به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، گزیده خبر ها حقوقی و قضائی هفته گذشته به توصیف زیر هست: «برگزاری دادگاه غیرعلنی ۸ متهم به جاسوسی از جایگاه ها نظامی کشور» یکی از با اهمیت ترین خبر ها حقوقی هفته گذشته جلسه محاکمه ۸ متهم جاسوسی از جایگاه ها نظامی کشور بود که به صورت […]

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، گزیده خبر ها حقوقی و قضائی هفته گذشته به توصیف زیر هست:

«برگزاری دادگاه غیرعلنی ۸ متهم به جاسوسی از جایگاه ها نظامی کشور»

یکی از با اهمیت ترین خبر ها حقوقی هفته گذشته جلسه محاکمه ۸ متهم جاسوسی از جایگاه ها نظامی کشور بود که به صورت غیرعلنی در ۱۰ بهمن ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی و با حضور مستشار دادگاه برگزار گردید.

سیدکاظم حسینی وکیل مدافع یکی از متهمین پرونده فعالین محیط زیستی نیز اظهار کرد: جلسه بعدی روز شنبه ۱۳ بهمن برگزار خواهد گردید.

برپایی یک مراسم قسامه در مازندران

عبدالصمد خرمشاهی یکی از وکیلان دادگستری در اواخر هفته گذشته از برپایی مراسم قسامه در پرونده زنی که مظنون به کشتن همسر و فرزندش هست، اطلاع داد و اظهار کرد: موکلم مظنون به کشتن همسر و پسرش هست که مسموم شده و به دیار باقی شتافته اند و به عنوان متهم تحت تعقیب قرار گرفته ولی سبب به اندازه کافی نیست.

طبق ماده ۳۱۳ قانون مجازات اسلامی، «قسامه» به عنوان یکی از ادله اثبات گناه، عبارت از سوگندهایی هست که در صورت فقدان ادله دیگر غیر از سوگند منکر و وجود لوث، شاکی برای اثبات جنایت عمدی یا غیرعمدی یا خصوصیات آن و متهم برای دفع اتهام از خود اقامه می کند.

جنتی: بعید هست انقلاب اسلامی مانندی در آینده داشته باشد

آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان ضمن تبریک فرا رسیدن ایام دهه فجر با یادآوری استقبال با شکوه و بی مثل از بنیانگذار انقلاب اسلامی اظهار کرد: این حرکت الهی اسلام را زنده کرد و به سرعت به خارج از مرزها سرایت داد، به صورتیکه حالا علاوه بر عاشقان آن پیر فرزانه در ایران اسلامی، دلباختگان امام راحل در خارج از مرزها بی شمارند.

وی مسئولین را به جلوگیری از حیف و میل بیت المال، فساد و گرانی توجه داد و اظهار کرد: ما باید قدردان ملت نجیب و شریف ایران باشیم که با همه مشکلات اقتصادی و معیشتی، همچنان در دفاع از انقلاب خود استوارند.

تهدید تلگرام برطرف شده هست

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در مراسم پرده برداری از بستر اقتصاد دیجیتال ققنوس، با بیان اینکه سونامی نخست در کشور از سال ۱۳۷۵ با ورود اینترنت به ایران بود، اظهار کرد: در ابتدا دلواپس بودیم که این بستر در بعضی شهرهای مذهبی تحریم گردد، اما نگاه کردیم که علما این را زیادتر مجال تلقی کردند تا تهدید؛ البته باید بگویم که امروز تهدید تلگرام برطرف شده و سوژه ای که یک روزی تهدید بود و کف خیابان را در اختیار دشمنان قرار می داد را امروز از طریق خود تلگرام سازمان دهبی می کنیم.

شهریاری علاوه بر این در اظهارات قبل از خطبه نماز جمعه تهران تصریح نمود: سیاست مداران و مجریان کشور وظیفه اعمال فیلترینگ در این فضا را برعهده دارند تا این فضا معدن فحشاء، کذب و ناسزاگویی نشود. این مطالبه خانواده های ایرانی هست که این فضا مدیریت گردد و با استفاده از فناوری اطلاعات این فضا سالم سازی گردد.

جواد جاویدنیا دبیر تیم تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با بیان اینکه برطرف فیلتر تلگرام اساساً منتفی هست، ، اظهار کرد: هر گونه فعالیت دستگاه های دولتی در تلگرام و نیز هر گونه عرضه خدمات درگاه های پرداخت اینترنتی در تلگرام و پوسته های فارسی آن اعم از هاتگرام و طلاگرام غیرقانونی هست و با آن برخورد قانونی خواهد گردید.

اختصاص بودجه ۲ هزار میلیارد ریالی برای زندانی های جرم ها غیرعمد

طبق این گزارش، ارتباطات عمومی ستاد دیه کشور روز سه شنبه ۹ بهمن ماه اعلام نمود: در ارزیابی لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ با هدف کاهش جمعیت کیفری و به دست کم رساندن آمار محبوسان مالی قطعی گردید با افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته، اعتباری معادل ۲ هزار میلیارد ریال از محل مراجع قرض الحسنه بانک های عامل در اختیار زندانی های واجد شرایط قرار گیرد. زندانیانی که به صورت تقریبی مدت ۳ ماه در حبس بوده و جهت بهره مندی از تسهیلات بدون نفع معرفی نامه این مجموعه حمایتی را دارا باشند.

اعلام ختم رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه

در نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات سه متهم بانک سرمایه در روز سه شنبه ۲۵ دی ماه که یکی از آنان پرویز کاظمی از وزرای دولت نهم هست، کیفرخواست صادره برای متهمان قرائت گردید. بر طبق کیفرخواست صادره برای علی بخشایش به اتهام همکاری در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و همکاری در ۴۶ فقره خیانت در امانت، پرویز کاظمی به اتهام همکاری در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و همکاری در ۴۱ فقره خیانت در امانت و محمدرضا توسلی به اتهام همکاری در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و همکاری در ۴۰ فقره خیانت قرائت گردید.

در دومین جلسه دادگاه متهمان بانک سرمایه در روز دوشنبه اول بهمن ماه واریز سه میلیارد تومان به حساب همسر پرویز کاظمی با یک نامه غیرواقعی مطرح گردید.

در سومین جلسه رسیدگی به اتهامات سه عضو سابق هیأت مدیره بانک سرمایه در روز دوشنبه ۸ بهمن ماه قهرمانی نماینده دادستان، اظهار کرد که در این پرونده ۹۴ درصد تسهیلاتی که پرداخت شده مشکوک بوده و برنگشته هست که این یک مصیبت و اتلاف و نابود شدن سرمایه های مردم هست.

چهارمین جلسه دادگاه متهمان بانک سرمایه نیز روز سه شنبه ۹ بهمن ماه برگزار گردید. پرویز کاظمی یکی از متهمان این پرونده در توضیح دلیل واریز ۳ میلیارد به حساب همسرش اظهار کرد که این پول حق مشاوره ام بود.

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، قاضی مسعودی مقام، قاضی رسیدگی کننده به پرونده سه عضو سابق هیأت مدیره بانک سرمایه بعد از انتهاء چهارمین جلسه دادگاه از افزایش میزان وثیقه تعیین شده برای آنان از ۳ به ۱۰ میلیارد تومان اطلاع داد و ختم رسیدگی به این پرونده را اعلام نمود و اظهار کرد: قرارهای کیفری متهمان تشدید می گردد و در صورت تودیع آزاد و در غیر این صورت امروز دستگیری می شوید.

معاون وقت مدیر شعب بانک تجارت کرمان به ۲۵ سال حبس محکوم گردید

روز سه شنبه ۹ بهمن ماه علی اکبر عمارت ساز معاون اجرایی وقت مدیریت شعب بانک تجارت استان کرمان از سوی شعبه چهارم دادگاه مخصوص رسیدگی به جرم ها مفسدان و اخلالگران اقتصادی صادر و وی به ۲۵ سال حبس محکوم گردید.

آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولین عالی قضائی هفته گذشته ضمن تبریک فرارسیدن ایام الله دهه فجر با اشاره به بروز مشکلاتی در تأمین بعضی کالاها من جمله بعضی افزایش نرخ ها، اظهار کرد: واقعاً دولت و سایر دستگاه ها باید توجه دارا باشند که این اوضاع، زیبنده مردم ما نیست. درست هست که تحریم هستیم و دشمن فشار بی پیشینه ای را وارد می کند اما مسئولین نیز باید کار جهادی کنند و برطرف مشکلات امروز مردم را جهاد فی سبیل الله بدانند.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی دستگاه قضا نیز در حاشیه این جلسه اظهار کرد: در مورد مساله گرانی حتماً باید یکسری کارهای خارق العاده صورت پذیرد؛ من جمله اینکه از وزیر محترم دادگستری که تعزیرات تحت مسیولیت وی هست، خواسته گردید که تعزیرات را کمک کنند و نیروی بیشتری را برای نظارت و کنترل در اختیارشان قرار دهند که وزیر دادگستری هم قول دادند و اعلام نمودند برای این مبحث نیروی بیشتری را در اختیار تعزیرات قرار خواهند داد.

جعفری دولت آبادی دادستان تهران نیز در مورد گران فروشی اظهار کرد: مردم از مبحث گران فروشی رنج می برند؛ چون که در طول چهل سال بعد از انقلاب، گران فروشی تا این حد وجود نداشته، اختلاف نرخ اقلام مصرفی برای مردم قابل توجیه نیست و تنوع، تعدد و تکثر نرخ ها در اقلام همانند قابل دفاع نیست.

۴۰ سالگی آغازی بر تکامل و بلوغ انقلاب اسلامی هست

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در اوایل هفته گذشته اظهار کرد: انقلاب اسلامی در طول ۴ دهه به زیادی از اغراض خود دست یافته هست و ۴۰ سالگی آغازی بر تکامل و بلوغ انقلاب اسلامی هست. اگر هدایت ها و راهبری های امام (ره) نبود، قطعاً برتری انقلاب اسلامی امکان پذیر نمی گردید. از سویی حضور خودجوش مردم در صحنه عامل با اهمیت دیگری در برتری انقلاب بود.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد انتخابات سال ۱۳۹۸ اظهار کرد: انتخابات با اهمیت و حساسی را در پیش رو داریم، انتخابات سال ۹۸ از سه جهت خیلی با اهمیت هست، وجود احزاب سیاسی، شرایط اقتصادی و خصومت دشمنان ایران از ۳ منظر این انتخابات را حساس می کند و باید کوشش کنیم مردم در انتخابات حضور چشمگیری دارا باشند و خدایی نکرده دستخوش سیاست زدگی نشویم.

کدخدایی برتری و رهایی جامعه

استعفای وزیر دادگستری تکذیب گردید

هفته گذشته خبری در فضای سایبری مبنی بر استعفای سیدعلیرضا آوایی وزیر دادگستری منتشز شد که ارتباطات عمومی وزارت دادگستری این خبر را تکذیب نمود.

نظر هیأت منصفه دادگاه مطبوعات در مورد ایلنا و پارس نیوز

طبق این گزارش، در هفته گذشته جلسه رسیدگی به پرونده مسئولان مسئولین خبرگزاری ایلنا، سایت پارس نیوز و سردبیر این سایت در شعبه ششم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی شقاقی برگزار گردید.

دستورالعمل “نظارت و پیگیری حقوق عامه” ابلاغ گردید

در هفته گذشته دستورالعمل “نظارت و پیگیری حقوق عامه” در هفته گذشته دستورالعمل “نظارت و پیگیری حقوق عامه” در ۱۶ ماده و ۸ تبصره از سوی ریاست قوه قضائیه ابلاغ گردید.

بر طبق این دستورالعمل و به منظور صیانت از حقوق عامّه و محافظت بیت المال و طبق وظیفه ذاتی قوه قضائیه در احیا، محافظت و صیانت از حقوق عامّه و در جهت پیگیری و نظارت بر دعاوی ناظر بر جرم ها مربوط با اموال، منفعت های و مصالح ملّی، جبران خسارات وارده به حقوق عمومی به استناد بند ۲ اصل ۱۵۶ قانون بنیادی و موادّ ۲۲، ۲۹۰ و ۲۹۳ قانون آئین دادرسی کیفری، حسب مورد دادستان کل کشور، دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور و دادستان های سراسر کشور مکلفند در چارچوب این دستورالعمل اقدام نمایند.

جزئیات عفو وسیع مجرمان

اصغر جهانگیر ریاست سازمان زندان ها و کارهای تأمینی و تربیتی کشور در ارتباط با ساز و کار اعمال عفو وسیع ای که ریاست قوه قضائیه در جلسه با رؤسای کل دادگستری ها و دادستان های جایگاه ها استان ها بمناسبت چهلمین سالگرد برتری با شکوه انقلاب اسلامی از آن خبر داده بود، اظهار کرد: این مبحث در جلسه کمیسیون عفو هفته جاری ارزیابی و جزئیات آن به حضور ریاست قوه قضائیه تقدیم خواهد گردید.

عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران نیز در توضیح جزئیات عفو وسیع مجرمان که از سوی ریاست قوه قضائیه طرح شده هست، اضافه کرد: هر سال بمناسبت سالگرد برتری انقلاب اسلامی عفوهای مناسبتی اعلام می گردد، اما سال کنونی به علت چهلمین سالگرد برتری انقلاب، ریاست قوه قضائیه پیشنهاد عفو وسیع تر را داد و استثنائات کمتری برای عفو خواهیم داشت؛ البته در حوزه مسائل اخلالگران اقتصادی و فساد و کارهای امنیتی و تروریستی عفو صورت نمی گیرد، اما در جرم ها سبک و خرد و افرادی که برای نخستین بار یا دومین بار مرتکب گناه و زندانی شده اند، عفو صورت خواهد گرفت تا شاهد کاهش جمعیت زندان ها باشیم.

دادستان تهران در مورد پرونده حصر، ، اظهار کرد: پرونده در دبیرخانه شورای امنیت ملی هست و اطلاع رسانی با ما نیست اما اصل حصر فعلاً برقرار هست.

انتهای‬ پیام‬ ‏