به گزارش خبرنما به نقل از گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ گاها برای بیشتر افراد اتفاق افتاده است که برای کار و یا تکمیل پروندهای به یکی از سازمانها و ادارات دولتی و بانکها … مراجعه کرده باشند و درخواست خود را به متصدیان و یا کارمندان آن اداره یا سازمان ارائه داده باشند اما با […]
به گزارش خبرنما به نقل از گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ گاها برای بیشتر افراد اتفاق افتاده است که برای کار و یا تکمیل پروندهای به یکی از سازمانها و ادارات دولتی و بانکها … مراجعه کرده باشند و درخواست خود را به متصدیان و یا کارمندان آن اداره یا سازمان ارائه داده باشند اما با برخورد نامناسب همراه با بی احترامی روبرو شده و فقط برای اینکه در روند پرونده ارائه شده اختلالی به وجود نیاید ناچارا سکوت کرده و هیچ شکایتی را به مراجع قانونی ارجاع ندادهاند این در حالی است که رفتار مناسب با ارباب رجوع از حقوق شهروندی مردم است که باید رعایت شود که توجه نکردن به آن، تخلف محسوب میشود؛ تخلفی که شاهد وقوع هر روزه آن هستیم.
در این خصوص به سراغ شهیندخت ملاوردی، دستیار ویژه سابق رییس جمهور در امور حقوق شهروندی، رفتیم و گفتگویی را با وی داشتیم:
مصوباتی در راستای حقوق شهروندی در نظام اداری ابلاغ شده که لازم الاجراست
شهیندخت ملاوردی در خصوص راهکار مقابله با این نوع رفتارها که گذر از حقوق شهروندی مردم است به برنا گفت: «پیشبینیهای خوبی در این رابطه انجام شده که یکی از مصادیق آن نیز شکلگیری میزهای خدمت بوده که تمامی دستگاه و سازمان و ادارات و تشکیلات دولتی و بخش عمومی غیر دولتی مکلف اند نسبت به راهاندازی این میز های خدمت اقدامات لازم را انجام دهند.»
وی با تاکید بر اینکه سازمان اموری و استخدام نیز رصد مستمری را در رابطه با برخوردهای نامناسبی که با ارباب رجوع می شود خواهد داشت افزود: «مصوباتی در راستای حقوق شهروندی در نظام اداری در اسفندماه سال ۹۵ ابلاغ شده که لازم الاجراست و بخش های مختلفی دیگر را در خصوص باقی حقوق شهروندی افراد در نظام اداری را دارد.»
کوتاهی از سوی دستگاه های نظارتی و دولتی است
اما متاسفانه حتی با ابلاغ این مصوبهها بازهم اکثرا شاهد برخوردهای نامناسب با ارباب رجوع هستیم که در مواقعی فرد عطای پیگیری کاری خود را به لقایش میبخشد و حتی به برخوردهای تند و تیز مابین ارباب رجوع و کارمندان ادارات و ارگان های مختلف ختم می شود.
محمدعلی پورمختار، نماینده مجلس، در خصوص علل اجرایی نشدن گسترده میزهای خدمت و کمرنگ بودن نظارت بر نوع برخورد با ارباب رجوع ها به برنا گفت: نمیتوان صرفا بر اساس چند برخورد تمامی کارکنان و کارمندان سازمان و ادارات دولتی را مورد اتهام قرار داد و گفت رفتار و برخورد مناسب با ارباب رجوع ندارند و این موضوع به صورت کلی عمومیت ندارد، اما گاها اتفاق افتاده است که برخوردهای زننده ای با ارباب رجوع صورت گرفته است که خاطر را مکدر کرده است.
وی ادامه داد: تشکیل میزهای خدمت که از سوی دولت نیز در همین راستا به تصویب رسیده است تا تمامی خدمات در یک مکان بخصوص ارائه شود و روند بروکراسی اداری برای ارباب رجوع تسهیل بخشیده شود تا از بروز فشارهای روحی و روانی متصدیان و کارمندان و همچنین مراجعه کنندگان بکاهد.
پورمختار ادامه داد: البته این میزهای خدمت در تمامی سازمان و ادرات دولتی و بخشهای عمومی غیر دولتی تشکیل نشده که منجر به اتلاف وقت مراجعه کننده و حتی برخورد تند و زننده با ارباب رجوع میشود و حتی در مراکزی که این میزهای خدمت نیز وجود دارد بازهم شاهد برخورد نامناسب با مراجعه کننده هستیم که ناشی از عدم کنترل و نظارت بر روی این مصوبه و کوتاهی از سوی دستگاه های نظارتی و دولتی است.
نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ افزود: قبل از هرچیزی باید کوتاهی هایی که صورت میگیرد از بین برود و برخورد شدیدی را با متصدیان و کارمندانی که رفتار نامناسب دارند صورت بگیرد تا تکریم از ارباب رجوع در تمامی ارگانها و سازمانها جای گیرد، همچنین فرم های نظرسنجی در خصوص روند کاری ادارات و سازمانها در اختیار مراجع کنندگان قرار گیرد تا نظرات و پیشنهادات خود را ارائه دهند و از سوی مدیران سطح بالا به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد تا اصلاحات لازم صورت گیرد.
پورمختار در پایان نیز در رابطه با نقش مجلس شورای اسلامی برای نظارت روی این موضوع نیز افزود: مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مردم میتواند نقش مهم و نظارتی درست را روی این موضوع داشته باشد اما متاسفانه تا به حال به صورت جدی به این موضوع ورود پیدا نکردهاند و تنها به دادن چندین تذکر در رابطه با تکریم ارباب رجوع از سوی برخی از نمایندگان اکتفا شده است.
Saturday, 12 October , 2024