به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، رقابت های گرندپری تکواندو از زمان حضورشان در تقویم مسابقات فدراسیون جهانی(WTF) به عنوان یکی از مهمترین مسابقات این رشته در زمینه جمع کردن امتیازهای لازم برای حضور در بازی های المپیک شده هست؛ مسابقاتی که تا سال گذشته به طور چهار فاز ای برگزار می گردید اما […]

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، رقابت های گرندپری تکواندو از زمان حضورشان در تقویم مسابقات فدراسیون جهانی(WTF) به عنوان یکی از مهمترین مسابقات این رشته در زمینه جمع کردن امتیازهای لازم برای حضور در بازی های المپیک شده هست؛ مسابقاتی که تا سال گذشته به طور چهار فاز ای برگزار می گردید اما بعد از اتمام گرندپری های سال ۲۰۱۷ با تصویب فدراسیون جهانی قرار بر این گردید که به طور پنج فاز ای پیگیری گردد.

برای حضور در این رقابت ها خوب ترین های جهان در هر وزن با توجه به رنکینگ المپیکی دعوت می گردند. تکواندوکاران ایران نیز در همه ادوار این رقابت ها از مدعیان کلیدی اکتساب مدال طلا و عنوان قهرمانی بوده اند اما بعد از المپیک ۲۰۱۶ ریو، شرایط هوگوپوشان ایران در این مسابقات چندان مساعد نیست، به شکلی که آخرین مدال طلای تیم ملی تکواندو در این رقابت ها را سجاد مردانی در گرندپری ۲۰۱۶ باکو (در تاریخ ۱۳۹۵/۹/۲۰) به دست آورد. پس از ان ملی پوشان ایران در هفت فاز بعدی مسابقات گرندپری (نزدیک به دو سال) در اکتساب مدال طلا ناکام بودند و با درخشش آرمین هادی پور در گرندپری ۲۰۱۸ لندن، این طلسم دو ساله شکسته گردید.

عدم درخشش تکواندوکاران ایران در گرندپری ها فاصله آنان با رقبایشان را در جدول رنکینک المپیکی فراوان کرده هست، رخدادی که تداوم آن توان ندارد نتیجه های خوبی را برای تکواندوی ایران در بر داشته باشد. با این حال نمایندگان ایران با هدایت فریبرز عسکری کارکرد قابل قبولی در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا داشتند که نوید برگشت تکواندوی ایران به روزهای اوجش را می داد و اکنون به نظر می آید با این مدال طلا باید امیدوارانه تر درباره تکواندو گفت وگو کرد.  

  در بازی های آسیایی شاهد بودیم تنها نام های بزرگ توان ندارند نتیجه های خوبی را رقم بزنند و اعتماد کردن به جوان ترها توان دارد راه را برای تکواندوی ایران هموارتر کند. نفراتی چون امیرمحمد قسمتی، میرهاشم حسینی و سعید رجبی تکواندوکاران جوانی بودند که توسط کادرفنی مورد استفاده قرار گرفته و برخلاف باتجربه ها، کارکرد خوبی داشتند، نکته ای که به نظر می آید نزد کادرفنی پیشین تیم ملی تکواندو فراموش شده بود. امید می رود کادرفنی جدید با استفاده زیادتر از این نیروهای جوان، بتواند خوب ترین بهره برداری را از آنان در المپیک ۲۰۲۰ توکیو داشته باشد.

نتیجه های تکواندوکاران ایران از اولین فاز گرندپری های سال ۲۰۱۷ تا به حال به قرار زیر هست:

*گرندپری های ۲۰۱۷ (چهار فاز ای)
۱) فاز اول در مسکو:
محمد کاظمی در وزن ۵۸- کیلوگرم(برنز)
۲) فاز دوم در ربات:
فرزان عاشورزاده در وزن ۵۸- کیلوگرم(برنز)
۳) فاز سوم در لندن:
 آرمین هادی پور در وزن ۵۸- کیلوگرم(نقره) و سجاد مردانی در وزن ۸۰+ کیلوگرم(برنز)
۴) فاز چهارم در آبیجان:
 فرزان عاشوراده در وزن ۵۸- کیلوگرم(نقره)

*گرندپری های ۲۰۱۸ (پنج فاز ای)
۱) فاز اول در رم:
ایران شرکت نکرد و بدون مدال ماند.
۲) فاز دوم در مسکو:
آرمین هادی پور در وزن ۵۸- کیلوگرم(نقره) و ابوالفضل یعقوبی در وزن ۶۸- کیلوگرم(برنز)
۳) فاز سوم در تائویان:
میرهاشم حسینی دروزن ۶۸- کیلوگرم(نقره)
۴) فاز چهارم در منچستر:
آرمین هادی پور در وزن ۵۸- کیلوگرم(طلا)، مرهاشم حسینی در وزن ۶۸- کیلوگرم(نقره) و سجاد مردانی در وزن ۸۰+ کیلوگرم(برنز)

*نیاز تیم ملی زنان به مسابقات گرندپری

آخرین حضور و مدال تکواندوکاران تیم ملی زنان ایران نیز در این رقابت ها، به گرندپری ۲۰۱۵ مسکو برمی گردد که کیمیا علیزاده توانست در وزن ۵۷- کیلوگرم به مدال طلای این رقابت ها دست پیدا نماید. گرندپری ها یکی از کلیدی ترین راه ها برای رسیدن به بازی های المپیک می باشند اما وضع رنکینگ زنان ایرانی به شکلی نیست که جواز حضور در این مسابقات را دارا باشند.

بعد از المپیک ۲۰۱۶ ریو و مسابقات جهانی، کیمیا علیزاده به طور مداوم با مصدوم شدن ها و مریضی های متفاوت دست و پنجه نرم کرده هست، رخدادی که نتیجه آن دوری از میادین متفاوت، از دست دادن آمادگی فنی و بدنی، از دست دادن امتیاز و افت رنکینگ المپیکی هست. با این حال احتیاج زنان تکواندو برای حضور در رقابت ها و تورنمنت های بین المللی برای جمع کردن امتیاز بیشتر احساس می گردد.

رتبه بندی پایانی مسابقات تکواندوی گرند پری منچستر:

*وزن ۵۸- کیلوگرم مردان
۱) آرمین هادی پور(طلا) از ایران
۲) تای هون کیم(نقره) از کره جنوبی
۳) آدرین ویسنته یونتا(برنز) از اسپانیا
۳) خسوس تورتوسا(برنز) از اسپانیا

*وزن ۶۸- کیلوگرم مردان
۱) دای هون لی(طلا) از کره جنوبی
۲) میرهاشم حسینی(نقره) از ایران
۳) سی محمد کتبی(برنز) از انگلستان
۳) بردلی سیندن(برنز) از انگلستان

*وزن ۸۰+ کیلوگرم مردان
۱) ولادیسلاو لارین(طلا) از روسیه
۲) کیو دون این(نقره) از کره جنوبی
۳) سجاد مردانی(برنز) از ایران
۳) هونگیی سون(برنز) از چین

*وزن ۴۹- کیلوگرم زنان
۱) پانیپاک(طلا) از تایلند
۲) جائه یونگ سیم(نقره) از کره جنوبی
۳) یوتینگ هونگ(برنز) از چین تایپه
۳) میو یامادا(برنز) از ژاپن

*وزن ۶۷- کیلوگرم زنان
۱) لائورن ویلیامز(طلا) از انگلستان
۲) ماتا جلیک(نقره) از کرواسی
۳) ویکتوریا تامز(برنز) از مکزیک
۳) نور تاتارعسکری(برنز) از ترکیه

*وزن ۶۷+ کیلوگرم زنان
۱) شویین ژنگ(طلا) از چین
۲) بیانکا والکدن(نقره) از انگلستان
۳) ماریا اسپینوزا(برنز) از مکزیک
۳) پان گائو(برنز) از چین

بر طبق تصمیم فدراسیون جهانی تکواندو به نفرات اول این مسابقات ۵هزار دلار، نفرات دوم ۳هزار دلار و نفرات سوم هزار دلار پاداش نقدی تعلق گرفت.

علاوه بر این این رقابت ها G۴ بود و به نفرات اول تا سوم این رقابت ها به ترتیب ۴۰، ۲۴ و ۱۴.۴ ۴ امتیاز در زمینه افزایش رنکینگ المپیکی اضافه گردید.

انتهای پیام