به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، یک سال پیش صربستان رژیم کنسل روادید با ایران و هند را همزمان به اجرا گذاشت. صربستان تنها کشور اروپایی بود که مرزهای خود را برای عزیمت اتباع ایرانی آزاد کرد. هرچند که عبور از مرزهای آن علی رغم رژیم کنسل روادید چندان هم آسان نبود. ایرانی ها […]

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، یک سال پیش صربستان رژیم کنسل روادید با ایران و هند را همزمان به اجرا گذاشت.

صربستان تنها کشور اروپایی بود که مرزهای خود را برای عزیمت اتباع ایرانی آزاد کرد. هرچند که عبور از مرزهای آن علی رغم رژیم کنسل روادید چندان هم آسان نبود. ایرانی ها به شرط همراه داشتن رزرو هتل و بلیت برگشت و پول کافی اذن داشتند به مدت۳۰ روز بدون ویزا در صربستان اقامت کنند. ورود اتباع ایرانی با گذرنامه سفید و بدون مُهر نیز با تنگنا هایی همراه بود.

دولت صربستان رژیم کنسل روادید را با هدف تقویت صنعت گردشگری در این کشور و توسعه بازار غیر اروپایی به اجرا گذاشت و با آن که مکررا از اجرای این قانون ابراز خوشحالی کرده بود اما در مورد عزیمت با ویزاهای غیرواقعی و کوچ بدون برگشت از این کشور هم هشدارهایی داده بود.

رسیم لیجیک، وزیر گردشگری صربستان که در سیاست گذاری رژیم کنسل ویزا با ایران نقش تاثیرگذاری داشته هست، بیان کرد: در هفت ماه اول سال ۲۰۱۸ حدود ۱۵ هزار و ۸۵۵ ایرانی به صربستان عزیمت کرده اند که بیشتر از یک هزار و ۵۰۰ نفر از این اشخاص در صربستان درخواست پناهندگی داده اند.

او علاوه بر این گفته که برخی ها از کنسل ویزا سوء استفاده نمود اند و به همین دلیل منتقدان از ما به دلیل کنسل روادید انتقاد می کنند. ایرانی ها مهمان های خوبی می باشند و خیلی خوب هم پول خرج می کنند.

آمار دقیقی از ایرانی هایی که عزیمت بی برگشت از صربستان داشته اند در دست نیست، اما گوردن پونویک ـ رییس موسسه اینفو پارک، گروه مردم نهادی که به پناهجویان کمک می کند به بی بی سی گفته که حدود ۳۰ درصد گردشگران ایرانی از پرواز برگشت خود استفاده نمی کنند.

دولت صربستان درنهایت چهارشنبه گذشته (۱۸ مهرماه) در روزنامه رسمی این کشور اعلام نمود که تصمیم قبلی خود را در مورد معافیت از ویزا برای شهروندان جمهوری اسلامی ایران کنسل می کند.

نبوشا استفانویچ ـ وزیر کشور صربستان ـ در مجلس این کشور دلیل برگشت این تصمیم را سوءاستفاده عده ای از ایرانی ها از شرایط معافیت ویزا اعلام نمود.

یعقوب قاسمی ـ مسؤول دفتر اطلاع رسانی گردشگری و تجارت صربستان و از مجریان کلیدی تورهای گردشگری به این مقصد ـ نیز به ایسنا اظهار کرد: دولت صربستان به علت فشار و ناخشنودی کشورهای همسایه اش از کوچ غیرقانونی شهروندان ایرانی، چنین تصمیمی را گرفته هست.

او دنبال کرد: زحمت بسیاری برای آزادی عزیمت بین دو کشور کشیده شده بود، ولی متاسفانه سفرهای بی برگشت و کوچ ایرانی ها به صربستان آن را هدر داد.

قاسمی با اعتقاد بر این که تصمیم دولت صربستان در مورد کنسل معافیت ویزا برای شهروندان ایرانی جنبه سیاسی ندارد، اظهار کرد: همان گونه که وزارت کشور صربستان اعلام نموده، قضیه به سوءاستفاده از این شرایط برمی گردد. بر طبق آنچه اطلاع دارم، دولت صربستان این تصمیم را تحت فشار و در پی ناخشنودی کشورهای همسایه گرفته هست. صرب ها به ایرانی ها احترام بسیاری می گذارند و به تدوام این ارتباط علاقمند بودند اما با توجه به افزایش کوچ اتباع ما از مرزهای صربستان به کشورهای اطراف آن، سطح ناخشنودی و فشارها برای برداشتن این قانون فراوان شده بود.

به گفته او، پیش ازآن که ویزای صربستان برای ایرانی ها کنسل گردد، قوانین سختگیرانه ای حاکم بود و دریافت ویزای این کشور با دعوتنامه و بعد از تایید پلیس و وزارت کشور صربستان امکان پذیر بود.

قاسمی بر این تصور هست که با برقرار کردن دو مرتبه ویزای صربستان برای ایرانی ها، ضابطه های این کشور نسبت به گذشته تشدید گردد.

مسؤول دفتر اطلاع رسانی گردشگری و تجارت صربستان در مورد تکلیف گردشگران ایرانی که برای عزیمت به صربستان تور خریده اند، اظهار کرد: وزارت کشور صربستان اعلام نموده این قانون را از ۱۷ اکتبر در مرزهای ورودی اش اجرا می کند، اما با توجه به اعلام رسمی در روزنامه این کشور احتمال آن که قبل از تاریخ اعلام شده، از ورود اتباع ایرانی به فرودگاه صربستان جلوگیری گردد، فراوان هست. در نتیجه سفارش می گردد مسافران با اکتساب اطلاعات کامل از آژانس ها در مورد عزیمت به این کشور تصمیم دریافت کنند.

انتهای پیام