به گزارش خبرنما به نقل از خبرنگار اجتماعی برنا؛ مسائل زیادی از جمله بحث زنان، جوانان، موانع تغییر و توسعه، سرنوشت سیاسی و اجتماعی جامعه ایرانی و تصمیمات جدی برای روزهای سخت آینده مورد توجه قرار دارد و مردم به دنبال پاسخ هایی از سوی مدیران هستند تا بتوانند راحت تر برای آینده خود تصمیم […]

به گزارش خبرنما به نقل از خبرنگار اجتماعی برنا؛ مسائل زیادی از جمله بحث زنان، جوانان، موانع تغییر و توسعه، سرنوشت سیاسی و اجتماعی جامعه ایرانی و تصمیمات جدی برای روزهای سخت آینده مورد توجه قرار دارد و مردم به دنبال پاسخ هایی از سوی مدیران هستند تا بتوانند راحت تر برای آینده خود تصمیم گیری کنند از این رو مسائل اجتماعی و سیاسی از اهمیت زیادی برخوردار است.

در این راستا شهربانو امانی در گفتگو به برنا به سوالات  پاسخ گفت. وی در این گفتگو به لزوم حضور زنان و جوانان در لایه های مدیریتی تاکید و از تغییر نگرش در حوزه های اجتماعی و مدنی خبر داد.

عضو شورای شهر تهران همچنین با اشاره به اینکه انتخابات در هر سطحی سیاسی است از قرار گرفتن فرصت در دست عده ای خاص انتقاد کرد و شرایط عادلانه برای حضور جدی افراد با نگرش مختلف را خواستار شد.

 

مسئله زنان و جوانان جز وعده های انتخاباتی اصلاح طلبان بوده است با این حال متاسفانه اتفاق جدی در این دو حوزه رخ نداده و همچنین از حضور زنان و جوانان در سیستم مدیریت شهری به دلیل نداشتن رزومه استفاده نشده است. از سوی دیگر زنان شورا اقدام به تشکیل فراکسیون زنان نکردند. در این رابطه چه صحبتی دارید؟

 

معتقدم شورای پنجم در تغییر نگرش دستاوردهای خوبی داشت ولی این دستاوردها لازم بود اما کافی نیست؛ جلسات محدودی با خانم های عضو شورا داریم و به مسائل زنان توجه داریم. ما زنان شورا برآیند سهمیه حضور ۳۰ درصدی زنان در لیست هستیم؛ شایستگان زیادی بیرون هستند در نتیجه به تعهدمان واقف هستیم و سعی می کنیم توجه به حضور بیشتر زنان داشته باشیم. ممکن است به دلیل دغدغه های موجود جلسات کمتری با زنان شورا بگذاریم اما تصمیمات خوبی اتخاذ شده است؛ در این راستا این همگرایی و همدلی و هم افزایی میان خانم های شورا منجر به این شد که در برنامه سوم پنج ساله ۳۰ درصد پستهای مدیریتی میانه به بالا به زنان اختصاص پیدا کند.

همیشه از شهرداران خواستیم که از زنان توانمند درپست های مدیریتی استفاده کند، برخی از زنان توانمند در بدنه شهرداری هستند که فرصت ارتقا نداشتند ؛عنوان می شود تجربه کمی دارند این در حالی است اگر آنان تا کنون فرصت نشان دادن خودشان و اندوختن تجربه نداشته اند بخاطر این است که تاکنون  نتوانستند در جایگاه مناسب قرار گیرند تا میزان توانمندی خود را نشان دهند.

استفاده از زنان و جوانان یکی از مطالبات ما است که آن را پیگیری می کنیم ؛ همان گونه که می دانید کمتر پست های مدیریتی میانه به بالا در اختیار زنان قرار داشته که نیاز به تغییر نگرش دارد و همانگونه که می دانید تغییر به راحتی انجام نمی شود.

 

همه ی اصلاح طلبان به لزوم حضور زنان و جوانان معتقدند اما گره کار کجاست که نمی توان به صورت جدی از این افراد توانمند در لایه های بالا و میانی مدیریتی استفاده کرد؟

سعی می شود از حضور زنان و جوانان در بدنه مدیریتی استفاده شود و آقای شهردار هم به این قضیه اعتقاد دارد اما توجه کنید در کمیته انتصابات و حراست ها چه کسانی هستند تا بتوان برای زنان و جوانان تائیدیه جهت تصدی پست های مدیریتی دریافت کرد؟  چه کسانی به زنان و جوانان تاییدیه برای تصدی پست را می دهند ؟ آیا  آنان توانایی افراد را نگاه می کنند؟ یا در سال ۸۸ در ستاد فرد دیگری بوده اند. خیلی از افرادی که بعد از سال ۸۸ برائت گرفتند و در حال حاضر هیچ محکومیتی ندارند برای تصدی پست رد می شوند. مگر می شود عده ای همیشه از هر نظر حاشیه امن داشته باشند و سایرین نداشته باشند؟ مگر این کشور تنها برای یک گروه است؟  افراد توانمندی از برخی اتهامات تبرئه شده اند با این وجود همچنان برخی در ۸۸  به سر می برند و این ها موانع حضور برخی افراد  از جمله زنان و جوانان برای تصدی پست است. پیگیر هستیم تا به قول های خودمان در رابطه با زنان و جوانان عمل کنیم. اصلاح فرآیند امر راحتی نیست و سخت است اما سعی می کنیم تا موانع را برطرف کنیم.

 

یکی از انتقادات به مدیریت شهری پنجم تاکید بر امور سیاسی است؛ تا چه میزان موافق این نکته هستید؟ آیا این رفتارهای سیاسی برآمده از ممانعت هایی است که برای اصلاح طلبان در نظر گرفته می شود؟

 انتخابات در نفس خود سیاسی است. مردم در انتخابات بیش از سه برابر سال های گذشته به شورای پنجم رای دادند و نهاد شورا را جدی گرفتند. رای مردم این پیام را به دنبال داشت که باید برای استقرار دموکراسی از کف جامعه تلاش کنند. این در حالی است که عده ای این پیام مردم را دریافت نکرده اند و افرادی دوست دارند رای مردم را بدون اثر نشان بدهند. یکی از این اقدامات رفت و آمدهای شهرداران طی یکسال اخیر بوده است. در رفت و آمد شهرداران طی سال گذشته شورا نقش اساسی نداشت؛ در طول تاریخ جمهوری اسلامی هر کجا برخلاف نظر  جریان رقیب  انتخابی صورت گرفته است ؛  برادران و خواهران اصولگرا این موانع پیش پایشان گذاشته اند . طی سال گذشته ناچار شدیم  از دو شهردار پایتخت آن هم ما بدون اراده شورا، صرف نظر کنیم.

تصور می کنم هر چقدر به آخر دوره خود نزدیک شویم موانع ما صدها برابر خواهد شد. حضور شهردار اسبق در دور سوم غیر قانونی بود اما چگونه است که توانست چهار سال دیگر هم شهردار تهران باشد.  قانون بر اساس سلایق عده ای که حاشیه امن قانونی و امنیتی و حواشی امن دیگری دارند اجرا می شود و این امتیازاتی است که آن ها دارند و ما نداریم. تا دیروز ادعا داشتند شهرداری را با بدهی تحویل شورای جدید نداده اند در صورتی که آقای حافظی؛ عضو سابق شورای شهر گذشته این بدهی را تائید کردند و در حال حاضر روی مبلغ تفاوت نظر وجود دارد. همه اعضای شورای پنجم در خصوص شفافیت اتفاق نظر داریم. وقتی در گذشته برج باغ می ساختند کسی حساسیت نداشت اما در حال حاضر رسانه ها ونظارت هماهنگی به صورت جدی وارد شده و حساسیت نشان می دهند.

 با افتخار می گویم رقبای ما فرصت نقد کردن را ندارند چرا که رفقای ما نقد می کنند و این توانمندی شورا را نشان می دهد که پاسخگوست. : در مدیریت شهری گذشته باغ های تهران به یغما رفت و خیلی ها مدیون هستند. امیدوارم عرصه مدیریت عاری از سیاست ورزی باشد که هر کسی را با عملکردش بسنجند. 

دو سال دیگر تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است. شما به عنوان فعال سیاسی  افق آینده ۱۴۰۰ را چگونه تبیین می کنید؟

امسال سالی حساس است؛ انتخابات  مهم است و باید به صندوق رای اهمیت داد؛ حتی اگر حزب های پادگانی حضور داشته باشند و از ابزارهای غیر شفاف نه در صندوق های رای بلکه در رای آوردن استفاده کنند، باز هم می گویم که صندوق رای مهم است.  وجود صندوق رای،سبب می شود که افراد برای تغییر به آنها رجوع کنند و با توجه به تجربه ای که دارم؛ باید این فرصت را غنیمت بدانیم و فکر می کنم هر کجا از محور و مدار خارج شده باید به مدار بازگردانیم. انتخابات مجلس یازدهم می تواند افق آینده ۱۴۰۰ را تبیین کند.  اگر مردم به مسئولین اعتماد و به صندوق رای اعتماد داشته باشند، اتفاق خوبی رخ خواهد داد. متاسفانه باید بگویم رسانه ملی ما حزبی است؛ اگر می خواهیم در یک مسابقه شرکت کنیم حتما باید شرایط عادلانه در چارچوب قانون باشد.

 

نتیجه انتخابات مجلس را چگونه می بینید؟

 انتخابات مجلس، انتخابات استانی است. اگر همت و عزم واحدی در کشور نبود انتخابات استانی رای نمی آورد. دو سوم نمایندگان هر دوره برای دوره بعد رای نمی آورند در نتیجه اکثریت نمایندگان حوزه انتخابیه شهرهای کوچک هستند و چون در استان شناخته نشده اند نمی توانند رای بیاورند. قطعا اگر این طرح در سال اول مجلس شورای اسلامی رای می آورد اتفاق دیگری می افتاد؛  عزم و اراده این است که انتخابات مجلس اسلامی استانی باشد که باید مناظراتی برای آن ترتیب داده شود.

 

موفقیت اصلاح طلبان در انتخابات مجلس آینده را به عنوان فعال سیاسی چگونه ارزیابی می کنید؟

 سوت آغاز انتخابات نواخته نشده ولی برخی افراد به دلیل فرصت و امکانات زیاد به صورت زودهنگام رفتارهای انتخاباتی می کنند. اگر مانند دیگران فرصت چهره به چهره با مردم داشتیم اتفاق بهتری رخ می داد و این امر هزینه های زیادی برای ما اصلاح طلبان نداشت انتخابات به گونه ی دیگری رقم می خورد. اصلاح طلبان همیشه عملکرد سیاسی شفافی داشتند، از این رو لازم است بستر تربیت احزاب و تقویت حوزه سیاسی را در دستور کار قرار بدهند وشرایط مساوی در انتخابات ها به وجود بیاورند چرا که شرایط متفاوت است.  امکانات عمومی از لحاظ مکانی، مالی و… در اختیار عده ی خاصی است. اصلاح طلبان کجا را دارند؟ آنان تنها شهرداری و شورا را با همه ی محدودیت ها و با همه ی مطالبات جوانان مدیر و مدبر و… را در اختیار دارند.

امروزه دولت به شدت تخریب می شود؛ این در حالی است که در دور دوم رئیس جمهور سابق، قرار گذاشته شد که هیچ کارشناسی در حوزه اجتماعی نباید اظهار نظر کنند. چرا فکر می کنند مردم حافظه تاریخی خوبی ندارند. مردم ایران هوشمندانه رفتار می کنند. متاسفانه در حال حاضر نهادهای عمومی دست عده ای خاصی است. ببینید بخش های فرهنگی با بودجه های افسانهای در دست چه کسانی هستند؟

 

به نظر شما تا چه میزان تصور می کنید انتخابات بر سرنوشت ما اثر گذار خواهد بود و حضور مردم در صندوق رای را چقدر لازم می دانید؟

دی ماه ۹۶ برخی از مردم از همه عبور کردند اما تقویت این اعتماد از کجا صورت گرفت؟ جاده ی سیاسی در هزاره سوم نمیتواند یکطرفه باشد و مدیریت یکدست یک جناح نمی تواند کشور را به اهداف خود برساندو در نتیجه اگر قرار است پاسخگو باشیم همه باید پاسخ بدهیم.

لینک بخش اول گفتگو با شهربانو امانی : https://www.borna.news/fa/tiny/news-841928