دکتر پیام پزشکپور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در استان لرستان ۸۱ هزار هکتار سطح زیر کشت نخود و ۱۰ هزار هکتار سطح زیر کشت عدس است. وی با بیان اینکه میانگین عملکرد گندم و نخود در کل کشور پایین است، اضافه کرد: دو راهکار تغییر سیستم کشت از پاییز به بهار ‌و استفاده […]

دکتر پیام پزشکپور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در استان لرستان ۸۱ هزار هکتار سطح زیر کشت نخود و ۱۰ هزار هکتار سطح زیر کشت عدس است.

وی با بیان اینکه میانگین عملکرد گندم و نخود در کل کشور پایین است، اضافه کرد: دو راهکار تغییر سیستم کشت از پاییز به بهار ‌و استفاده از ارقام اصلاح شده ‌برای افزایش عملکرد در واحد سطح وجود دارد.

پزشکپور خاطرنشان کرد: در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان در طی ۲۲ سال چهار رقم عدس بید، صبا، سپهر و گچساران و ده رقم نخود از جمله آزاد، عادل، منصور، سعید و… معرفی شده است.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان تأکید کرد: به کشاورزان توصیه می‌شود که از این ارقام اصلاح شده استفاده کنند چراکه این ارقام مقاوم به بیماری‌ها و آفات و تنش‌ها هستند و عملکرد بالایی دارند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه کشاورزان ما از توده‌های محلی استفاده می‌کنند که این توده‌ها حساس به بیماری‌اند و عملکرد پایینی دارند.

پزشکپور گفت: با تغییر سیستم از بهار به پاییز افزایش پروتئین، عملکرد، تثبیت بیولوژیکی نیتروژن، کاهش آفات و بیماری‌ها و فرار از خشکی را داریم و به‌راحتی می‌توانیم برداشت مکانیزه را داشته باشیم.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که باعث کاهش سطح زیر کشت حبوبات شده، برداشت دستی و سنتی است ولی در ارقام اصلاح شده کشاورزان به‌راحتی می‌توانند به‌صورت مکانیزه و به‌وسیله کمباین برداشت کنند.

وی گفت: علاوه بر این مزایای دیگر تغییر سیستم کاشت، افزایش راندمان مصرف است و حبوباتی که در تناوب با غلات قرار می‌گیرند، منجر به افزایش عملکرد غلات می‌شوند چون تثبیت بیولوژیکی بیشتری دارند و باعث کاهش آفات در تناوب می‌شوند.

پزشکپور افزود: به کشاورزان توصیه می‌شود برای افزایش درآمد از این ارقام به‌صورت کشت پاییزه استفاده کنند.

انتهای پیام