«محمدرضا رضایی کوچی»، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا در خصوص «مسکن امید» گفت: انتظار اشتباهی است که بخواهیم دولت خودش بیاید و خانه بسازد اما انتظار داریم که دولت زیر ساخت و سیاست گذاری صحیح برای بخش خصوصی را فراهم کند تا بخش خصوصی در بخش مسکن سرمایه گذاری و […]

«محمدرضا رضایی کوچی»، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا در خصوص «مسکن امید» گفت: انتظار اشتباهی است که بخواهیم دولت خودش بیاید و خانه بسازد اما انتظار داریم که دولت زیر ساخت و سیاست گذاری صحیح برای بخش خصوصی را فراهم کند تا بخش خصوصی در بخش مسکن سرمایه گذاری و در نهایت از این حالت بحرانی خارج شویم.

او در ادامه گفت: دولت ساخت و ارائه ۴۰۰ هزار واحد جدید تحت عنوان «مسکن امید» در شهرهای جدید را شروع کرده که کار خوبی است و ما هم حمایت و تشکر می کنیم اما درمان درد، مسکن نیست. باید در شهرهای جدید محدودیت ها اعم از مسافت و زیرساخت ها برطرف شود. اگرقرار باشد فقط ساختمان سازی صورت گیرد، مردم تمایلی نشان نمی‌دهند؛ مگر که موازی با سرمایه گذاری در حوزه مسکن، دولت زیرساخت ها را نیز در نظر بگیرد. بهترین ظریفیت سرمایه گذاری در بخش مسکن در دست بخش خصوصی است و دولت باید تسهیلات و حمایت حقوقی انجام دهد. متاسفانه در سراسر کشور بیش از ۱۴۰هزار بافت ناکار آمد داریم.

رضایی کوچی بیان کرد: تکلیف کرده ایم در قوانین بالا دستی سالی ۲۷۰محله در طی ده سال بازسازی شود که چیزی حدود۲۷۰۰محله می شود. با این تسهیلاتی که ارایه می دهیم نمی توانیم خیلی امیدوار باشیم که درحوزه مسکن موفق شویم. حداکثر تسهیلات‌مان در شهر تهران آن هم با سپرده ۱۶۰میلیون برای زوجین است با این ۱۶۰میلیون چند متر خانه می شود، ساخت؟

عضو کمیسیون عمران گفت: اگر می‌خواهیم برای قشر ضعیف تسهیلات ارائه بدهیم، باید بین ۶۰ تا ۷۰درصد قیمت تمام شده یک واحد مسکونی را در نظر بگیریم تا کارمندی که ماهی ۳میلیون حقوق می گیرد، بتواند بازپرداخت داشته باشد. دولت، زمین‌های دولتی که در اختیار دستگاه‌های دولتی است و رها نمی‌کنند را به تعاونی ها واگذار کند و برخی خانه های خالی که مالیات نمی دهند، با آنها برخورد صورت گیرد. هفته آینده وزیر راه قرار است به مجلس بیایند تا در مورد اخرین وضعیت مسکن و کنترل قیمت اجاره بها گزارش ارائه بدهند. اگر مشکل مسکن حل شود خیلی از مسائل کشور حل می شود.

او گفت: فلسفه «مسکن مهر» مشکلی نداشت اما کیفیت و نظارت‌ها پایین بود و جانمایی خوبی صورت نگرفت. قرار نیست مسکن امید مانند مسکن مهر باشد. قرار است دولت با بخش خصوصی مشارکتی کار کند و ساختمان بسازد تا تولید مسکن را بالا ببرد و بر روی قیمت مسکن تاثیر بگذارد. باید سیاست گذاری درستی در بخش خصوصی صورت گیرد.

رضایی کوچی بیان کرد: مسکن امید قدم اول و استارت اولیه است و باید ادامه یابد هرچند کافی نیست. باید به بافت های فرسوده توجه ویژه ای شود. اینکه وزارت خانه به تحلیل درست رسیده که در کشور تولید مسکن نیاز است و باید عرضه مسکن فعال شود، کاری ارزشمند است. مجلس از تولید مسکن حمایت می‌کند و بر این موضوع اصرار دارد. امیدواریم شاهد تسریع مسکن توسط فرصت‌هایی که می‌توان برای بخش خصوصی ایجاد کنیم، باشیم.