بدون سانسور منعکس کند و قضاوت را به مردم بسپارد. این چه حرف خنده‌داری است که باید حرف‌ها را سانسور کنیم تا شرایط عادی باشد؟!

این چه حرف خنده‌داری است که باید حرف‌ها را سانسور کنیم تا شرایط عادی باشد؟!مگر گزارشگر، مجری، خبرنگار و… «ممیزی» می باشند؟!

 به همین سبب متن تمام حرف‌های کارلوس کی روش در جمع خبرنگاران را بدون کم و کاست می‌نویسد تا مردم بدانند سرمربی تیم ملی چه اظهار کرد و اصل ماجرا چه بود؟

گفت و گو کی‌روش بدون سانسور؛ جنجال ترجمه

«ممیزی» می باشند؟!کی‌روش هرگز نگفت مردم ایران گرسنه می باشند… او به بی‌پولی دستیارانش اشاره کرد، ولی از آنجایی که به آرین قاسمی توصیه شده تمام حرف‌های سرمربی تیم ملی را ترجمه نکند و آن دسته از حرف‌های او که جنجال‌ساز است را ملایم‌تر به فارسی بازگرداند، مترجم کی‌روش دچار اشتباه گردید و جمله‌ها را ناقص به فارسی بازگرداند و دردسرساز گردید.

اکنون می‌توان از دیوار کوتاه آرین قاسمی پرید و وی را یکی از مقصران حاشیه های ایجاد شده حول گفت و گو کارلوس کی روش نامید، اما خوب تر است ابتدا حرف‌های کارلوس را بدون کم و کاست بخوانید.

آنچه می‌خوانید متن کامل سوال و جواب سرمربی تیم ملی و خبرنگاران حاضر در اردوی تیم ملی است…

کی‌روش: تا حقیقت را از من مخفی کرد
دستیاران من غذا نداشتند، دستیاران آن آقا با فرست‌کلاس عزیمت کردند

بازیکنانم ثابت نمودند آماده جنگ هم می باشند

**در مورد بازی اندکی برایمان بگویید.

کی‌روش: همان‌طور که نگاه کردید یک بازی بسیار اهتمام کردیم فوتبال بازی کنیم. بنظرم وقتی که در بازی همه چیز درباره فوتبال بود بی شک ما تیم برتر زمین بودیم. موقعیت خلق کردیم و بازی را کنترل نمودیم. موقعیت‌های خوبی برای گل زدن داشتیم و حتی می‌توانستیم در نیمه اول کار را تمام کنیم.

تیم عراق زیادتر اهتمام می‌کرد بازی را به سمتی ببرد که زیادتر خشن باشد، زیادتر احساسی باشد، اما در کمال خوشبختی داور این موقعیت را خیلی خوب کنترل نمود و همه چیز را تحت مدیریت گرفت با وجودی که تیم عراقی اهتمام می‌کرد مزاحمت (دردسر) ایجاد کند و بازی را به سمت احساسی شدن پیش ببرد. البته آن‌ها توانستند بازی را به سمت خشن شدن پیش ببرند، اما بازیکنانمان نشان دادند که اگر قرار باشد در زمین جنگ هم باشد آن‌ها دلواپس نیستند، آماده این کار می باشند و ما توانستیم تعادل لازم را محافظت بکنیم. سر انجام ما به هدف‌مان آمدیم که صعود به فاز بعد به عنوان تیم اول بود.

نخستین پل را زیر سؤال بردیم

درباره شایعات موخر سؤال کنم. رسانه‌های کلمبیا نوشته‌اند شما با تیم ملی این کشور به توافق دست یافته اید. دوست داریم از زبان خود شما بشنویم که دقیقاً چه رخدادی افتاده و آینده شما چه خواهد گردید؟

دوست داریم از زبان خود شما بشنویم که دقیقاً چه رخدادی افتاده و آینده شما چه خواهد گردید؟کی‌روش: بنظرم خوب تر است این سؤال را بگذاریم به عنوان آخرین مبحث. پیش از اینکه بخواهیم درباره آینده حرف بزنیم، آینده تیم ملی، آینده کارلوس کی‌روش یا هر چیز دیگر، با اهمیت این است که درباره حال حرف بزنیم. حال خیلی مهم‌تر از آینده است. حال این است که ما نخستین پل را زیر سؤال بردیم.

خوب بازی کردیم و کارکرد خوبی داشتیم. هفت گل زدیم و در سه بازی گلی نخوردیم که کارکرد خیلی خوبی برای ماست. تا اینجا ما برای امتیاز و صعود بازی کردیم. الان داستان کاملاً متفاوت است.

گفت و گو کی‌روش بدون سانسور؛ جنجال ترجمه

بازی‌های زین پس را این‌طور خطاب می‌کنیم: همه چیز برای پیروز و هیچ چیز برای بازنده. از اینجا به بعد است که شخصیت تیم، انسجام تیمی و روحیه تیمی باید خیلی خیلی قوی و مستحکم باشد. من باور دارم که بازیکنان می‌دانند در حال حاضر من اینجا هستم و به صورت کامل خودم را وقف می‌کنم، حاضر هستم جانم را هم برایشان بدهم، چون آن‌ها شایستگی این را دارند.

به آن‌ها اعتماد دارم خیلی فراوان. دوستشان دارم. بنظرم بازیکنان هم پایبندی من را می‌دانند و آماده‌اند که با پایبندی کامل برای رسیدن به رؤیا‌هایی که داریم کوشش کنند. این چیزی است که در حال حاضر بیشتر از هر مبحث دیگری اهمیت دارد. چهار روز دیگر ما یک بازی حیاتی داریم و باید به فکر همه چیز باشیم. تک‌تک بازی‌ها نظیر فینال جام ملت‌های قاره آسیا است.

با احترام کامل، با اهمیت نیست چه تیمی مقابل ما قرار می‌گیرد، چون ما منحصرا به آنچه در ذهن‌مان است فکر می‌کنیم، اینکه جلو و جلوتر برویم و خوب تر و خوب تر شویم. در نتیجه من روی بازیکنانم و کادرم حساب می‌کنم و به آن‌ها هزار درصد مطمئن هستم. حال برای من همه چیز است، زمان حال، زمان حال برای من همه چیز است.

یعضی‌ها قرمز را دوست دارند، بعضی‌ها آبی را!

**خیلی از تیم‌ها می باشند که دوست ندارند پیش از فینال با ایران بازی کنند. به طور مثال شاید کره‌جنوبی خرسند است که رفته سمت دیگر گروه با توجه به سابقه‌ای که از بازی با ایران در دوره شما دارند. آیا تیمی است که شما دوست دارا باشید منحصرا در فینال نگاه کنید و پیش از فینال با آن بازی نکنید؟

آیا تیمی است که شما دوست دارا باشید منحصرا در فینال نگاه کنید و پیش از فینال با آن بازی نکنید؟کی‌روش: شما نمی‌توانید خوب ترین باشید بدون اینکه بهترین‌ها را به چالش بکشید. شما نمی‌توانید قهرمان باشید بدون اینکه با تیم‌های بزرگ بازی کنید. آنچه برای ما با اهمیت است این است که کار خودمان را انجام دهیم. دیگر تیم‌ها نیز باید کار خودشان را انجام دهند و هر تیمی که رو‌به‌روی ما قرار گیرد باید نهایت کوشش خود را انجام دهیم. ما اینجا نیستیم که تیم انتخاب نماییم.

این کار ما نیست. ما به همه احترام می‌گذاریم. ما آدم‌های مغروری نیستیم. نه ما احترام می‌گذاریم به نتیجه و آنچه برای ما پیش می‌آید. اگر بخواهم عقیده‌ای دارا باشم من زرد را ترجیح می‌دهم، چون گاهی آدم‌هایی می باشند که قرمز را دوست دارند و از آبی خوش‌شان نمی‌آید و بعضی آبی را دوست دارند و از قرمز خوش‌شان نمی‌آید.

اینکه سبک کار من نیست. سبک من و طرز فکر من این است که ما درباره دیگران حرف نمی‌زنیم و منحصرا اهتمام می‌کنیم کار خودمان را انجام دهیم و هر تیمی که شایستگی این را داشته باشد که روبه‌روی ما قرار گیرد ما تلاش‌مان را انجام می‌دهیم که پیروز شویم. بازی‌ها از اینجا ۵۰-۵۰ می باشند. همه چیز برای پیروز و هیچ چیز برای بازنده. هیچ تیم مدعی‌ای وجود ندارد. زین پس همه چیز درباره شخصیت و داعیه است. در این بازی‌ها شخصیت درست، روحیه تیمی و داعیه بازیکنان برای کارکرد خوب، اهمیت دارد. این نکته‌ای است که ما روی آن تمرکز خواهیم کرد.

به رقبای احترام می‌گذاریم

*خود شما کدام تیم را ترجیح می‌دهید که در دور بعد با آن رو به رو شوید؟

کی‌روش: این سؤال را همین الان جواب دادم. کار ما اینجا این نیست که اولویت‌هایی داشته باشیم، ما باید کارمان را انجام دهیم و به هر حریفی که روبه‌روی ما قرار می‌گیرد احترام بگذاریم.

اشتباه ایرماتوف با اشتباه ویلیامز فرق داشت

**در مورد داوری. بر طبق عکس‌هایی که منتشر گردیده ظاهراً در بازی با عراق پنالتی‌هایی برای ایران گرفته نشده ولی آخر بازی شما برخورد دوستانه‌ای با روشن ایرماتوف داشتید علاوه بر این با عدنان بازیکن عراقی که اندکی هم با او چالش داشتید در طول بازی. در این ارتباط توضیح می‌دهید؟

در این ارتباط توضیح می‌دهید؟کی‌روش: وقتی می‌بینیم هر کس درون زمین کوشش می‌کند خوب ترین کارکرد را داشته باشد، بازیکنان، داوران و مربیان همگی کوشش می‌کنند که خوب ترین کارکرد را عرضه دهند، گاهی هم امکان دارد اشتباه هایی انجام دهیم. همه اشتباه می‌کنند، اما آنچه در ۲۰۱۵ اتفاق افتاد یک اشتباه نبود و وقتی آن‌طور مسائل درون زمین رخ می‌دهد و وقتی تصمیم های نادرست واضح وجود دارد به شما احساس بدی دست می‌دهد.

گفت و گو کی‌روش بدون سانسور؛ جنجال ترجمه

گاهی من تلاشم را می‌کنم، اما خطایی انجام می‌دهم. این در فوتبال، استاندارد است. صحنه بازی، خیلی صحنه شلوغی بود؛ شاید قضاوت به یک سمت یا سمتی دیگر رفته، اما شما متوجه می‌شوی که داور باصلاحیت و صادقی وجود دارد که به موقعیت مسلط است.

این کاملاً متفاوت است. خیلی طبیعی است که آدم اشتباه کند و این اتفاق‌ها بیفتد. پس آنچه در ۲۰۱۵ اتفاق افتاد را با اتفاق بازی با عراق قیاس نکنید. ( (منظور کارلوس این است که اشتباه سهوی ایرماتوف با اشتباه عمدی ویلیامز استرالیایی فرق داشت) اول آن مبحث همچنان یک داستان ناراحت‌کننده است که باید کوشش کنیم فراموشش کنیم. برگردیم به سؤال اول که سعید (اکبری) پرسید، چون من می‌خواهم خیلی واضح توضیح بدهم.

اگر می‌دانستم هرگز در ایران نمی‌ماندم

کی‌روش: می‌خواهم اهتمام کنم تنها چیزی که درباره آینده حتمی است تصمیمی است که شش ماه گذشته توسط فدراسیون گرفته گردید. تصمیمی که بر طبق آن توافق من، قرارداد من منحصرا باید شش ماه تمدید گردد. این یک حقیقت (فکت) است نه یک گمانه‌زنی.

این تصمیمی است که اعلام گردید به وضوح. در آن زمان من به تاج، احساس و عقیده خودم را درباره موقعیتی چه کسی بود بیان کردم. این خواسته و تصمیمی بود که توسط تاج و فدراسیون گرفته گردید. آنچه من در آن زمان نمی‌دانستم، اما الان می‌دانم، چون چندین بار توسط تاج و فدراسیون به من گفته گردید…، ، چون اگر من می‌دانستم هرگز این تمدید قرارداد را امضا نمی‌کردم.

تاج این اطلاعات را از من مخفی کرد. آنچه نمی‌دانستم این بود که این تمدید به صورت کامل خلاف خواسته وزیر ورزش و دولت بود، بله خلاف خواسته وزارت ورزش و دولت. آنچه من در آن زمان نمی‌دانستم این بود که مهدی تاج دستورات خاصی دریافت کرده از سوی وزیر ورزش که قرارداد من را تمدید نکند.

اگر این را در همان زمان می‌دانستم هرگز و هرگز اینجا نمی‌ماندم خلاف خواسته و میل وزیر محترم و دولت. هرگز نمی‌ماندم. این کاملاً واضح است، چون تاج چندین بار این را اظهار کرد که دلیلی که وزیر ورزش پشتیبانی از فدراسیون فوتبال را متوقف نمود این بود که تاج اطاعت نکرد و آن دستور‌ها را اجرا نکرد.

البته که این برای من غیر قابل توجیه است که در موقعیتی باشم که به تیم ضربه بزنم، به فدراسیون ضربه بزنم منحصرا به این خاطر که سلطانی‌فر به هر دلیلی، برنامه دیگر و گزینه‌های دیگری دارد که قابل احترام است. این‌ها خلاف {شخصیت} من است.

من اصول خودم را دارم، اما حقیقت این است که است. چیزی برای گمانه‌زنی وجود ندارد. وزیر مخالفست و نمی‌خواهد من به عنوان مربی تیم ملی اینجا بمانم. به صورت مخصوص ما این حس را داریم، من این حس را دارم از وقتی که رهبر معظم در دو اطلاعیه تیم و مربیان و کادر را ستود، از همان زمان وزیر ورزش کاملاً بر علیه من گردید.

از وقتی که وی مربیان و بازیکنان را مورد تمجید قرار دادند وزیر ورزش هر کاری کرده که من را کنار بزند. من هیچ دلیلی نمی‌بینم که این استاندارد باشد، دلیلی برای گمانه‌زنی نیست، دلیلی برای شایعات نیست، چون منحصرا یک حقیقت درباره آینده من وجود دارد.

تنها حقیقتی که درباره آینده من وجود دارد این است که خواسته و عزم وزیر ورزش این است که کارلوس کی‌روش به عنوان مربی تیم ملی ایران نگه داشته نشود و این اصلاً به الان ذی ربط نمی‌شود، از ماه ژوئن این‌طور بوده. هرگز تیم را پشتیبانی نکردند، هرگز بازیکنان را پشتیبانی نکردند، برنامه آماده‌سازی ما را لطمه زدند.

گفت و گو کی‌روش بدون سانسور؛ جنجال ترجمه

پشت صحنه همیشه، به نظر من، اگر یک سبب و یک اسم وجود داشته باشد که موجب همه این اختلافات (تفرقه‌ها) در فوتبال ایران شده و مسئول این وضع منحصرا وزیر ورزش است. چرا؟ چون شما می‌بینید که همه باشگاه‌ها اعتراض می‌کنند، منحصرا یک باشگاه در ایران است که اعتراضی ندارد.

چه کسی موجب این چند دستگی (دودستگی) شده؟ چه کسی از بعضی روزنامه‌ها و بعضی اشخاص پشتیبانی می‌کند که پشت صحنه، نظیر این آقای مسعودی، و بعضی از آن‌ها اینجا هم می باشند، همیشه آماده‌سازی تیم را به مخاطره می‌اندازند؟ چه کسانی این کار‌ها را می‌کنند؟

از کجا می‌آیند؟ چه کسی اذن می‌دهد این بی‌نظمی‌ها از قبیل انتقادها، بایکوت کردن، دروغ‌ها وجود داشته باشد؟ این داستان‌ها درباره آقای الکساندر، آقای میک، واقعه ی دیدار دوستانه آرژانتین، از کجا؟ همه یک‌سری گروه مسلم هستند. یک گروه مشخص. چه کسی اذن داد این اتفاق افتد؟ این باشگاه، این مربی و این اشخاص به چه کسی منسوب می باشند، به اتوریته (قدرت) وزیر ورزش.

ما اینجا افرادی داریم که حتی شرایط اینکه غذایی برای خوردن دارا باشند را هم ندارند، اما آن‌ها مربیانی را پشتیبانی می‌کنند که با کادرشان با پرواز فرست کلاس به ژاپن بروند و برگردند در حالی که من اینجا آدم‌هایی را دارم که حتی پول برای خوردن هم ندارند، چه کسی به آن‌ها اذن داده چنین کاری بکنند؟ در نتیجه هیچ دلیلی برای گمانه‌زنی وجود ندارد. منحصرا یک نکته وجود دارد که درست است.

الان در حال حاضر ما می‌جنگیم تا آخر این جام ملت‌ها، نهایت تلاش‌مان را می‌کنیم همان‌طور که این کار را قبلاً کرده‌ایم برای ایرانی‌ها، اما در این زمان انگشتم را رو به صورت افرادی می‌گیرم که از دو سال قبل اینجا بوده‌اند تا تیم را به مخاطره بیندازند، ارزش مربی را به مخاطره بیندازند، و به انسجام و روحیه ما لطمه بزنند با هرچه از دستشان برمی آید.

شما (اشاره به یکی از خبرنگاران) اخیراً با آقای مسعودی بوده اید. او آن داستان کذب را در ایران درباره یکی از مربیان تیم ملی ایجاد کرد، چه کسی از او پشتیبانی می‌کند، وی هم وصل است به همان سیرک، اشخاص مشخص همان سیرک. چه کسی اذن داده این اتفاق افتد؟ منحصرا یک اسم. بنظرم بسیار آسان است.

در نتیجه آینده برای من همین الان است. من به توافقاتم و تعهداتهم به تیم ملی ایران پایبندم و احترام می‌گذارم. اگر آن‌ها من را نمی‌خواهند «تنکیو وری ماچ»، اما دست‌کم باید از زبان بنده حقیقت را بشنوند، چون اشخاص اندکی می باشند که جسارت بیان حقیقت را دارند.