احمد محمدی فر در اظهار کرد وگو با ایسنا، با بیان اینکه حدود ۴۵۰ هزار دانش آموز اتباع در کشور وجود دارند که ۱۰۲ هزار نفر از آنان فرزندان خانواده هایی می باشند که حضورشان در ایران غیرمجاز بوده اما در راستای اجرای دستور مقام معظم رهبری در مدارس ثبت اسم شده اند اظهار کرد: در سال ۹۵ در خصوص تحصیل […]

احمد محمدی فر در اظهار کرد وگو با ایسنا، با بیان اینکه حدود ۴۵۰ هزار دانش آموز اتباع در کشور وجود دارند که ۱۰۲ هزار نفر از آنان فرزندان خانواده هایی می باشند که حضورشان در ایران غیرمجاز بوده اما در راستای اجرای دستور مقام معظم رهبری در مدارس ثبت اسم شده اند اظهار کرد: در سال ۹۵ در خصوص تحصیل رایگان مصوبه ای در هیات وزیران تصویب شد که فرزندان مهاجرین هم مثل فرزندان ایرانیان از تحصیل رایگان بهره مند باشند که در حال حاضر نیز برای این اشخاص تحصیل رایگان فراهم هست.

وی دنبال کرد: امکان دارد در بعضی مدارس  مبلغی از خانواده ها به هنگام ثبت اسم دریافت گردد که این مبلغ شهریه نیست لکن کمک خانواده ها به مدرسه هست و در دریافت وجه کمکی فرقی میان یک خانواده ایرانی و خانواده اتباع وجود ندارد. یعنی همان کمکی که یک خانواده ایرانی به هنگام ثبت اسم فرزندش به مدرسه می کند خانواده اتباع نیز انجام خواهد داد به عبارت دیگر هیچ تفاوتی بین خانواده مهاجرین و خانواده ایرانی در پرداخت کمک به مدرسه وجود ندارد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین بیگانه وزارت کشور با اشاره به اینکه هیچ تفاوتی در تحصیل دانش آموز ایرانی با دانش آموز مهاجر وجود ندارد، اظهار کرد: تحصیل برای محصلین اتباع رایگان هست و اگر مدرسه ای شهریه گرفت و یا اقدامی فراتر از مصوبه هیات وزیران انجام داد، تخلف انجام داده؛ زیرا در مصوبه هیات دولت امکان تحصیل برای فرزندان مهاجران همانند فرزندان ایرانی فراهم شده هست.

به گفته محمدی فر، همچنین  وزارت آموزش و پرورش با وسواس بسیاری مبحث تحصیل رایگان محصلین اتباع را پیگیری می کند و در نشستی نیز وزیر آموزش و پرورش دستورات مؤکدی صادر نمودند که مدرسه ها حق ندارند چیزی فراتر از یک خانواده ایرانی و یا رفتاری متمایز تر از رفتاری که با یک خانواده ایرانی دارند، با خانواده اتباع بیگانه دارا باشند و این سیاست نظام و سیاست آموزش و پرورش هست.

وی در ادامه اظهار کرد: مورد ها اطلاع داده شده در مورد تخلف مدارسی که برای ثبت اسم محصلین اتباع شهریه دریافت نموده اند را پیگیری کردیم. در نتیجه اگر دانش آموز اتباع بیگانه بی سبب ثبت اسم نشود یا به سبب اینکه شهریه پرداخت نکرده،ثبت اسم نشود و یاحتی رفتاری غیر از رفتاری که با یک خانواده ایرانی می گردد با آنان گردد، تخلف مدرسه بوده و قابل پیگیری هست.

محمدی فر تصریح نمود: نحوه ثبت اسم محصلین اتباع همانند ایرانیان هست و برای فرزندان خانواده های غیرمجازی که می خواهند برای نخستین بار در مدرسه ثبت اسم کنند برگه تأییدیه تندرستی هم  لازم هست که البته این مبحث هم مشابه محصلین ایرانی هست.

امکان تحصیل دانشجوهای اتباع در هر رشته و در هراستان فراهم شده هست

.. مشغول به تحصیل می باشند، اظهار کرد: بعضی استان ها که حضور اتباع در آنان غیرمجاز بود، اتباع را در دانشگاه هایشان ثبت اسم نمی کردند که البته این مبحث از سال گذشته حل گردید و امروز دانشجوهای توان دارند در هر دانشگاهی که پذیرفته گردیدند ثبت اسم کنند. همچنین محدودیتی حتی در نوع رشته هم وجود ندارد و حتی در کشور، دانشجوهای پزشکی اتباع و فارغ التحصیلان پزشکی هم وجود دارند و ارزش مدرکشان همانند مدرک دانشجوهای ایرانی هست.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین بیگانه وزارت کشور در  ادامه گفت وگو هایش به بحث اشتغال اتباع فارغ التحصیل نیز اشاره نمود و اظهار کرد: فارغ التحصیلان اتباع در ایران تابع قانون اشتغال اتباع بیگانه می باشند که چارچوب مشخصی دارد و وزارت کار نیز متولی امر هست. علاوه بر این با کشور افغانستان نیز گفت وگو هایی کرده ایم که به سبب احتیاج این کشور به جوانان تحصیل کرده امکان برگشت دانشجوهای افغانی را به کشورش فراهم کنند تا هم برای جوانان امکان اشتغال فراهم باشد و هم به آبادانی کشور افغانستان کمک گردد از سویی در بین این جامعه نیز امید ایجاد گردد؛ اما در مجموع مبحث اشتغال یکی از مشکلات کشور هست و فارغ التحصیلان ایرانی نیز در این زمینه مشکلاتی دارند.

وی در پایان همچنین به استان هایی که امکان حضور اتباع پناهنده در آنجا فراهم شده هست اشاره نمود و اظهار کرد:۱۵ استان را برای اقامت اتباع تعیین کرده ایم که این استان ها دربردارنده خراسان رضوی، گلستان، سمنان، تهران، البرز، قزوین، قم، اصفهان، یزد، هرمزگان، بوشهر، مرکزی ،فارس، کرمان و خراسان جنوبی هست؛ البته این استان ها طبق حضور اتباع تعیین شده هست و برای اتباعی که با گذرنامه یا برای امور سرمایه گذاری و تجاری  وارد کشور می گردند محدودیتی برای اقامت وجود ندارد.

انتهای پیام