به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، خبرگزاری رویترز گزارش کرد، کشتن جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول عصبانیت جامعه جهانی را بر علیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را در پی داشت. مقامهای ترکیه و بعضی قانون گذاران آمریکایی رهبر دوفاکتوی عربستان را متهم به صادر کردن فرمان این کشتن […]

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، خبرگزاری رویترز گزارش کرد، کشتن جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول عصبانیت جامعه جهانی را بر علیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را در پی داشت. مقامهای ترکیه و بعضی قانون گذاران آمریکایی رهبر دوفاکتوی عربستان را متهم به صادر کردن فرمان این کشتن کرده اند.

از مدت ها پیش آمریکا درصدد ایجاد «ائتلاف راهبردی خاورمیانه» بود تا دولت های عربستان، امارات، کویت، قطر، عمان، بحرین، مصر و اردن را تحت رهبری خود در قالب ائتلافی اقتصادی و سیاسی برای مبارزه با ایران متحد کند. با این وجود، مناقشات میان کشورهای عربی بویژه مبحث بایکوت سیاسی و اقتصادی اعمال شده بر علیه قطر مبنای تشکیل چنین ائتلافی را دچار عارضه کرد.

در حالی که انتظار می رود رهبران کشورهای عربی و رییس جمهوری آمریکا در ماه ژانویه جلسه ای برگزار کرده و توافقی اولیه در مورد تشکیل این ائتلاف امضا کنند، بعضی مراجع آمریکایی و یک دیپلمات یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس معتقد می باشند که در شرایط فعلی، برپایی نشست ذیربط، حتمی نیست. آنان می گویند، برپایی این نشست مکررا معوقه هست.

یک مرجع آمریکایی گفت، واقعه ی کشتن خاشقجی موجب گردید مشکلات تازه ای ایجاد گردد که حل آن در قیاس با پرداختن به مبحث «ناتوی عربی» در اولویت قرار دارد. یکی از این مسائل این هست که آمریکا باید چه رویکردی در ازای ولیعهد عربستان داشته باشد.

یک مقام ارشد دولت ترامپ اما معتقد هست که این ماجرا روند تشکیل این ائتلاف را پیچیده تر نمی کند زیرا این راهبرد گسترده تر از «یک کشور و یک مسأله» هست.

در همین حال، رابرت مالی، مشاور ارشد خاورمیانه دوران رئیس جمهوری اوباما که حالا رئیس گروه بین المللی بحران را عهده دار هست، معتقد هست، با توجه به آنچه اتفاق افتاده، حضور ولیعهد عربستان در نشست احتمالی ژانویه دشوار می باشد.او اضافه کرد: مطمئن نیستم که او در شرایط فعلی بخواهد به ایالات متحده عزیمت کند.

آنتونی زینی، مذاکره کننده ارشد دولت واشنگتن در روند تشکیل ائتلاف راهبردی خاورمیانه نیز بر این باور هست که این ابتکار عمل در حال پیگیری هست اما اثرگذاری پرونده کشتن خاشقجی بر آن معلوم نیست.

رویترز گزارش کرد، سه مقام ارشد آمریکایی که نخواسته اند اسمشان فاش گردد، می گویند، در حال حاضر در واشنگتن بحث هایی جدی بر سر این مبحث وجود دارد که آیا ایالات متحده توان دارد هم پیمانان عرب خود را در زمینه کنار گذاشتن اختلافاتشان مجاب کند یا خیر.

انتهای پیام