«حشمت الله فلاحت پیشه» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره نازنین زاغری و آخرین وضعیت وی به خبرنگار سیاسی برنا گفت: این موضوع، موضوعی قضائی است و تا جایی که برخی زندانیان و خانواده های آنها  اعم از زندانی هایی که به  هر دلیلی بازداشت شده اند، مراجعه کردند کمیسیون امنیت سعی کرده […]

«حشمت الله فلاحت پیشه» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره نازنین زاغری و آخرین وضعیت وی به خبرنگار سیاسی برنا گفت: این موضوع، موضوعی قضائی است و تا جایی که برخی زندانیان و خانواده های آنها  اعم از زندانی هایی که به  هر دلیلی بازداشت شده اند، مراجعه کردند کمیسیون امنیت سعی کرده در این جا نقش موثری ایفا کند. منتهی این  موضوع، چون موضوعی قضائی است  در حوزه قضائی باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد مگر اینکه نظام و حاکمیت در قالب یک سری شرایط که مبتنی بر مبادله زندانیان است، تصمیم بگیرد. موضوعی که در گذشته وجود داشت و در حال حاضر نیز دکتر ظریف وزیر امور خارجه بحث تبادل زندانیان را مطرح کرده است.  مگر اینکه نظام تصمیم بگیرد که این موضوع تبدیل به موضوع مصلحتی شود. این پرونده، پرونده ای قضائی است و معمولا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به این پرونده ورود نکرده است.

او همچنین در مورد حضور نیروهای حشدالشعبی در ایران نیز عنوان کرد: نیروهای حشدالشعبی در قالب قوانین داخلی ایران به منظور کمک به مردم وارد ایران شده اند بنابراین حضورآنها، یک حضور نظامی نبوده است و در این زمینه جوسازی خاصی صورت گرفته است که نباید تحت تاثیر جوسازی ها قرار گرفت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا بحث مذاکره با آمریکا در کمیسیون امنیت ملی مطرح شده است یا خیر، بیان داشت: مذاکره با آمریکا جزو مباحث کلان سیاست خارجی کشور است که شورای عالی امنیت ملی درباره آن تصمیم گیری می کند. در شورای عالی امنیت ملی، علی لاریجانی رئیس مجلس به عنوان نماینده مجلس حضور دارد اما اینکه بحث مستقلی تحت عنوان مذاکره با آمریکا مطرح شود، جزو موضوعاتی است که در اختیار کمیسیون امنیت ملی نیست و کمیسیون نیز وارد این مباحث نشده است.

فلاحت پیشه ادامه داد: از نظر بنده،  در داخل آمریکا، برخی کمیسیون ها و برخی نمایندگان مخالف افراطی گری دونالد ترامپ هستند و عدم روشنگری برای آنها باعث شده است که حتی موضع آنها منفی شود  و به طرح های ضدایرانی رای دهند در حالی که اگر واقعیت را بدانند ممکن است به این طرح ها رای ندهند. به نظر بنده مجموعه سیاستمدارن آمریکایی در مجلس اتفاق نظر ندارند. ما در مجلس به تدریج به  صورت انتقادی، برخی مواضع را منتقل کنیم. برای مثال روسای سه  کمیسیون مرتبط  با مجلس نمایندگان آمریکا یعنی  کمیسیون مسلح و دفاع، کمیته روابط خارجی و کمیته امنیت داخلی مخالف ترامپ هستند منتهی روابط پارلمانی به شدت متاثر از مناسبات تیره بین ایران و آمریکا است و از این موضوع، مثلث دشمنان ایران یعنی ترامپ، بولتون و پمپئو بیشترین سود را می برند.

فلاحت پیشه در پاسخ به این سوال که کمیسیون امنیت ملی  برای  مقابله با اقدامات غیرقانونی آمریکا در مورد عدم تمدید معافیت های نفتی چه پیشنهاداتی و مباحثی را مورد بررسی قرار داده است،  گفت:  ایران تحت هر شرایطی نفت خود را صادر و به فروش می رساند ضمن اینکه بخشی از این صادرات به صورت های متفاوت صرف توسعه و عمران کشور  شود که بخشی نیازمند قانونگذاری است. بنابراین کمیسیون امنیت ملی از این آمادگی برخوردار است که این اقدامات صورت گیرد و زمینه های قانونی را برای برخی اقدامات مثل توسعه و عمران فراهم کند تا به صورت مستقیم و به صورت تهاتری به فروش نفت و سایر فرآروده های نفتی بپردازد. لذا مجلس آمادگی این موضوع را دارد اما طرحی نمی توانیم ارائه دهیم که بار مالی داشته باشد و دولت باید انجام دهد. بنابراین اگر دولت در این باره لایحه ای ارائه دهد مجلس در این زمینه آمادگی دارد.