شرق درج کرد: مسئول سازمان فضای سایبری سراج در سخنانی به‌تازگی به دولت روحانی و وزیر جوانش تاخته که به چه سبب زیرساخت‌ها برای پیام‌رسان‌های داخلی را فراهم نکرده است. همین انتقاد به آذری‌جهرمی کافی بود تا حسام‌الدین آشنا در توییتر خود در دفاع از وزیر، وارد عمل شده و نحوه تأمین بودجه این سازمان […]

شرق درج کرد: مسئول سازمان فضای سایبری سراج در سخنانی به‌تازگی به دولت روحانی و وزیر جوانش تاخته که به چه سبب زیرساخت‌ها برای پیام‌رسان‌های داخلی را فراهم نکرده است. همین انتقاد به آذری‌جهرمی کافی بود تا حسام‌الدین آشنا در توییتر خود در دفاع از وزیر، وارد عمل شده و نحوه تأمین بودجه این سازمان و فعالیت‌هایش را به چالش بکشد.

آشنا در دو توییت دراین‌باره نوشته است: سازمان فضای سایبری سراج دارای چه ماهیت حقوقی است؟ نقش حاکمیتی دارد؟ دولتی است؟ خصوصی است یا سازمان مردم‌نهاد؟ منسوب به چه نهاد یا مؤسسه‌ای است؟ از چه سالی شروع به فعالیت کرده است؟ چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد؟ مهم‌ترین دستاوردهای فعالیتش تاحالا چه بوده است؟

او در توییت بعدی این سؤالات را مطرح کرده است: این مؤسسه زیادتر ماهیت تجاری دارد یا فرهنگی یا امنیتی؟ بودجه آن چقدر است و از چه محلی تأمین می‌شود؟ ساختار اداری و تشکیلاتی آن چه طور است؟ چه طور عضوگیری می‌کند و دارای چه شرایط استخدامی است؟ مسئول آن با حکم چه کسی تعیین می‌شود؟ این مؤسسه دارای چه امکانات و تأسیساتی است؟

آشنا پس از ان لینکی از تازه‌ترین اظهارات منصور امینی، مسئول این سازمان، را منتشر نموده است. منصور امینی در این اظهارات که گویا در اجلاسیه‌ای نامیده شده به فضای سایبری و گردهمایی تخصصی فعالین فضای سایبری خراسان‌جنوبی با مبحث «ایثار، جهاد و شهادت»، مطرح شده، در انتقاد از دولت گفته است: در کمال تأسف دولت پیشین و دولت فعلی به هیچ‌کدام از تدابیر رهبری در حوزه فضای سایبری در لایه‌های متفاوت ارزش ندادند.

بنا به این گزارش، مسئول سازمان فضای سایبری سراج، با ابراز تأسف از نبود پیام‌رسان بنیادی برای برطرف نیازهای مردم، بیان کرد: جوانان خلاقی در این عرصه داریم که حتی در این زمینه کار هم کرده‌اند، اما در کمال تأسف مورد پشتیبانی قرار نگرفته‌اند.

مسئول سازمان فضای سایبری سراج وضع لایه‌های زیرساخت و خدمات در حوزه فضای سایبری را اسفناک شرح کرده و در ادامه انتقاداتش گفته است: تأمین زیرساخت منحصرا در دست دولت و وزارت ارتباطات است که جوانان خلاق ایرانی را کمک نکرده و به‌عنوان یک پروژه ملی به مبحث پیام‌رسان‌های ایرانی ارزش ندادند.

او بعدا خطاب به حوزه‌های علمیه گفته است: به چه سبب حوزه‌های علمیه، مراجع و علمای دین در بحث فقه آینده فضای سایبری، فلسفه و نحوه مواجهه با این فضا آینده‌نگری نمی‌کنند و کار عمیق انجام نمی‌دهند؟

امینی در انتهاء خطاب به فعالین فضای سایبری گفته: کار جبهه‌ای و آتش‌به‌اختیاری که رهبری فرمودند را فراموش نکنید.

سراج و سپاه

در نخستین جست‌وجو در مورد سازمان سراج با سایت این سازمان رو به رو می‌شوید که صفحه کلیدی آن تبلیغات این سازمان برای برپایی دوره‌های نهج‌البلاغه است، بعدی مطلبی در مورد حضرت ابوالفضل است و سر انجام هم اپلیکیشنی قرآنی را برای کودکان معرفی می‌کند.

سایت سازمان سراج در مردادماه سال ۹۵ و با حضور سردار نجات، معاون فرهنگی سپاه پاسداران و علاوه بر این کمیل خجسته، کارشناس مسائل فضای سایبری و منصور امینی، ریاست سازمان فضای سایبری سراج پرده برداری گردید. خبرگزاری ایکنا در خبر مربوط به این پرده برداری نوشته بود که این پرده برداری در سومین اجلاس فعالین شاخص جبهه فضای سایبری انقلاب اسلامی (فصل وصل) انجام شده است. فصل وصل عنوانی است که بعضی توییتری‌ها برای تجمعات خود در فضای واقعی انتخاب و تا کنون نشست‌های متعددی را هم برگزار کرده‌اند.

همکاری با آستان قدس

او علاوه بر این با اشاره به الزاماتی که باید در حوزه فضای سایبری به آنان توجه کرد، بیان کرد: باید یک عکس مناسب از رخدادهای آینده دارا باشیم و در همین راستا افق فضای سایبری تا سال ۲۰۲۰ در این مجموعه ترسیم شده است.

در جست‌وجوها هم بیشترین مطلبی که از او دیده می‌شود، مطالب مربوط با فضای سایبری است که در سایت‌های اصولگرا نشر و بازنشر داده شده است.