جلیل رحیمی جهان آبادی در اظهار کرد وگو با ایسنا، در مورد مهلت چهار ماهه FATF به ایران اظهار کرد: مجلس در مورد ملحق شدن به مجموعه معاهداتی که مد نظر FATF هست، بعد از تصویب CFT یک قدم مثبت را برای مشارکت با FATF آمریکایی ها و صهیونیستی ها علاقه مند بودند که داده […]

جلیل رحیمی جهان آبادی در اظهار کرد وگو با ایسنا، در مورد مهلت چهار ماهه FATF به ایران اظهار کرد: مجلس در مورد ملحق شدن به مجموعه معاهداتی که مد نظر FATF هست، بعد از تصویب CFT یک قدم مثبت را برای مشارکت با FATF آمریکایی ها و صهیونیستی ها علاقه مند بودند که داده بود، تمام گردد و در ما فهرست سیاه قرار دریافت کنیم. آمریکایی ها و صهیونیستی ها علاقه مند بودند که CFT در ایران تصویب نشود و ایرانی ها نتوانند در داخل کشور هیچ گامی را بردارند تا مهلتی که FATF طبق معمول یک لیستی را به طور سالیانه منتشر می کند و بعضی کشورها را در این فهرست سیاه قرار می دهد.

وی اضافه کرد: FATF پیش تر ایران و کشور کره شمالی در این فهرست قرار داشتند. با گام ها و مذاکره هایی که توسط دولت انجام گردید و با ارزیابی هایی که مجلس شورای اسلامی انجام داد، فعلا از این فهرست سیاه بیرون گذاشته شده ایم. رحیمی تاکید کرد: وقتی کشوری در فهرست سیاه قرار می گیرد، مفهوم و مفهوم آن برای جهان این هست که سرمایه گذاری در این کشور خطر خارق العاده بالایی دارد و هر کس که در آن جا سرمایه گذاری کند بخاطر پشتیبانی از تروریسم تحت تعقیب مجامع بین المللی قرار می گیرد.

پشتیبانی از تروریسم و خطر بالای سرمایه گذاری باعث می گردد که خیلی از کشورها تمایل سرمایه گذاری در کشورهای فهرست سیاه را نداشته باشند. ما را در این فهرست سیاه قرار دهد، همه معادلات بانکی ما دچار مشکل می گردد و با توجه به خطر سرمایه گذاری بالا و بحث پشتیبانی از تروریسم کسی تمایل ندارد در کشور ما سرمایه گذاری کند یا پولی به کشور ما جابه جا کند.

وی دنبال کرد: آمریکا در زمینه تحریم های اقتصادی که بر علیه ما انجام داد، ظرف این مدت کوشش می نماید حلقه تحریم ها را محکم کند و فشارها را بر ما افزایش دهد و با قرار دادن ما در فهرست سیاه FATF بانکداری ما را فلج کند، چون که اگر FATF ، تشخیص صحیحی بود به همین سبب آمریکا و اسرائیل علی رغم تلاشی که در این مدت انجام دادند، ناکام ماندند.

ریاست کمیته بین الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفته بود: FATF هر چند وقت یک بار وضع ما را ارزیابی می کند تا ببیند هدف ما چیست، آیا می خواهیم مشارکت لازم را انجام دهیم یا خیر؟

رحیمی اظهار کرد: به عقیده من تشخیص FATF، ما چهار ماه مجال داریم. در این چهار ماه شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر خود را می گویند. اگر نیازی باشد، مبحث را به مجلس بازمی گردانند تا مجلس آن را ارزیابی کند. ما مجال داریم و توان داریم به یک اجماع داخلی دست پیدا نماییم. وی تصریح نمود: همه کوشش در مجلس شورای اسلامی این بوده که کاری که انجام می گردد، با یک اجماع باشد.

در مورد هم جلساتی را در مجلس شورای اسلامی داشتیم. در مورد CFT یک اجماع داخلی بود. ما باید همین راه را ادامه بدهیم و به یک اجماع برسیم. این اجماع هر چه باشد برای ما با ارزش هست و توان دارد در ادامه مسیر ما در فضای بین الملل کمک کند.

انتهای پیام