به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، حبیب الله طاهرخانی در یک برنامه تلویزیونی با عنوان «راهکارهای رونق بازار مسکن» که چهارشنبه شب – پنجم دی – برگزار گردید، اظهار کرد: دولت عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را تا دو سال و نیم آینده یعنی انتهاء سال ۱۳۹۹ در دستور کار قرار داده که از […]

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، حبیب الله طاهرخانی در یک برنامه تلویزیونی با عنوان «راهکارهای رونق بازار مسکن» که چهارشنبه شب – پنجم دی – برگزار گردید، اظهار کرد: دولت عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را تا دو سال و نیم آینده یعنی انتهاء سال ۱۳۹۹ در دستور کار قرار داده که از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد در مجموعه شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد توسط بنیاد مسکن و ۱۰۰ هزار واحد توسط شرکت بازآفرینی شهری عرضه خواهد گردید.

وی اضافه کرد: مطابق طرح جامع مسکن و سندهای برنامه ششم توسعه باید سالیانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور عرضه گردد تا بتوانیم به احتیاج کشور بخصوص برای قشرهای متوسط و کم درآمد پاسخگو باشیم؛ چون که در بخش اشرافی با اضافی عرضه مواجهیم. در حقیقت در این بخش که احتیاج وجود ندارد عرضه صورت گرفته و در بخش دیگر که احتیاج حقیقی هست و عمده بودجه خانوار را می بلعد عرضه کافی نداشتیم. این مبحث هم هیچگاه به صورت کامل بر عهده دولت نبوده و دولت عمدتا بخش محدودی از این کار را انجام می داده هست. تولید عمده ای از عرضه مسکن توسط بخش خصوصی و سازندگان شخصی انجام می شده که قاعدتا باید در آن بخش آسان سازی صورت گیرد که فعال گردد.

در این هنگام مجری سؤال کرد که با توجه به احتیاج سالیانه به ۹۰۰ هزار واحد مسکونی آیا میتوان برای عرضه ۴۰۰ هزار واحد توسط دولت عنوان «جسورانه» تلقی کرد؟ که طاهرخانی در جواب اظهار کرد: بله هم جسورانه قطعا پذیرش عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی با تولی گری دولت هم جسورانه و هم واقع بینانه هست؛ آن هم در وضعیتی که کشور شرایط خاصی دارد؛ زیرا بازار مسکن تابع شرایط کلان اقتصادی کشور هست. پیشتر بزرگترین عرضه مسکن توسط دولت ذی ربط به مسکن مهر بوده که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را تشریح کردند و در طول ۱۰ سال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد تحویل مردم شده هست. یعنی به صورت متوسط، سالیانه ۱۷۰ هزار واحد عرضه شده هست. در نتیجه فرمایش وزیر در این زمینه که دولت ورود جسورانه و در عین حال خردمندانه ای در این عرصه داشته هست مصداق دارد.

ریاست محور انبوه سازان: ۹۷ درصد تولید مسکن بر عهده بخش خصوصی هست

در ادامه این نشست، جمشید برزگر، ریاست محور انبوه سازان اظهار کرد: در شرایطی که ۹۷ درصد حوزه تولید مسکن ذی ربط به بخش خصوصی هست بنده اعلام می نمایم کوچکترین وقعی به این حوزه گذاشته نشده هست. این در حالی هست که بخش ساختمان یک حوزه پیشران محسوب می گردد. ولی موانع قانونی برای تحقق تولید کشور برداشته نشده و به همین سبب، سازندگان حرفه ای در حال خارج شدن از این بخش می باشند. علاوه بر این ۹۷ درصد مصالح حوزه ساختمان در داخل کشور تولید می گردد که توان دارد کمک شایانی به تولید و اشتغال کند.

ما ۹ درصد مالیات بر اعتبار افزوده پرداخت می نماییم و در رکودی ترین شرایط ۳۰ درصد عارضه ها عمرانی شهرها از طریق بخش ساخت و ساز تامین می گردد. از آن طرف، پشتیبانی هایی که دولت محترم کرده هیچ کدام به درنهایت نرسیده و فشار دستگاههای خدمات رسان در پروسه ساخت موجب تهی شدن سرمایه سازندگان می گردد.

ریاست محور انبوه سازان اظهار کرد: ما یک بسته ایده ای عرضه دادیم و از آقای وزیر وقت خواستیم تا برنامه های خود را تشریح کنیم اما بعد از روی کار آمدن  مهندس اسلامی هنوز توفیق جلسه با وی را پیدا نکرده ایم.

عضو نظام مهندسی: از مشورت بخش خصوصی استفاده نمی توان

علاوه بر این بیژن خطیبی، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در این نشست اظهار کرد: در انجمن صنفی پیمانکاران، معاون اول ریاست جمهور ابلاغی را عرضه دادند که قطعا مشورت بخش خصوصی باشد ولی حقیقت این هست که دست کم از نظرات تشکل ما استفاده نشده هست؛ در حالی که همه جای دنیا بخش خصوصی با همکاری بانکها به مدد دولت می آید.

وی با بیان اینکه خوب تر هست به جای شهرهای جدید، تمرکز زیادتر بر روی بافت کهنه باشد اظهار کرد: هم حالا در شهرهای جدید تقاضاکننده وجود ندارد. پس بپذیریم که آورده زمین در این شهرها خیلی به ترغیب سازندگان کمک نمی کند و باید انرژی را در بازآفرینی شهری بگذارند.

طاهرخانی: زمین رایگان و پروانه در اختیار سازندگان می گذاریم

در ادامه، طاهرخانی در تشریح چارچوب مدل تولید ۴۰۰ هزار واحد تصریح نمود: ما صدای تشکلها را دریافت می کنیم. در عین حال یک اتاق فکر مسکن تشکیل شده از مجموعه های حرفه ای و بخش خصوصی وجود دارد که اهتمام شان این بوده هر دو هفته یک بار جلسه بگذارند و برنامه ها را تشریح کنند. در نتیجه در عرضه این ۴۰۰ هزار واحد، دیدگاه ها را کاوش و بررسی کردیم. اینطور نیست که دولت ورود مستقیم کند. اهتمام کردیم هزینه عرضه را برای سازندگان کاهش دهیم. دو عامل حیاتی در نرخ مسکن دخیل هست که یکی زمین و دیگری هزینه پروانه های ساختمانی هست. در برنامه تولید و عرضه مسکن زمین رایگان را وارد فرآیند می کنیم و پذیرش هزینه پروانه ساختمانی با ما هست. ما پروانه های بسیاری را از شهرداریها پیش خرید کرده ایم. زمین و پروانه بر عهده ما هست و انبوه سازان مسوولیت ساخت را بر عهده می گیرند. در انتهاء کار، دولت قسمت خود و انبوه سازان نیز قسمت خود را برمی دارند.

وی اضافه کرد: ما در سال های موخر شاهد افزایش سرمایه بانک مسکن بودیم که قدرت رزمایش می دهد. تفاهم نامه ای هم در قالب تجمیع داریم و با توجه به اینکه تولید ساختمان های سبز مدنظرمان قرار دارد تسهیلات را با نرخ بهره کمتری در اختیار قرار می گیریم. مبحث دیگر اینکه امکان می دهیم وقتی سازندگان به صورت جدی وارد کار گردیدند ساختمانها را پیش فروش کنند و تجهیز مراجع صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اظهار کرد: امروز من اصفهان بودم که یک تفاهمنامه ۸۵۰۰ واحدی با مجموعه انبوه سازان اصفهان رد و بدل کردیم. با توجه به اینکه شاخصهای سرمایه گذاری برای انبوه سازان با اهمیت هست، حضورشان در این طرحها موفقیت آتی آن را نشان می دهد. مسکن مهر دچار این معضل بود که گاها تقاضاکننده ندارد و عده ای با شش سال دیرکرد تقاضاکننده پیدا نمود و سرمایه ها خوابیده بود. به همین جهت ما با انبوه سازان به صورت منطقه ای وارد مذاکره می گردیم و اهتمام می کنیم مدلی را انتخاب نماییم که اجرایی باشد. در خدمات و تسهیلات دو نوع همکاری داریم؛ یکی تنها مسکونی هست که خدمات و هزینه انشعابات تامین می گردد. علاوه بر این همکاری در محله سازی را بر عهده می گیریم. بنابراین این طرح تماما اجرایی هست؛ زیرا متکی به سرمایه و توان بخش خصوصی هست.

برزگر: می اندیشم ۵۰ درصد طرح تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی عملیاتی گردد

ریاست محور انبوه سازان نیز با ابراز امیدواری نسبت به تحقق ۵۰ درصدی طرح تولید ۴۰۰ هزار واحد اظهار کرد: در حوزه تولید مسکن سه بخش وجود دارد؛ یک به تامین مالی ذی ربط می گردد، بخش دیگر دستگاه های خدمات رسان و یک بخش هم دستگاه هایی نظیر بیمه و مالیات می باشند که دوستان ما در بخش مسکن مهر هنوز در این مورد گرفتارند و در شهر پردیس نگاه کنید چه بلایی سر همکاران ما آمده هست.

در انتهاء این برنامه، مدیرعامل شهرهای جدید درخصوص آخرین آمار مسکن مهر اظهار کرد: تا به حال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکن مهر تحویل شده هست. حدود ۲۶۰ هزار واحد نیز از نظر ابنیه به انتهاء دست یافته که در انتظار خدمات زیربنایی و روبنایی هست و  البته گاها هزینه ها و سرمایه گذاری بالایی می طلبد.

انتهای پیام