از جمله ابتکار نظام جمهوری اسلامی ایران احیاء حوادث تاریخ اسلام است. بدیهی است که همانا اندیشه و اعمال زن مکمل زندگی و جامعه بوده و است که در این راستا حضرت فاطمه زهرا (س) الگوی جامعه بشریت است که در خانواده نبوت تربیت یافته و حتی حضرت محمد (ص) از آن بزرگوار مادر […]

 

از جمله ابتکار نظام جمهوری اسلامی ایران احیاء حوادث تاریخ اسلام است. بدیهی است که همانا اندیشه و اعمال زن مکمل زندگی و جامعه بوده و است که در این راستا حضرت فاطمه زهرا (س) الگوی جامعه بشریت است که در خانواده نبوت تربیت یافته و حتی حضرت محمد (ص) از آن بزرگوار مادر پدر یاد می‌کند و نام می‌برد، و همچنین آنحضرت اظهار داشت: فاطمه پاره‌ای از وجود من است، او نوردیده و میوه دل من است، آنچه او را ناراحت کند مرا ناراحت می‌سازد، و آنچه او را شاد گرداند مرا شاد می‌گرداند، او نخستین فرد خانواده من است که به من ملحق می‌شود، بی تردید آنچه که فاطمه (س) را به این جایگاه متمایز منحصر بفرد رساند تعهد و مقید و عمل آنحضرت بوده است که در تمام زوایای زندگی فردی و اجتماعی در جامعه همگام و همدل و همصدا با پدر و همسر خود بوده است که به سنت رسول اکرم توجه داشته و اطاعت از خدا و همانا در مقابل اشخاص نابینا حجاب را مورد عنایت قرارداده و در محیط زندگی فرزندان الگو و نمونه را تربیت نموده که از جمله امام حسین (ع) که آتشی در قلوب مؤمنین ایجاد کرد که هیچ گاه سرد و خاموش نمی‌شود و آن ارادت مردم به خاندان اهل بیت (ع)، آری پدر برای او احترام خاصی قائل بود و هرگاه بر رسول گرامی وارد می‌شد، پیامبر (ص) از جابر می‌خواست، به او خوش آمد می‌گفت و به سویش می‌رفت و دست فاطمه (س) آخرین نفری بود که پدر با او خداحافظی می‌کرد و هنگام بازگشت، اولین کسی که پیامبر گرامی اسلام به دیدارش می‌رفت دختر ایشان بود، فاطمه (س) بارها در جنگ شرکت می‌کرد و به پدر و همسرش کمک می‌کرد بعد از رحلت بنی اکرم (ص) علی رغم سفارشات پیامبر، فاطمه و همسرش تنها شدند. و زهرای مرضیه (س) برای احیای حدیث غدیر و دفاع از ولایت، مبارزه‌ای سخت و پی‌گیر آغاز کرد، و با انحراف و ستمگری به مبارزه برخاست، و خطبه آتشین او در مسجد مدینه و در اجتماع انصار و مهاجر، زبانزد خاص و عام و حرکتی جدید در امتداد مبارزات حق طلبانه او است، و در نهایت همانند پدر و همسر خویش مدافع نظام اسلامی راسخ ایستاد به حوزه فرهنگ دین اسلام همچنان حیات بخشید با توسل به خداوند و نوع دعائی که داشت می‌فرمود الجار ثم الدار، باری زنان نیز برای فرای‌گیر علوم معارف اسلامی به نزد آن مقام معزز مراجعه می‌کردند و مسائل احکام و اخلاق (اجتماعی) خود را سؤال می‌کردند و از محضر آنحضرت کسب فیض می‌کردند که از جمله در عبارتی جامع در خصوص فسله فروع دین و امامت ابراز داشته که در حقیقت رسیدن به سعادت و کمال را در بیانات فاطمه زهرا می‌توان بافت و بهره گرفت که سخن آن مقام علم و معرفت این است که فرمود: خدای بزرگ ایمان را برای پاک کردن شما از شرک (به خداوند) قرارداد (به این معنا که انسان بوسیله ایمان به وجود هستی خداوند راه می‌یابد، و نماز را برای دوری شما از تکبر، و زکات را برای پاک کردن جان و فراوانی روزی، و روزه را برای تحقق اخلاص، و حج را برای تقویت دین، و عدل را برای استواری دلها، و اطاعت، از اهل بیت (ع) را برای نظم یافتن ملت اسلام، و امامت ما را برای ایمن ماندن از تفرقه، (و اختلاف)، و جها در ابرای عزت اسلام، و صبر را برای به دست آوردن پاداش، و امر به معروف را برای مصالح اجتماعی عموم مردم، و نیکی به پدر و مادر را برای دوری از عذاب الهی، وصله ارحام را برای فزونی خویشاوندی، و قصاص را برای حفظ خون انسانها، و وفای به نذر را برای امرزش الهی، و رعایت کیل و وزن در معاملات را برای درمان کم فروشی، و نهی از شراب خواری را، برای پاکیزه ماندن از پلیدیها و دوری از تهمت ناموسی را، برای محفوظ ماندن از لعنت الهی و ترک دزدی را برای تحقق عفت و پاکدامنی، و حرمت شرک را برای اخلاق در توحید و بندگی قرار داد.

و در عصر معاصر زنانی به فاطمه زهرا (س) اقتداء خواهند کرد که در حوزه اجتماعی در جامعه معین باشند و در محیط خانواده معین باشند و در عرصه بحرانها معین باشند که همانا هر سه موضوع را در تاریخ شاهد ان بوده‌ایم که مادران و زنان نیز معین در حوزه اجتماعی در جامعه گشته‌اند و در تمام فرصت‌های علمی و تجربی همانند مردان در خدمت جامعه اسلامی هم‌گامند و در زمان هشت سال جنگ دفاع مقدس معین بحرانها بودند و رزمندگان را در جبهه مساعدت می‌کردند، و معین بحرانها بودند و رزمندگان را در جبهه مساعدت می‌کردند، و معین زندگی که فرزندان خوش را در اصلاح و هدایت آنها همیشه مورد توجه داشته‌اند و دارند که از جمله مادرانی که در احداث مسجد امام رضا (ع) با مدیریت خانم نجفی (محلاتی) با امام جماعت و مؤسس مسجد پیشگام بوده و هم اکنون نیز در فعالیت فرهنگی و اجتماعی مسجد همچنان فعالیت دارند که بیشترین جلسات فرهنگی مذهبی و اجتماعی و اخلاقی و آموزش قرآن را در فضای مسجد مدیریت می‌نماید، که همانا صعود و نزول زندگیها و جامعه در طول تاریخ از افکار و اعمال زنان و مادران چندان فاصله‌ای نداشته‌اند، زنانی که خوش درخشیدند در تاریخ همچون زینب (س) که تاریخ برادر خویش را احیاء نمود که یکی از ادب اخلاق انسان این است که خوبیها را باید گفت و نوشت و از بدیها نیز چشم پوشی کرد و گذر نمود، زنان و مردانی از رسالت اهل بیت (ع) و از جمله فاطمه زهرا بهره‌گیری می‌کنند که مقاوم و منزلت انسانی خود را با خدا معنا کنند که آرامش هر انسانی از عمل کرده انسان سرچشمه می‌گیرد پس نباید از سرچمه نور و معرفت غافل شد که همان راه انبیاء و قرآن و عترت (اهل بیت (ع)) راهی جز این نخواهد بود. پس سلامت و شخصیت خود را در مقابل دنیا نباید قرار دهیم که آثار آن ناهنجاریهاست. که در نزد پرورگار کریم پاداش به عمل است نه به سایر موارد، زن یا مرد بودن بلکه تقواست.

                 

 

                                                    خوشنویس: حسین قربانی –

                                       فعال فرهنگی و هنری مسجد امام رضا (ع)

                                                       – آذرماه ۱۴۰۲ تهران

 

 

دل مادر به مانند زمین است
دل مادر به مانند یه دریاست
دل مادر به مانند یه باغست
وجود بودن مادر یه رازست
(به)شبها لالائی مادر چو زیباست
یه روزی دیدن مادر به رویاست
اگر قدر پدر – مادر بدانیم
صد هزاران حرف در یک نگاه مادر است
پدر آرامش روی زمینست
پدر یک سایبان بر روی دریاست
پدر یک باغبان بی مثالیست
پدر گنجینه راز و نیاز است
پدر دائم بدنبال آرامش ماست
پدر هم می‌رود این کار دنیاست
بدانیم خیر دیده جاودانیم
آرزوهای زیادی در دل یک پدرست

سروده: محمد واشقانی فراهانی – نقل کلام ص ۱۷۵ – نویسنده: آزاده عبدالله واشقانی فراهانی