اهالی خوزستان و ساکنان اطراف هور خودشان کم مشکل داشتند که اکنون باید جور بی عرضگی عراقی ها در مدیریت کردن مشکلات ساکنان اطراف هور و کنترل نکردن آنان در به آتش کشیدن عمدی هور و نیز زورگویی ترکیه ای ها در سد بستن بر دجله و فرات و خشک کردن هورالعظیم را بکشند؛ دود آتش یک […]

اهالی خوزستان و ساکنان اطراف هور خودشان کم مشکل داشتند که اکنون باید جور بی عرضگی عراقی ها در مدیریت کردن مشکلات ساکنان اطراف هور و کنترل نکردن آنان در به آتش کشیدن عمدی هور و نیز زورگویی ترکیه ای ها در سد بستن بر دجله و فرات و خشک کردن هورالعظیم را بکشند؛ دود آتش یک روز به سمت اهوازی ها و یک روز به سمت آبادانی ها و خرمشهری هاست و در هر حال یک روز کمتر و یا زیادتر ادامه دارد و انگار تا نابودی 118 هزار هکتار نیزارهای هور خیال خاموش شدن ندارد.

  امروز هم در حالی که فرماندار هویزه از ادامه آتش سوزی در تالاب هورالعظیم خبر داده و محیط زیست استان آن را تاکید کرده، اما نماینده اهواز می گوید آتش سوزی در تالاب هورالعظیم با کاهش دمای هوا و رسیدن به کمتر از ۵۰ درجه مهار شده هست و امیدوار است آتش در این تالاب خاموش گردد، اما این نخستین بار نیست که مسئولی در خوزستان خبر از مهار  آتش تالاب داده و قبل از این وقتی با سازگاری وزارت کشور، وزارت امور خارجه و وزارت دفاع ایران، دو فروند بالگرد و یک فروند هواپیمای آبپاش در چندین فاز به محور های آتش سوزی در کشور عراق اعزام شدند، در ۳ مردادماه اعلام گردید که آتش در بخش عراقی هورالعظیم مهار شده اما یکی دو روز نگذشته بود که دوباره دود شبانه در اهواز و شهرهای مرزی پیچید و فردای آن روز از سوی اداره کل محیط زیست خوزستان به استناد عکس ها ماهواره ای، شعله ور شدن دو مرتبه آتش در بخش عراقی هورالعظیم تایید گردید.

آتش سوزی تالاب هورالعظیم از حدود دو ماه گذشته ابتدا در ۱۰ کیلومتری داخل خاک عراق شروع و پس از آن به بخش ایران هم کشیده گردید. آتش سوزی قسمت ذی ربط به ایران طی یک هفته تا ۱۰ روز به دست کم رسید، اما در قسمت خاک عراق هنوز آتش شعله می کشد و کم و فراوان ادامه دارد؛ یک سوم تالاب مرزی هورالعظیم در ایران و دو سوم آن در عراق قرار دارد.

قبل از این عیسی کلانتری، ریاست سازمان محیط زیست اعلام کرده بود که این آتش سوزی «صد درصد عمدی» هست چون که به موازات مرزهای ایران رخ داده هست.

کیامرث حاجی زاده، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفته، آتش سوزی وسیع در دو ماه موخر در ۱۸۰ هزار هکتار از بخش عراقی تالاب هورالعظیم به طور نقطه ای شروع شده و چندین بار عملیات اطفای حریق پس از پیگیری های مستمر علی رغم دیرکرد دولت عراق در صادر کردن مجوز پرواز برای بالگردهای آبپاش و هم چنین هواپیمای آبپاش، انجام شده و علی رغم این که هر سه فاز از عملیات اطفای حریق منتج به خاموشی گردید اما به علل نامعلوم عمدی یا طبیعی دوباره بخش عراقی تالاب دچار آتش سوزی شده هست.

خیلی کارها هم برای کنترل آتش سوزی انجام گردید من جمله آن که پیگیری های لازم با حضور استاندار و مدیریت بحران از طریق وزارت کشور، وزارت خارجه، سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان محیط زیست کشور انجام گردید که منتج به تشکیل نشستی در شورای عالی امنیت ملی کشور گردید و در آن جلسه مصوب گردید هیات عالی رده ای تشکیل شده از وزارت خارجه، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست، استانداری خوزستان و سایر دستگاه های اجرایی تشکیل گردد و نشست مشترکی به طور سریع با دولت عراق دارا باشند تا دولت عراق را راضی کنند بر طبق تعهدها کنوانسیون های بین المللی نسبت به تامین حق آبه بخش عراقی هور و محافظت و حفظ تالاب مشابه قسمت ایرانی که دارای آب هست اقدام سریع کنند. هم چنین وزارت دفاع و مرکز هوا فضای سپاه پاسداران نسبت به اطفای مستمر و متعدد هورالعظیم در بخش عراقی اقدام کند، اما از آن طرف تاحالا از سوی دولت عراق با  پیگیری ها و نوشته ها، اقدام قابل ملاحظه ای صورت نگرفته هست.

فرماندار هویزه در آخرین اظهار نظر از ادامه آتش سوزی در تالاب هورالعظیم خبر داده و به ایسنا گفته، تاحالا حدود ۳۰ هزار هکتار از بخش عراقی این تالاب طعمه حریق شده هست.آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم همچنان ادامه دارد و دود متاثر از این آتش سوزی آلودگی زیادی در شهرستان هویزه ایجاد نموده هست.

ناظم ثبوتی اظهار کرد: طی دو دیروز دود زیادی از این آتش سوزی در هویزه منتشر گردیده و انتشار دود از شب تا حدود ساعت ۱۰ صبح ادامه داشت.   کانون های مختلفی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم دچار آتش سوزی شده هست اما به سبب افزایش رطوبت و واقع شدن پدیده شرجی، وضع آتش اندکی خوب تر شده هست.

ثبوتی تصریح نمود: بر طبق آخرین آمار که ذی ربط به حدود ۲۰ دیروز هست، ۲۸ هزار هکتار از بخش عراقی این تالاب طعمه حریق شده که مطمئنا پهنه این آتش سوزی اکنون به حدود ۳۰ هزار هکتار دست یافته هست.   

شهریار عسکری​،    مدیر ارتباطات عمومی اداره کل مراقبت محیط زیست خوزستان نیز با اشاره به ادامه آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم به ایسنا اظهار کرد: انجام رایزنی های لازم با کشور عراق جهت همکاری و انجام تعهداتش در خاموش کردن آتش سوزی به وزارت امور خارجه محول شده هست که در حال پیگیری می باشند.

وی اضافه کرد: به سبب این که جهت باد جنوب غرب هست و این روزها در خوزستان شاهد واقع شدن شرجی هستیم، دود آتش سوزی در شهرهای خوزستان منتشر نمی توان و این دود به سمت شهرهای کشور عراق می رود.

مدیر ارتباطات عمومی اداره کل مراقبت محیط زیست خوزستان با اشاره به انجام چندین فاز عملیات اطفا از سوی نیروهای ایرانی در بخش عراقی هورالعظیم اظهار کرد: از دو هفته قبل عملیات اطفای حریق متوقف شده هست.     

     پیش تر علی ساری، نماینده اهواز به ایسنا گفته، آتش سوزی در تالاب هورالعظیم با کاهش دمای هوا و رسیدن به کمتر از ۵۰ درجه مهار شده هست.

وی، علت کلیدی آتش سوزی تالاب هورالعظیم را جابه جایی آب به مکان های دیگر دانسته و ادامه داده این  مبحث موجب شده که مواد طبق گرمای شدید آتش دریافت کنند و علی رغم این که آتش چند بار مهار شده ولی باز حریق ایجاد می گردد.

وی دنبال کرد: تعدادی اظهار می کردند حریق عمدی هست که اگر عمدی بود باید ادامه می داشت؛ اکنون نیز با کاهش دما و رسیدن دما به کمتر از ۵۰ درجه، آتش خاموش و مهار شده هست.

هورالعظیم (به مفهوم تالاب بسیار بزرگ) بزرگ ترین تالاب استان خوزستان و یکی از بزرگ ترین تالاب های ایران هست. این تالاب در مرز ایران و عراق واقع شده و حدود یک سوم این تالاب در ایران و دوسوم آن در کشور عراق هست.

این تالاب از آب های اضافه رود کرخه، دویرچ و قسمتی از آب های اضافه اروندرود تشکیل شده هست. ژرفای این هور کم هست ولی تدریجاً در وسط آن به چند متر می رسد و  مساحت مشخص شده توسط اداره کل محیط زیست خوزستان به عنوان تالاب حدود ۱۱۸۰۰۰ هکتار هست. سراسر هورالعظیم با نی پوشیده شده هست. هورالعظیم در غرب استان خوزستان در انتهای رود کرخه در منطقه مرزی دشت آزادگان بین دو کشور ایران و عراق واقع شده هست.

از بخش ایرانی تالاب هورالعظیم که مساحتی دربردارنده ۶۴ هزار و ۱۰۰ هکتار داشت در حال حاضر ۲۹ هزار هکتار باقی مانده یعنی معادل ۵۴ درصد مساحت این تالاب از بین رفته هست. مساحت این تالاب در کل بخش ایران و عراق در مجموع ۳۰۷ هزار هکتار بوده که این مساحت در کل به ۱۰۲ هزار هکتار کاهش یافته یعنی ۶۷ درصد آن از بین رفته هست.

انتهای پیام