قربانعلی نصیری در اظهار کرد وگو با ایسنا با بیان اینکه فعالیت های این مرکز علمی به چهار دسته مسابقات ریاضی، دوره های آموزشی کوتاه یا بلند مدت، برپایی اردوی های تفریحی-آموزشی و برپایی سمینار ها تقسیم می گردد، اظهار کرد: استقبال از برنامه های خانه ریاضیات بروجن خوب هست؛ در حال حاضر معضل ما جلب […]

قربانعلی نصیری در اظهار کرد وگو با ایسنا با بیان اینکه فعالیت های این مرکز علمی به چهار دسته مسابقات ریاضی، دوره های آموزشی کوتاه یا بلند مدت، برپایی اردوی های تفریحی-آموزشی و برپایی سمینار ها تقسیم می گردد، اظهار کرد: استقبال از برنامه های خانه ریاضیات بروجن خوب هست؛ در حال حاضر معضل ما جلب کمک های مالی هست؛ از آن جایی که در اساسنامه خانه ریاضیات مذکور که نباید هزینه های بسیاری از محصلین گرفته گردد و باید پشتیبانی های مالی از اشخاص خیر یا نهادهای دولتی دریافت گردد، برای جلب پشتیبانی های مالی مشکلاتی داریم؛ البته اشخاص خیری در بروجن حاضر هستند که به خانه ریاضیات کمک می کنند.

وی با اشاره به این که متولی خانه ریاضیات بروجن، شهرداری بروجن هست، اضافه کرد: پشتیبانی های مالی شهرداری از خانه ریاضیات  خیلی کم هست، پشتیبانی های شهرداری بروجن بدین شکل هست که به صورت مثال زمینی را در اختیار خانه ریاضیات قرار داده تا خانواده مرحوم مژگان هادی پور که از اشخاص نیکوکار هستند، ساختمانی برای خانه ریاضیات ایجاد کنند و یا اگر ما احتیاج به وسایل نقلیه برای شرکت در سمینار های کشوری دارا باشیم در اختیار ما قرار می دهد. البته اینطور نیست که مالکیت را به خانه ریاضیات بدهند؛ مالکیت با شهرداری هست اما همین پشتیبانی ها هم خیلی خوب هست.

وی با تاکید بر این که خانه ریاضیات بروجن یکی از خانه های ریاضیات فعال ایران هست، اضافه کرد: در خانه ریاضیات بروجن جلساتی با عنوان “گفتمان ریاضی” و با محوریت مباحث مختلفی که خود محصلین پیشنهاد می دهند، برگزار می گردد؛ علاوه بر این دوره های آموزشی پنج، ده یا دوازده نشستی “معما و بازی ریاضی” وی با تاکید بر این که خانه ریاضیات بروجن یکی از خانه های ریاضیات فعال ایران هست، اضافه کرد: در خانه ریاضیات بروجن جلساتی با عنوان “گفتمان ریاضی” و با محوریت مباحث مختلفی که خود محصلین پیشنهاد می دهند، برگزار می گردد؛ علاوه بر این دوره های آموزشی پنج، ده یا دوازده نشستی “معما و بازی ریاضی” هم برگزار می گردد که در انتهای این دوره های آموزشی محصلین برتر به اردوهایی فرستاده می گردند و یا جوایزی به آنان داده می گردد. در خانه ریاضیات بمناسبت های متفاوت مسابقات عملی و گروهی پروژه نویسی، برنامه نویسی و مقاله نویسی برگزار می گردد. مسابقات خانه ریاضیات به این سبک نیست که محصلین با نگرانی در نشست ها بنشینند و پرسش ها را جواب دهند، لکن محصلین با همفکری و همکاری یکدیگر مشغول حل پرسش ها می گردند.

وی با بیان اینکه در این مرکز بخش های دانشجویی، همکاران فرهنگی، عامه مردم و دانش آموزی وجود دارد، در مورد گروه دانشجویی خانه ریاضیات بروجن اظهار کرد: گروه دانشجویی، سال کنونی جلساتی برای انتخاب رشته و معرفی رشته های دانشگاهی برای محصلین برگزار کردند، علاوه بر این کارگاه هایی برای تعلیم “متلب” وی با بیان اینکه در این مرکز بخش های دانشجویی، همکاران فرهنگی، عامه مردم و دانش آموزی وجود دارد، در مورد گروه دانشجویی خانه ریاضیات بروجن اظهار کرد: گروه دانشجویی، سال کنونی جلساتی برای انتخاب رشته و معرفی رشته های دانشگاهی برای محصلین برگزار کردند، علاوه بر این کارگاه هایی برای تعلیم “متلب” برگزار شد؛ گاهی سمینارهایی هم برگزار می گردد و از استادان دانشگاه برای سخنرانی دعوت می کنند.

مدیر خانه ریاضیات بروجن یکی دیگر از مشکلات خانه ریاضیات بروجن را همکاری نکردن آموزش و پرورش و دیگر نهادهای دولتی با این موسسه عنوان نمود و اضافه کرد: همکاری آموزش وپرورش و دیگر نهادهای دولتی با خانه ریاضیات سلیقه ای هست و کمک چندانی به خانه ریاضیات بروجن نمی توان؛ در حقیقت زیادتر به خانه ریاضیات به چشم یک موسسه خصوصی می نگرند که نیازی به پشتیبانی ندارد. می اندیشم برای جلب پشتیبانی آموزش وپرورش احتیاج به دستوری از مسئولین رتبه بالاتر وزارتخانه باشد.

نصیری در ادامه با بیان اینکه مهمترین دغدغه وی به عنوان مدیر خانه ریاضیات بروجن “کم طرفدار” نصیری در ادامه با بیان اینکه مهمترین دغدغه وی به عنوان مدیر خانه ریاضیات بروجن “کم طرفدار” شدن رشته ریاضیات میان محصلین هست، اضافه کرد: به عقیده من یکی از مهمترین علل کاهش علاقه مندی به رشته ریاضی این هست که تامین شغل برای فارغ التحصیلان آن با مشکل روبه رو شده؛ به همین خاطر اغلب محصلین رشته تجربی را انتخاب می نمایند. ما در خانه ریاضیات اهتمام می کنیم زیبایی های ریاضیات را به محصلین نشان دهیم؛ البته کاهش علاقه مندی محصلین به انتخاب رشته ریاضیات تاثیری بر حضور آنان در خانه ریاضیات بروجن نداشته و از آنجایی که ما ریاضیات را به صورت عمومی تعلیم می دهیم، محصلین رشته تجربی هم به خانه ریاضیات مراجعه و در مسابقات شرکت می کنند.

مدیر خانه ریاضیات بروجن در جواب به سوالی در مورد میزان همکاری این مرکز علمی با صنایع، اظهار کرد: ما با عده ای از صنایع ارتباط گرفتیم و حضوری برای عرضه پیشنهاد همکاری به آن جا رفتیم؛ اما بجز یک کارخانه و یک شرکت فرآورده های معدنی بقیه برای همکاری استقبال نکردند. الان حمایت کننده مالی کلیدی ما همین دو بخش هستند؛ البته گروه دانشجویی بروجن فعلا به حدی نرسیده که بتواند مشکلات و مسائل ریاضیاتی صنایع را حل نماید.

انتهای پیام