رحیم اله سهرابی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که «هدفگذاریها، برنامهها و اولویت فعالیتهای شما در دوره جدید شورا چیست؟» اظهار داشت: تخصص حرفه ای من کمیسیون معماری و شهرسازی است و یک سابقه ۳۰ ساله در صدور جوازهای شهرداری و طراحی و نظارت و اجرا و ساخت دارم و […]
رحیم اله سهرابی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که «هدفگذاریها، برنامهها و اولویت فعالیتهای شما در دوره جدید شورا چیست؟» اظهار داشت: تخصص حرفه ای من کمیسیون معماری و شهرسازی است و یک سابقه ۳۰ ساله در صدور جوازهای شهرداری و طراحی و نظارت و اجرا و ساخت دارم و با کلیه ضوابط و آئین نامههای شهرداری و فضای سبز و آتش نشانی مسلط هستم و اولین برنامه اجرای برنامه زمان بندی در صدور جوازها در سه مرحله صدور دستور نقشه، تهیه و تصویب نقشه معماری، و اخذ تاییدات نظام مهندس و تعیین تخلف توقف بی مورد در هر مرحله و امکان ارجاع به بازرسی میباشد، مرحله همزمان اضلاع دستور العملهای مربوط برج باغها، تغییرات در بستههای تشویقی بافت فرسوده، تهیه مشترک با وزارتخانه در دستورالعمل بلند مرتبه سازی و تعیین خط آسمان در کلیه بلوکهای شهری با تاییدات امنیتی، و صدها مورد دیگر که در فرصت مقتضی اعلام میکنم.
وی در پاسخ به این سوال که «شهرداریها هم اکنون با مشکل درآمد مواجه هستند، برنامههای شما برای ایجاد درآمد پایدار چیست؟ و چه برنامهای برای حذف هزینههای غیر ضروری و اختصاص آن به اقدامات عامالمنفعه برای برخورداری یکسان همه مردم دارید؟» نیز گفت: درآمدهای پایدار شهرداری منوط به افزایش حداکثری صدور جوازها به مردم در حداقل زمان با رعایت ضوابط و کمک به متقاضیان ساخت در ایجاد مشارکتهای ساخت و ایجاد امکان تهاتر آپارتمان آماده با عوارض تراکم و تهاتر پارکینگهای مازاد با عوارض تراکم و تسهیل در مشارکتهای جمعی در بافتهای فرسوده و امکان بلند مرتبه سازی و آزاد کردن سطوح و استفادههای خدماتی از آنها و ایجاد حدود ۴۰۰۰ واحد پارکینگ طبقاتی در نقاط پیک و مناسب با حداقل ظرفیت ۲۵۰ پارکینگ در تملک شهرداری با تهاتر با عوارض تراکم و امثال آن. توسعه مترو و تکمیل سریع ایستگاههای باقیمانده خط ۶ و ۷. اسوه ایستگاههای بازیافت و صنایع تبدیلی آن. ایجاد فرمول مناسبتر برای عوارض پسمانده و نوسازی متناسب با فرسودگی تا نوساز بوده بناها و امثال آن.
این نامزد انتخابات شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در پاسخ به این سوال که «شهرداری ها در دورههای اخیر برای جذب نیروهای خاص همیشه تحت فشار اعضای شورا بودهاند، چه برنامهای برای این موضوع دارید که جذب نیرو از مسیر سفارش و فشار خارج و مبتنی بر مراحل قانونی و ضوابط شود؟» گفت: البته به این شکل سوال را جواب میدهم، که در شهرداری با وجود حدود ۷۰ هزار نیرو استفاده مطلوب از کارکنان نمیشود. مثلاً در حوزه معماری و شهرسازی باید تمام کارکنان از پاسخگویی تا تاییدات نقشه باید از بین مهندسان پایه ۳ و ۲ خانم و آقا باشند که هم کار یاد بگیرند و هم تخصصی جواب ارباب رجوع را بدهند، همینطور در حوزه شهردار هم همه باید مهندسان پایه ۲ و ۱ باشند، در حوزه بازدیدها میتوان در فوق دیپلم تا مهندس پایه ۳ معماری و سازه استفاده شود، در ناحیهها که از شهرداری جدا و مستقل شده اند مطلوب نیست و باید به حالت قبل از سال ۹۲ برگردند. در خدمات شهری فضای سبز، اداره عمران، فرهنگی و هنری، سازمان ترافیک همه تناسب بین مهندس و کارمندان دفتری برقرار باشد که فعلاً نیست و بسیار مازاد دارند. که کارآیی هم ندارند و در بسیاری موارد افراد کهنسال با جوانان خانواده شأن تبدیل شوند.
سهرابی همچنین در پاسخ به این سوال که «در دوره قبل در بسیاری از شهرها اعضای شورای شهر با چالشها و مشکلات مختلفی از جمله تخلفات مالی و … مواجه شدند که انتقاد مردم را نیز در پی داشت. تحلیل شما از چرایی وقوع این چالشها چیست؟» اظهار داشت: تخلفات مالی به خصوص در رانت صدور جوازها وجود پیدا میکند مثلاً کسی نمیتواند ۴ طبقه جواز بگیرد به ناچار دوبلکس جواز میگیرد و در اجرا تبدیل به واحدهای مستقل میکند و همه را هم با پول می خرد. در جوازهای پهنه تجاری تعریف شده که امکان تأمینی پارکینگ نیست و با یک جواز صوری جواز خواسته را میگیرد و در اجرا با تغییرات و توسعه تجاری به خواسته خود با پول میرسد. البته تماماً به علت ضعف قوانین و عدم اختیارات کمیسیونهای شهرداری و ارسالهای هر مورد کوچک به ماده ضد علتهای آن میتواند باشد.
وی در خصوص برنامه خود برای برون رفت از مشکلات و راهکارهایش برای نظارت مؤثر بر عملکرد اعضای شوراهای اسلامی شهر در دوره جدید در راستای تحقق بهترین عملکرد شورای شهر گفت: شورای شهر تهران با این بدنه و ترکیب کمیسیونها کارآیی ندارد و باید در ترکیبات آن تغییرات ایجاد کرد:
۱- کمیسیون معماری و شهرسازی با این نامگذاری در رشتههای دیگر مهندسی مغفول مانده و باید به کمیسیون ساختمان و تأسیسات تغییر نام یابد.
۲- کمیسیون عمران و حمل و نقل دو رشته جدا هستند و با هم سنخیتی ندارند و باید به کمیسیون حمل و نقل و ترافیک تغییر نام یابد.
۳- کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کلمه هنر مغفول مانده و باید به کمیسیون فرهنگی هنری اجتماعی تغییر یابد.
۴- کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون اقتصادی هم دارای ساختار مالی هستند و بهتر است در هم ادغام و به کمیسیون برنامه ریزی و بودجه تغییر یابد.
۵- کمیسیون محیط زیست هم باید به کمیسیون محیط زیست و آسیبهای اجتماعی تغییر یابد ۶- کمیسیون جدید خدمات و ساماندهی لازم است تشکیل شود.
۷- کمیسیون جدید حقوقی و امنیت هم لازم است در شورا تشکیل شود.
این نامزد انتخابات شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در پاسخ به این سوال که «چه برنامهای برای شفافسازی امور و اطلاعرسانی مستمر به موکلان دارید تا شهروندان بدانند که نمایندگانشان چه فعالیتهایی را در پارلمان شهری دنبال کردهاند؟» گفت: ایجاد سامانه ارتباط مردمی با ارسال پیامک به کمیسیونها تهیه برنامه مدون برای گزارش به مردم در مساجد محلات اطلاع رسانی در رسانههای سمعی و بصری و ر وزنامه ها از جمله برنامههای من در این خصوص است.
وی به سوال «چه سازوکاری برای دریافت خواستهها و نظرات مردم و همچنین ارتباط با نخبگان و استفاده از نظرات کارشناسان در نظر دارید؟» اینگونه پاسخ داد: ایجاد اتاق فکر تخصصی در کمیسیون ارتباط با انجمنها، کارآفرینان اصناف ساختمانی مهندسان ناظر و طراح ارتباط با سازندگان معتبر و توانمند و فراخوان انبوه سازی ایجاد حوزه خاص معماری شهرسازی برای زیربناهای بیش از ۵۰۰۰ م م و یا بیش از ۱۰۰۰ متر مربع عرضه و صدور جوازهای سریع و سهل میتواند موثر باشد.
سهرابی در خصوص میزان هزینه خود در انتخابات و اینکه این هزینه توسط چه کسانی تأمین میشود، گفت: برای خودم ۲۰ میلیون و اگر در لیست معتبر قرار گیرم، تا ۱۰۰ میلیون که توسط سازندگان و اقوام تامین میشود.
Tuesday, 22 October , 2024