به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، برابر آمارهای ارائه شده ازسوی پلیس فتا، کلاهبرداری و سوءاستفاده های مالی در صدر جرم ها فضای سایبری قرار دارد؛ جرایمی که اکثرا با سوءاستفاده مجرمان از مباحث روز، غفلت شهروندان و وسوسه شان برای درآمد یا ابزارها زیادتر انجام می یابد و در این میان با توجه […]

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، برابر آمارهای ارائه شده ازسوی پلیس فتا، کلاهبرداری و سوءاستفاده های مالی در صدر جرم ها فضای سایبری قرار دارد؛ جرایمی که اکثرا با سوءاستفاده مجرمان از مباحث روز، غفلت شهروندان و وسوسه شان برای درآمد یا ابزارها زیادتر انجام می یابد و در این میان با توجه به گستردگی فضای سایبری حتی امکان دارد بعضی از مجرمان در خارج از کشور دست به چنین اقداماتی بزنند.

.. اقدام به کلاهبرداری و تهی کردن حساب شماری از شهروندان کرده بودند و اکنون اگر چه تا به حال موردی از کلاهبرداری به دستاویز «بسته حمایتی» دولت برای اقشار کم درآمد گزارش نشده است اما با توجه به کارهای سودجویانه قبلی، پلیس هشدارهایی را به منظور پیشگیری و تکرار حوادث همانند ارائه نموده است.

سرهنگ حسین رمضانی، معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا در اظهار کرد وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: «انتشار اخباری مثل بسته حمایتی دولت، طیف گسترده ای از جامعه را در برمی گیرد و در همین راستا نیز امکان دارد تعدادی قصد دارا باشند با این دستاویز اقدام به کلاهبرداری از تقاضا کنندگان کنند. در همین راستا لازم است شهروندان توجه دارا باشند که خبرهای مربوط به بسته های حمایتی دولت را تنها از مراجع معتبر و رسانه های رسمی کشور پیگیری کنند و به هیچ عنوان به پیامک هایی با مبداء نامعلوم یا آدرس های اینترنتی به غیر از آنچه که  از سوی وزارت رفاه یا دولت اعلام گردیده و در رسانه ها نیز منعکس شده است، توجه نکنند.»

»وی با بیان اینکه «تا کنون طبق پیگیری های پلیس از وزارت رفاه هیچ سیستم پیامکی برای دریافت بسته حمایتی دولت وجود نداشته و اعلام هم نشده است»، اظهار کرد: «در گذشته یکی از روش های کلاهبرداری از شهروندان این بود که پیامک هایی را با جعل عنوان دستگاه های متفاوت به شهروندان ارسال کرده و از آنها قصد داشتند اطلاعات مربوط به کارت بانکی خود من جمله شماره کارت، راز دوم و … را پیامک کنند تا مشمول بهره مندی از یک تسهیلات گردند که متاسفانه بعضی از شهروندان به ویژه سالمندان و اشخاص کم سواد فریب این اشخاص را خورده و در دام کلاهبرداران افتاده اند.»

»رمضانی با بیان اینکه شیوه دیگر سودجویان طراحی سایت های غیرواقعی و گاها با آدرسی همانند سایت کلیدی بوده است، اظهارکرد: «در همین راستا نیز لازم است که شهروندان قطعا آدرس سایت را چک کنند و تنها به آدرسی که در یک پیامک یا محتوای جست وجو شده در موتورهای جست وجو رویت کرده اند، اعتماد ننمایند. خوب ترین راه برای اطمینان از صحت اطلاعات، مراجعه به سایت رسمی وزارت رفاه یا خبرگزاری ها و رسانه های رسمی است.»

»معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا اضافه کرد: «در همین راستا نیز اگر تاحالا شهروندان شماره حساب یا راز کارت خود را در اختیار سیستم های پیامکی قرار داده اند باید نسبت به تغییر راز خود خود اقدام کنند و توجه دارا باشند که آن را به این شیوه در اختیار دیگران قرار ندهند.»

»رمضانی از کاوش نامحسوس پلیس در این فضا اطلاع داد و اظهار کرد: «کارآگاهان پلیس فتا حسب وظیفه قانونی خود اقدام به کاوش و پایش فضای سایبری می کنند و در صورت رو به رو شدن با مورد ها این چنینی قطعا نسبت به برخورد با آن اقدام خواهند کرد. ضمن اینکه شهروندان نیز باید مورد ها تخلف و مشکوک را به پلیس فتا گزارش دهند.»

»سرهنگ تورج کاظمی، ریاست پلیس فتای تهران بزرگ نیز در این باره به ایسنا اظهار کرد: «یکی از وظیفه ها پلیس، پیشگیری از واقع شدن گناه است و ما هم در همین راستا در مواردی که احتمال واقع شدن جرم ها وجود داشته باشد اقدام به ارائه اخطار به شهروندان خواهیم کرد. کمااینکه در سال های قبل نیز مواردی از هشدارهای پلیسی درباره مباحث متفاوت از سوی پلیس طرح شده بود.»

»رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با تاکید بر لزوم هوشیاری شهروندان اظهار کرد: «متاسفانه بعضی از شهروندان دقت کافی را درباره محلی که اقدام به ارائه اطلاعات حساب خود می کنند، ندارند و همین امر علت می گردد که در دام فیشینگ ها و کلاهبرداران بیفتند.»

»وی اضافه کرد: «شهروندان باید بدانند که دولت برای واریز مبالغ به واجدان شرایط، تدابیر و تهمیدات خوبی را اتخاذ کرده و از روش های مطمئن استفاده می کند، در نتیجه توجه دارا باشند که در صورت رو به رو شدن با آدرس های غیرواقعی و عناوین همانند قطعا صحت آن را از سایت رسمی وزارت رفاه استعلام کنند.»

انتهای پیام