«محمدجواد جمالی نوبندگانی»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در مورد انتقادها به حضور نیروهای حشدالشعبی عراق در مناطق سیل زده ایران به خبرنگار سیاسی برنا گفت: به نظر بنده در این مورد مغالطه‌ای صورت گرفته است. زمانی که یک بحران از قبیل سیل و زلزله و غیره در کشور رخ می‌دهد، همه […]

«محمدجواد جمالی نوبندگانی»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در مورد انتقادها به حضور نیروهای حشدالشعبی عراق در مناطق سیل زده ایران به خبرنگار سیاسی برنا گفت: به نظر بنده در این مورد مغالطه‌ای صورت گرفته است. زمانی که یک بحران از قبیل سیل و زلزله و غیره در کشور رخ می‌دهد، همه کشورهای جهان تا حدی برای ابراز همدردی، اقدام به کمک می‌کنند. برخی کمک‌های نقدی ارسال و برخی نیز کمک‌های مادی از قبیل چادر، غذا و پوشاک ارسال می‌کنند و برخی نیز کمک‌های مهندسی ارسال می‌کنند. برخی نیز اقدام به احداث بیمارستان صحرایی در این مناطق می‌کنند. بنابراین این اقدام بین کشورها مرسوم است. نیروهای بهداری سپاه در زلزله پاکستان، بیمارستان صحرایی خود را به مدت یک‌ماه در آنجا مستقر کردند بنابراین در این مورد بحثی نشد.

او افزود: بنده معتقدم اول اینکه نیروهای حشدالشعبی، نیروهای نظامی به عنوان ارتش عراق نیستند. دوم اینکه این نیروها به عنوان بسیجیان عراق هستند. سوم اینکه این نیروها اعلام کردند به دلیل کمک‌های فراوان ایران در تامین امنیت عراق، امکاناتی از قبیل لودر را برای کمک به مردم مناطق سیل‌زده آورده‌اند. استاندار خوزستان که بالاترین مقام قوه مجریه در استان است گفته که با اطلاع ما بوده است.

او ادامه داد: برای مثال در سال ۱۳۸۳ یا ۱۳۸۴ که در اندونزی زلزله روی داد، بنده نیز حضور داشتم و نیروهای نظامی استرالیایی با لباس نظامی حضور پیدا کرده و به مردم کمک می‌کردند. بنابراین این نوع موارد جزو مسائلی نیست که بگوئیم قانون اساسی نقض شده است. برای مثال زمانی که یک هواپیمای روسی برای بنزین زدن در پایگاه هوایی ایران مستقر شد تا محاصره نیروهای ایرانی را در حلب سوریه بشکند، برخی در داخل، سرو صدای بسیاری راه انداختند. باید گفت مطرح شدن این نوع مسائل، از بلوغ سیاسی به دور بوده و دشمن نیز درصدد مطرح شدن همین مسائل است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: در مورد کمک‌های فرانسه و امارات و غیره که هیچ حرفی نیست. برخی می‌گویند که این‌گونه اقدامات خجالت‌آور است در حالی که خجالت‌آور برای کسی است که زمانی که بین ایران و عراق جنگ رخ داده بود نه خود و نه بستگان آن به جبهه‌ها رفتند که علیه صدام بجنگند. اگر جنگی بین دو کشور در گذشته رخ داده، اکنون به پایان رسیده و جنگی نیست. مگر بین فرانسه و آلمان جنگی نبود؟! مگر انگلستان و آلمان جنگ نداشتند و غیره اما در حال حاضر همه این کشورها در قالب اتحادیه اروپا در حال همکاری هستند. متاسفانه این‌گونه مسائل برای ما است که دشمنی‌ها را تشدید کنیم و هر موضوعی سیاسی شده و از آن سوءاستفاده می‌شود. بنابراین برخی باید بدانند در زمین چه کسی بازی می‌کنند؟! بنابراین حضور حضد الشعبی در مناطق سیل‌زده، نقض قانون اساسی نیست.

جمالی نوبندگانی در مورد اینکه آیا پرداختن به این موضوع، یک دغدغه از سوی نمایندگان بوده یا خیر؟ بیان کرد: زمانی که روی سخنان ما نمایندگان مجلس، قوه مقننه و یا در قوه مجریه و قوه قضائیه حساب باز می‌شود باید همگان به این نکته مهم توجه کنیم که این دغدغه‌ای که مطرح می‌کنیم، سودش بیش از زیان آن است یا خیر؟ راه‌های مختلفی برای مطرح شدن دغدغه وجود دارد. بنابراین دغدغه‌ای که می‌توان در داخل بحث کرد نباید آن را به خارج کشاند. کسی عملیات نظامی انجام نداده بلکه لودرهایی برای ایجاد سیل‌بند و همچنین برای باز کردن راه به ایران آمده است و این کمک‌ها ایرادی ندارد. برخی این مسئله را مطرح کردند که ما لودر کم داشتیم؟!  پاسخ بنده این است که مگر ما پتو کم داریم که فلان کشورها بخواهند برای مردم پتو بیاورند؟ آیا مشکل ما با این تعداد پتو حل می‌شود؟ بنابراین باید به نماد قضیه توجه کرد. حتی امارات و عربستان که با ایران روابطی ندارند تصمیم گرفتند یک هواپیما حامل کمک‌هایی به صورت مشترک ارسال کنند. بنابراین برخی در پی مسائل پیش پا افتاده هستند. همگان باید بدانند دشمن در صدد ناامنی در کشور است. بنابراین باید گفت همگان باید بر این نکته متمرکز کنند وگرنه همه حق دارند دغدغه‌های خود را مطرح کنند و یا دغدغه داشته باشند.

او ادامه داد: نباید اقدامات دولت، مردم، سپاه، ارتش، جهادگران، هلال احمر، آموزش و پرورش، بهزیستی و کمیته امداد را نادیده گرفت. به‌رغم مشکلات فراوانی که در سیل اخیر وجود داشت و ۹۰ درصد کشور را سیل فراگرفته بود، باید گفت اقدامات خوبی صورت گرفت. بسیاری در پی این هستند که این اقدامات مثبت به چشم نیاید. بنابراین باید گفت کمک‌های انسان‌دوستانه نیازی به توافق دوجانبه و چندجانبه ندارد بلکه زمانی که استاندار و حاکمیت ما در جریان این مسائل هستند، سایر مسائل رنگ می بازند.

این نماینده مجلس در مورد  مطرح شدن موضوع نازنین زاغری و سخنان ظریف در نیویورک در کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس نیز گفت: فعلا در کمیسیون سیاست خارجی مجلس بحثی نشده است. چون بحث قضائی است باید در  کمیسیون قضایی مطرح شود: پس از رفتن آقای ظریف، چون مجلس تعطیل بوده هنوز چیزی مطرح نشده است.