به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا به نقل شفق نیوز، دفتر ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در این اطلاعیه اعلام نمود که از هجوم و تجاوز به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره از سوی اعتراض کنندگان این شهر متأسف هستیم و از تظاهرکنندگان می خواهیم که به طور مسالمت آمیز اعتراض نمایند و […]

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا به نقل شفق نیوز، دفتر ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در این اطلاعیه اعلام نمود که از هجوم و تجاوز به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره از سوی اعتراض کنندگان این شهر متأسف هستیم و از تظاهرکنندگان می خواهیم که به طور مسالمت آمیز اعتراض نمایند و مجال را به دشمن ندهند.

در این اطلاعیه آمده هست: از معترضان می خواهیم که با پشتیبانی از دیپلمات ها و کنسولگری ها ارتباطات خود با کشورهای دیگر را حفظ نماییم زیرا این امر در تحقق مشارکت ها وحفظ منفعت های مشترک و علاوه بر این مبارزه با خطرات مشترک ملت عراق و دیگر ملت ها موثر هست.

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، پیش تر احمد محجوب، سخنگوی وزارت خارجه عراق نیز در اطلاعیه ای اعلام نمود که این اقدام به منفعت های عراق و روابطش با کشورهای جهان عارضه می زند.

او از دولت های مرکزی و محلی خواست تا امنیت دیپلمات های ایرانی در بصره را تأمین کنند.

در این اطلاعیه آمده هست: در حالی که مطالبات مردم بصره را فهم می کنیم، از تجاوز به سفارت ایران در بصره توسط معترضان بسیار متأسف هستیم.

قبل از این مراجع امنیتی عراق اعلام نمودند که تعدادی از معترضان در بصره با هجوم به کنسولگری ایران در این منطقه، این مکان دیپلماتیک را به آتش کشیدند. در همین چارچوب،  یک مرجع باخبر به ایسنا اظهار کرد: قبل از چنین هجوم ای کارکنان کنسولگری ایران این مکان را ترک کرده بودند و تا آنجا که اطلاع داریم، مشکلی برای دیپلمات های ایرانی به وجود نیامده هست.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در جواب به سوال خبرنگاران در مورد تجاوز مهاجمان ناشناس و تحریک شده به سرکنسولگری جمهوری اسلامی در بصره اظهار کرد: در کمال تأسف این خبر صحت دارد و هجوم و هجوم وحشیانه و به آتش کشیدن ساختمان سرکنسولگری ایران خسارات مالی بسیاری به بار آورد.

قاسمی ضمن محکوم نمودن این اقدام خلاف موازین و با یادآوری مسیولیت خطیر دولت عراق در مراقبت از اماکن دیپلماتیک، در عین حال نسبت به دست های معلوم و پنهانی که در صدد خراب کردن ارتباطات دوستانه دولت و ملت ایران و عراق هستند، اخطار داد و از دولت عراق خواست هر چه فوری تر نسبت به شناسایی، بازداشت و مجازات آمران و عوامل این گناه سنگین اقدام کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: با توجه به اطلاع و اخطار قبلی به مقام های دولت عراق، واضح هست مسیولیت هرگونه اهمال و تعلل امنیتی بر عهده دولت عراق بوده و توقع داریم در شناسایی و اشد مجازات مهاجمین تعجیل کند.

به دنبال این تجاوز سفیر بغداد در تهران نیز شبانه احضار گردید و سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار کرد: در پی آتش زدن ساختمان سرکنسولگری کشورمان در بصره توسط تعدادی اشخاص تحریک شده، سفیر عراق در تهران امشب به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان به دولت عراق به علت اهمال نیروهای امنیتی در مراقبت از ساختمان سر کنسولگری کشورمان به او ابلاغ گردید.
 
قاسمی اضافه کرد: در این ملاقات مدیر کل خلیج فارس وزرات امور خارجه ضمن ابراز تعجب از بی تحرکی پلیس بصره، اظهار کرد: به رغم تحریکات روزهای گذشته توسط عوامل مشکوک بر علیه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران، دولت عراق به وعده ها و اطمینان های  داده شده از کانال های دیپلماتیک برای انجام وظیفه خود عمل نکردند.

در این جلسه علاوه بر این از سفیر عراق خواسته گردید هر چه فوری تر اعتراض شدید کشورمان را به دولت بغداد جابه جا کند و نسبت به شناسایی، بازداشت و محاکمه مسببین سریعاً اقدام گردد.

انتهای پیام