به گزارش خبرنما به نقل از گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دو روز پیش خبری راجع به توقیف کشتی انگلیسی Stena Impero منتشر شد؛ دلایل توقیف این کشتی تردد از مسیر خلاف کشتیرانی در تنگه هرمز، خاموش کردن دستگاه موقعیتیاب و توجه نکردن به هشدارهای جمهوری اسلامی ایران اعلام شد. برخی منابع مطلع نیز علاوه بر موارد […]
به گزارش خبرنما به نقل از گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دو روز پیش خبری راجع به توقیف کشتی انگلیسی Stena Impero منتشر شد؛ دلایل توقیف این کشتی تردد از مسیر خلاف کشتیرانی در تنگه هرمز، خاموش کردن دستگاه موقعیتیاب و توجه نکردن به هشدارهای جمهوری اسلامی ایران اعلام شد. برخی منابع مطلع نیز علاوه بر موارد ذکر شده اظهار کردند: این کشتی با وارد کردن پسماند نفت موجود در مخازن خود موجب ایجاد آلودگی شدید و لطمه زدن به محیط زیست خلیج فارس بهعنوان یک دریای بسته شده و بهدلیل تخلفات متعدد این شناور، سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران بر اساس وظایف قانونی خود طی درخواستی از نیروی دریایی سپاه خواستار توقیف و هدایت این شناور به اسکله سازمان بنادر شد که این درخواست با حضور و اقدام بهموقع شناورهای سپاه انجام شد.
اینکه نفتکشها چه آلودگیهای محیط زیستی را برای آب و خاک و انسانها ایجاد میکنند مبحثی بود که برای رسیدن به پاسخ آن با دو تن از متخصص حوزه نفت به گفتگویی داشتیم که در ادامه میخوانید:
قوانین کل جهان درمورد دریانوردی را انگلیسی ها مینویسند
شهرام رفیع، سرمهندس شرکت تاسیسات دریایی ایران، در گفتوگو با خبرگزاری برنا درباره آلودگیهای محیط زیستی که ممکن است نفتکشها ایجاد کنند چنین توضیح داد: نفتکشها مانند تمام شناورها ممکن است آلودگی نفتی داشته باشند درصورتی که محتویات خَن (در بسیاری از کشتیها، آب و روغن در خنها آمیخته میشود و به هنگام تمیز کردن خن، تخلیه این آمیزه در دریاها باعث آلودگی میشود) را در دریا تخلیه کنند.
وی با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی و بیان این علت که آلودگی محیط زیستی ایجاد کرده بود گفت: هر شناوری که آلودگی تولید میکند؛ آلودگی در مسیری که عبور میکند باقی میماند و عموما تانکرها زمانی که میخواهند بارگیری کنند تانکر خود را شسته و بعد حرکت میکنند، بنابراین ممکن است نفتکش انگلیسی محتویات ناشی از شستن را تخلیه کرده باشد اما با توجه به اینکه این منطقه کم عرض است و در مسیر تردد بسیاری از شناورها و همچنین هواپیماها قرار دارد این آلودگی دریایی دیده میشود.
رفیع درباره جریمه نفتکشها در صورت ایجاد آلودگی گفت: برای آلودگیهای نفتی قوانین سختی مقرر شده است و بسیاری از شناورها بیشترین میزان بیمه را برای آلودگیهای نفتی پرداخت میکنند. این را نیز باید گفت که قوانین کل جهان را درمورد دریانوردی انگلیسیها مینویسند و بعید است کشتیهایی که زیر پرچم انگلیس حرکت میکنند این اشتباه را کرده باشند اما ممکن است یک خطای انسانی پیش آمده باشد.
نفتکشها حق روشن کردن تصفیه روغن در خلیج فارس ندارند
بعد از گفتوگو با یکی از مهندسان شرکت تاسیسات دریایی ایران سراغ یکی از سرمهندسان کشتی رفتیم.
مهدی شعبانی، مهندس کشتی، در گفتوگو با خبرگزاری برنا در رابطه با احتمال آلوده کرده دریا توسط نفتکش انگلیس اظهار کرد: قوانین بینالمللی در خصوص آلودگی دریاها وضع شدهاند که طبق آن قوانین در تمام کشورها تصفیه روغن و تخلیه محتویات خَن در دریا ممنوع است؛ حال چند منطقه ویژه وجود دارد که خلیج فارس یکی از آنهاست و نفتکشها حتی حق روشن کردن تصفیه روغن را در خلیج فارس ندارند.
او ادامه داد: کشتیها دستگاههایی دارند که تصفیه روغن و آب را انجام میدهند؛ آب را خارج کرده و روغن را در تانکر ذخیره و میسوزانند؛ این مسئله نیز وجود دارد که وقتی کشتیها میخواهند بارگیری کنند ناچارند که انبارهای خود را تمیز کنند و معمولا باید آن آب حاصل از شستوشو را نگهداری کنند و بعد به خشکی آن را انتقال دهند.
شعبانی درباره خلافی که ممکن این کشتی انگلیسی انجام داده باشد اذعان کرد: ممکن است این کشتی آب موتور خانه خود را تخلیه کرده و رد آن روی دریا مانده باشد که طبیعی است با آن برخورد شود. این برخورد تنها برخوردی نظامی نیست. جزو قوانین دریایی است که بنادر هر کشور میتواند کشتی مورد نظر را بازداشت کند و نیروهای نظامی طبق آن قوانین با این کشتی برخورد کردهاند.
وی در خصوص نحوه برخورد قانونی با نفتکشهایی که آلودگی دریایی ایجاد میکنند گفت: در قانون برای کشتیهای متخلف قوانینی وضع شده که یکی از آنها مالی است؛ معمولا بیمهها این جریمهها را پرداخت میکنند و همچنین مدارک فرمانده و سرپرست کشتی نیز برای مدتی ابطال میشود.
Thursday, 5 December , 2024