روزنامه جام جم – عسل اخویان طهرانی: بعضی اشخاص اعتقاد دارند کارآفرینی خصوصیت ذاتی هست و منحصرا اشخاص خاصی می‌توانند کسب‌وکارهای بسیار موفق چند میلیاردی به‌راه بیندازند. اما حقیقت این هست که زیادی از کارآفرینان موفق دنیا نیز با کوشش و پشتکار بسیار فراوان توانسته‌اند راه خود را پیدا نمایند. حتی اشخاص بسیار موفقی مثل […]

روزنامه جام جم – عسل اخویان طهرانی: بعضی اشخاص اعتقاد دارند کارآفرینی خصوصیت ذاتی هست و منحصرا اشخاص خاصی می‌توانند کسب‌وکارهای بسیار موفق چند میلیاردی به‌راه بیندازند.

اما حقیقت این هست که زیادی از کارآفرینان موفق دنیا نیز با کوشش و پشتکار بسیار فراوان توانسته‌اند راه خود را پیدا نمایند. حتی اشخاص بسیار موفقی مثل بیل‌گیتس و جِف بزوس نیز در مراحلی از زندگی کاری خود با شکست‌های بزرگی روبه‌رو شده‌اند.

در ادامه به ۱۸ نمونه از شکست‌های کارآفرینانی که سر انجام به اشخاص بزرگی در دنیای کسب‌وکار مبدل شده‌اند خواهیم پرداخت تا هر وقتی که تلاشتان به شکست مبدل می‌شود و کارتان مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد، به خودتان یادآوری کنید که توقف جایز نیست! البته این ۱۸ مورد منحصرا مثال‌هایی از هزاران شکستی هست که در آخر به موفقیتی بزرگ مبدل شده‌اند، اما بسیار مؤثر می باشند.

شاید در نگاه اول به زندگی فرد موفقی مثل جِف بزوس، نخستین چیزی که به ذهنتان می‌رسد این هست که پولدارترین مرد دنیاست. اما باید بدانید که او برای رسیدن به این جایگاه به دشواری کوشش کرده هست. او و ۱۷ نفر دیگری که در ادامه به آنان اشاره می‌کنیم، همگی روزهای مملو از افسردگی، شکست‌های کاری بزرگ و بدهکاری را پشت سر گذاشته و اغلب در دوران‌هایی نسبت به راهی که انتخاب کرده‌اند دچار شک و تردید شده‌اند تا امروز به موفق‌ترین اشخاص این کره خاکی مبدل گردند.

پس هر وقتی که در مسیر پیشبرد کسب‌وکارتان احساس ناامیدی و درماندگی کردید، به این گزارش عکسی فکر و به خودتان یادآوری کنید که شکست و افکار منفی اجزای جدا نشدنی از کارآفرینان در سطوح متفاوت هست.

۱٫ بیل گیتس

شکست‌های ترسناک 18 کارآفرین نامدار جهان

۱٫ بیل گیتسبیل گیتس در ابتدا در حال راه‌اندازی کسب‌وکاری در راستای پردازش اطلاعات ترافیکی به اسم تراف-اُ-دِیتا (Traf-O-Data) بود که سر انجام با شکست رو به رو گردید. اما ناامید نشد و سر انجام شرکت موفق رایانه‌ای مایکروسافت را ایجاد کرد.

۲٫ایوان ویلیامز

شکست‌های ترسناک 18 کارآفرین نامدار جهان

او در حال حاضر یکی از ثروتمندترین اشخاص جهان هست و ثروتش چیزی حدود ۸/۹۱ میلیارد دلار برآورد زده شده هست. ایوان ویلیامزایوان ویلیامز در حال حاضر مالک شبکه اجتماعی پرطرفدار توییتر هست. اما قبل از آن در حال راه‌اندازی زیرساخت‌هایی برای پادکستی به اسم اُدئو (Odeo) بود. اما این پروژه در همان اوائل کار با شکست رو به رو گردید.

۳٫ جِف بِزوس

شکست‌های ترسناک 18 کارآفرین نامدار جهان

زیرا زمانی در دسترس عموم جای گرفت که شرکت اپل، بخش پادکست نرم‌افزار همراه آی‌تیونز (iTunes) را معرفی کرده بود و به همین خاطر اُدئو اصلا مورد استقبال قرار نگرفت. ۳٫ جِف بِزوسجف بزوس قبل از راه‌اندازی شرکت موفق آمازون، چند ایده متمایز را آزمون کرده بود.

۴٫ فِرِد اسمیت

شکست‌های ترسناک 18 کارآفرین نامدار جهان

یکی از آنان وبگاه خرید اینترنتی به اسم زی‌شاپز (zShops) بود که با شکست روبه‌رو گردید. اما تجربه‌های حاصله از آن امروز در بخش تجاری آمازون استفاده می‌شود. ۴٫

۵٫ آریانا هافینگتون

شکست‌های ترسناک 18 کارآفرین نامدار جهان

فِرِد اسمیتشرکت پستی بین‌المللی فِدِکس (FedEx) یکی از شرکت‌های پستی سرشناس و بزرگ هست که کارمندان بسیار زیادی دارد. اما این شرکت مسیر دشواری را برای رسیدن به موفقیت طی کرده هست.

۶٫ سِر جیمز دایسون

شکست‌های ترسناک 18 کارآفرین نامدار جهان

فِرِد اسمیت اولین‌بار ایده راه‌اندازی این شرکت را در دوران دانشجویی خود به‌عنوان طرح دانشجویی یکی از درس‌هایش عرضه داده بود که استادش آن را زیر سؤال برد و او در آن درس مردود گردید. ۵٫ آریانا هافینگتونآریانا هافینگتون در حال حاضر مالک خبرگزاری هافینگتون‌پُست هست. اما جالب هست بدانید مقاله‌های او از جانب ۳۶ ناشر قبل از راه‌اندازی این خبرگزاری رد شده بود و هیچ کدام حاضر به مشارکت با او نبودند.

۷٫ استیو جابز

شکست‌های ترسناک 18 کارآفرین نامدار جهان

۶٫ سِر جیمز دایسونجاروبرقی‌های دایسون سال کنونی بسیار پرفروش بوده‌اند. اما این خوش‌اقبالی رخدادی نیست و سِرجیمز دایسون برای رسیدن به این موفقیت تلاش‌های زیادی کرده هست. قبل از آن که او بتواند به جایگاه کنونی‌اش دست پیدا کند، ۵۰۰۰ نمونه اولیه طراحی کرده بود که همگی ناکارآمد بودند.

۸٫ والت دیزنی

شکست‌های ترسناک 18 کارآفرین نامدار جهان

او در تمام این مدت برای طراحی این دستگاه‌ها و گذران زندگی منحصرا از حقوق همسرش استفاده می‌کرد. ۷٫ استیو جابزشرکت اپل از ابتدا در جایگاه امروزش نبود. در روزهای اول شکل‌گیری این شرکت وقتی که اَپل‌ای و اَپل لیزا (Lisa) وارد بازار شدند، خسارت چند میلیون دلاری روی دست جابز و شرکت ماند.

۹٫ جِی‌کی رولینگ

شکست‌های ترسناک 18 کارآفرین نامدار جهان

مشکلات به حدی فراوان بودند که او در اواخر دهه ۱۳۶۰/ ۱۹۸۰ به‌دلیل بعضی اختلافات بنیادی با هیات مدیره از شرکت اپل برکنار شد. او به کوشش خود در حوزه فناوری همچنان دنبال کرد تا سر انجام در سال ۱۳۷۶ / ۱۹۹۷ آغاز به مشارکت دو مرتبه با مجموعه اپل کرد.

۱۰٫ کریستینا والاس

شکست‌های ترسناک 18 کارآفرین نامدار جهان

۸٫ والت دیزنیدیزنی در حال حاضر یکی از شرکت‌های بسیار موفق تولیدکننده پویانمایی در دنیاست. اما زمانی والت دیزنی روزهای زیادی دشواری داشته و پولی برای زندگی نداشته هست، زیرا شرکتی که با او وارد قرارداد شده بوده ایده‌های وی را می‌دزدد و چیزی به وی نمی‌دهد.

۱۱٫ تیم فِریز

شکست‌های ترسناک 18 کارآفرین نامدار جهان

امروز «دیزنی» شناخته شده برای همه خانواده‌ها و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های رسانه‌ای دنیاست.

۱۲٫ وارِن بافِت

شکست‌های ترسناک 18 کارآفرین نامدار جهان

جِی‌کی رولینگامروز اسم ژوان رولینگ مترادف سری کتاب‌های بسیار موفق هری‌پاتر هست که توانسته فرآورده ها موفق دیگری مثل فیلم‌ها و بازی‌های رایانه‌ای را وارد بازار کند و حتی قسمتی از شهربازی‌های دیزنی را به خود اختصاص دهد. اما در زمان نوشتن کتاب اولش هیچ ناشری حاضر به چاپ آن نمی‌شد و چون نمی‌توانست از پس مخارج زندگی بربیاید بهمراه فرزندش در یک مرکز حفظ بهزیستی زندگی می‌کرد.

۱۳٫ پیتر تایل

شکست‌های ترسناک 18 کارآفرین نامدار جهان

کریستینا والاسکریستینا والاس، موسس شرکت مُد کویینسی ایرال (QuincyApparel) بود که در سال ۱۳۹۲/ ۲۰۱۳ ورشکست گردید.

۱۴٫ لورنس الیسون

شکست‌های ترسناک 18 کارآفرین نامدار جهان

این شکست ضربه شدیدی به کریستینا وارد کرد و او به مدت سه هفته به‌دلیل افسردگی شدید بستری بود. اما وقتی که توانست خودش را بازیابی کند در موسسه سرشناس استارت‌آپ (StartupInstitute) به‌عنوان معاون تجاری‌سازی و بازاریابی مشغول فعالیت گردید تا بتواند تجربیاتش را در حوزه کسب‌وکار به دیگران جابه جا کند.

۱۵٫ توماس ادیسون

شکست‌های ترسناک 18 کارآفرین نامدار جهان

تیم فِریزاو نویسنده کتاب چهار ساعت کار در هفته هست که یکی از کتاب‌های بسیار پرفروش دنیاست. اما وقتی که تیم تصمیم به انتشار این کتاب گرفت، ۲۵ ناشر متفاوت انتشار کتابش را زیر سؤال بردند. وارِن بافِتاولین شکست وارن بافِت ذی ربط به اخراجش از دانشگاه هاروارد هست.

۱۶٫ اُپرا وینفری

شکست‌های ترسناک 18 کارآفرین نامدار جهان

حتی هلدینگ بین‌المللی بِرک‌شایر هاتاوِی (Berkshire Hathaway) که حالا بیشتر از ۶۵ میلیارد دلار ارزش‌گذاری می‌شود، زمانی در حال ورشکستگی بود. اما سر انجام او با استقامت در مسیری که انتخاب نموده بود، یک سرمایه‌گذاری را که به ظاهر نامناسب بود به نفع چند میلیاردی مبدل کرد.

۱۷٫ استیون اِسپیلبرگ

شکست‌های ترسناک 18 کارآفرین نامدار جهان

پیتر تایلزمانی پیتر تایل صندوق تامین ارزش خود را به اسم سرمایه کلاریوم (Clarium Capital) به راه انداخت و ۹۰درصد دارایی هفت میلیارد دلاری آن را در سرمایه‌گذاری‌های نابجا در بورس از دست داد. اما او دو مرتبه توانست شکست خود را با خوش‌شانسی که از طریق سرمایه‌گذاری در شبکه اجتماعی فیس‌بوک و راه‌اندازی شرکت جابه جایی پول بین‌المللی پِی‌پَل (PayPal) داشت، جبران کند.

۱۸٫ کلونِل سَندِرز

شکست‌های ترسناک 18 کارآفرین نامدار جهان

لورنس الیسونلورنس الیسون در حال حاضر مالک شرکت یارانه‌ای موفق اوراکل (Oracle) هست.