اسماعیل پیرعلی خیرآبادی در اظهار کرد وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه این پارک مجوز آغاز به کار خود را در سال ۱۳۹۲ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت نموده هست، آغاز به کار این پارک را با فعالیت ۴ الی۵ شرکت شرح و افزود: با توجه به بالا بودن سرانه دانشجویی و […]

اسماعیل پیرعلی خیرآبادی در اظهار کرد وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه این پارک مجوز آغاز به کار خود را در سال ۱۳۹۲ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت نموده هست، آغاز به کار این پارک را با فعالیت ۴ الی۵ شرکت شرح و افزود: با توجه به بالا بودن سرانه دانشجویی و تعدد جایگاه ها علمی در استان، در مجموع میتوان اظهار کرد که رشد خوبی داشته ایم؛ به به صورتی که درحال حاضر ۱۲۰ واحد فعال منسوب به ما مشغول فعالیت می باشند.

وی حضور ۵۰ هزار دانشجو و ۱۰۰۰ عضو هیئت علمی در شهرکرد را یادآور گردید و اضافه کرد: بر طبق آمار ۵۰ هسته فناور، ۶۵ شرکت فناور و ۱۵ شرکت دانش بنیان منسوب به پارک علم و فناوری چهارمحال بختیاری می باشند. این در حالی هست که تقریباً ۱۰ شرکت نیز جهت دریافت مجوز دانش بنیانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثبت اسم کرده اند.

اعطای بالغ بر ۳ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به شرکتها

ریاست پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری علاوه بر این از اشتغال ۶۵۰ نفر در هسته های فناور و شرکت های منسوب به این پارک اطلاع داد و اظهار کرد: بالغ بر ۳ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به شرکت ها داده ایم، علاوه بر این قسمتی از تسهیلات ما به شرکت های رشدیافته به طور بلاعوض اختصاص می یابد.

صادرات “شبیه ساز آزمایشگاهی” به تاجیکستان و عراق

پیرعلی خیرآبادی با اشاره به صادرات معادل با ۱۷۴ هزار و ۶۵۰ دلار در سال گذشته در حوزه پتروشیمی و اپلیکیشن، از صادر شدن “شبیه ساز آزمایشگاهی” پیرعلی خیرآبادی با اشاره به صادرات معادل با ۱۷۴ هزار و ۶۵۰ دلار در سال گذشته در حوزه پتروشیمی و اپلیکیشن، از صادر شدن “شبیه ساز آزمایشگاهی” به کشورهای تاجیکستان و عراق اطلاع داد و تعریف کرد: گردش مالی شرکت ها حدود ۷۰ میلیارد تومان هست. علاوه بر این تاحالا ۲۲۰ مورد دانش فنی تولید گردیده که ۸۵ مورد آن، دانش فنیِ تجاری سازی شده و دارای خط تولید و فروش هست.

مشارکت شرکتهای دانش بنیان پارکی با شرکتهای دولتی در حوزه انرژی

وی افزود: سال گذشته مجموع مبلغ قراردادها بین شرکت های دانش بنیان پارکی با شرکت های دولتی حوزه انرژی، من جمله شرکت های آب و برق منطقه ای استان چهارمحال بختیاری و استان لرستان، مبلغی به اعتبار ۱٫۵ ۵ میلیارد تومان بوده و در حال اجراست که عمده آنان را میتوان مربوط با انتصاب کنتورهای هوشمند و قرائت از راه دور شرح کرد.

ریاست پارک علم و فناوری چهارمحال بختیاری دنبال کرد: درحوزه خدمات شهری با شهرداری ها، در حوزه آبیاری فضاهای سبز، روشنایی معابر و تاکسی اینترنتی عقد قرارداد شده هست.

پیرعلی خیرآبادی از عضویت این پارک در تیم اقتصاد مقاومتی استان اطلاع داد و اضافه کرد: در این تیم مصوبه ای با فرمان استاندار صادر گردیده که بر بر طبق آن، دستگاه ها ملزم شده اند خدمات کارپردازی یا خدمات حوزه اتوماسیون (دولت الکترونیک) و نیز خدمات مورد احتیاج جامعه هدف آنان را به شرکت های ما بسپارند که این مورد ها را از طریق برپایی نشست ها و نوشته ها با شهرداری پیگیری کرده ایم.

اجرای طرح آزمایشی روستای هوشمند در حوزه آب

وی اضافه کرد: طرح آزمایشی روستای هوشمند در حوزه آب را با شرکت آب و فاضلاب روستایی و یکی ازشرکت های فناور به فاز اجرا رسانده ایم.

ریاست پارک علم و فناوری چهارمحال بختیاری با بیان اینکه در ۱۲۰ واحد آپارتمانی شهرکرد، کنتورهای آب جدید هوشمند انتصاب شده هست، افزود: در حوزه هایی که مربوط به دولت هست، ورود پیدا نموده ایم که البته انتظار ما از مشارکت دستگاه های دولتی زیادتر از این هست. شرکت های ما نوپا می باشند و اعتماد مد نظر به آنان باید جلب گردد.

تولید فرآورده ها دانش بنیان کشاورزی

پیرعلی خیرآبادی تصریح نمود: در حوزه کشاورزی، شرکت های ما در راستای تولید کودهای بیولوژی، هورمون های رشد و تولید اسیدهای آمینه، با مجوز و نرمال تولید از موسسه خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی، درحال فعالیت و تولید می باشند که انتظار می رود بخش کشاورزی جهت خرید این فرآورده ها از شرکت های دانش بنیان اقدام نماید.

وی بعضی قراردادهای امضاء شده در این بخش را در حوزه آبیاری زیرسطحی با اداره کل مراجع طبیعی، گلخانه هوشمند و آبیاری تحت فشار برشمرد و تصریح کرد: بیشتر شرکت های ما در حوزه IT وICT فعالیت دارند که آن هم به شکلی توان دارد در خدمت بخش کشاورزی و محیط زیست باشد؛ در نتیجه حجم های استان که در حوزه کشاورزی و آب هست، توان دارد از طریق مکانیزه کردن این بخش ها پژوهشگر گردد.

نداشتن فضای فیزیکی مناسب برای استقرار شرکتها در پارک

ریاست پارک علم و فناوری چهارمحال بختیاری ضمن اشاره به بعضی قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و آیین نامه های اجرایی هیئت وزیران درخصوص پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان و فناور، در مورد مشکلات فضای فیزیکی مناسب جهت استقرار شرکت ها، اظهار کرد: همه شرکت ها در پارک مستقرند، اما در کمال تأسف همه فضاهای ما استیجاری هست. البته یک کارگاه فناور به مساحت ۴ هزار و ۵۰۰ متر را در شهرک صنعتی شهرکرد باحمایت معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری خریداری و تجهیز کرده ایم که ۲۵ مورد آن در راستای ساخت امکانات صنعتی و ماشین ادوات فعالیت دارند.

پیرعلی خیرآبادی تصریح کرد: قسمتی از فعالیت ما در پارک هدایت، مشاوره، پشتیبانی از حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی و عرضه تسهیلات به شرکت ها و پشتیبانی از تجاری سازی فرآورده ها فناور و رابطه با سرمایه گذار خطرپذیر هست.

ریاست پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری پس از آن به مباحثی من جمله فرهنگ دانش بنیانی و فناورانه پرداخت و اظهار کرد: این ها کلیدواژه های جدید و راه پیمودن اقتصاد پویا و متکی بر حجم های داخلی است؛ با وجود اقدامات خوبی که انجام شده، این کلیدواژه ها هنوز جای خود را در جامعه، بخش های تولیدی، صنعت و دانشگاه ها پیدا نکرده هست. این در حالی هست که در لایه های میانی سیاست گذاری و برنامه ریزی، همچنان بر مراجع طبیعی من جمله رودخانه، معدن، زمین، زغال سنگ و … در نتیجه میتوان اظهار کرد که فضای دانش بنیان و نیروی انسانی هنوز به معنای حقیقی کلمه جای خودش را پیدا نکرده و نیازمند الگوپذیری و فرهنگ سازی هست.

پیرعلی خیرآبادی با بیان اینکه دانش بنیان، منحصرا محصول نیست؛ لکن توان دارد به فضاهای مدیریتی کشور تعمیم پیدا نماید، اظهار کرد: این برنامه را داریم که در شهرهای متفاوت، “ایده شو” پیرعلی خیرآبادی با بیان اینکه دانش بنیان، منحصرا محصول نیست؛ لکن توان دارد به فضاهای مدیریتی کشور تعمیم پیدا نماید، اظهار کرد: این برنامه را داریم که در شهرهای متفاوت، “ایده شو” برگزار کنیم تا فرهنگ خلاقیت و نوآوری در همه جا گسترش پیدا نماید.

ریاست پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری دنبال کرد: یک هسته فناور توان دارد از ۵ الی ۳۰ میلیون تومان و نهایتاً برای تجاری سازی محصول تا سقف  100 میلیون تومان تسهیلات دریافت کند. این در حالی هست که صندوق نوآوری وشکوفایی تا سقف پنج میلیارد تومان به شرکت های دانش بنیان تولیدی، تسهیلات می دهد.

ضرورت تقویت صندوق های خطرپذیر

وی بر ضرورت تقویت صندوق های خطرپذیر تصریح کرد و اظهار کرد: سرمایه گذاران خطر پذیر باید شناسایی شده و شرایطی فراهم گردد تا آنان بتوانند در امر سرمایه گذاری با شرکت های دانش بنیان سهیم گردند.

ریاست پارک علم و فناوری چهارمحال بختیاری در همین زمینه افزود: شرکت های نیمه دولتی که از پشتوانه بودجه دولتی برخوردارند، توان دارند به عنوان سرمایه گذار با شرکت های دانش بنیان مشارکت  کنند، من جمله آن که “بنیاد برکت”، ریاست پارک علم و فناوری چهارمحال بختیاری در همین زمینه افزود: شرکت های نیمه دولتی که از پشتوانه بودجه دولتی برخوردارند، توان دارند به عنوان سرمایه گذار با شرکت های دانش بنیان مشارکت  کنند، من جمله آن که “بنیاد برکت”، سهام دار یکی از شرکت های دانش بنیان موفق در حوزه اپلیکیشن شبیه ساز آزمایشگاهی هست.

پیرعلی خیرآبادی در انتهاء با اهتمام بر اینکه اقتصاد مقاومتی باید درون زا و در عین حال برون گرا باشد، پارک های علم و فناوری را از این جهت مصداق تولید کالای ایرانی دانست و تصریح کرد: دانش بنیان نوعی گفتمان جدید در حوزه های متفاوت تجارت، بازار وفروش، حوزه های اجتماعی و فرهنگی در کشور هست که باید برای آن الگوسازی صورت گیرد.

انتهای پیام