به گزارش خبرنما به نقل از خبرنگار گروه اجتماعی برنا؛ بیش از ۹۵ درصد مردم خوزستان در جنگل ها به سر می برند  و از اتفاقات غیر مترقبه اخیر عصبانی هستند چرا که تمام زندگی آن ها در حدود یک ماه تحت تاثیر قرار گرفته است. در این میان حضور روانشناسان برای کاهش بحران های […]

به گزارش خبرنما به نقل از خبرنگار گروه اجتماعی برنا؛ بیش از ۹۵ درصد مردم خوزستان در جنگل ها به سر می برند  و از اتفاقات غیر مترقبه اخیر عصبانی هستند چرا که تمام زندگی آن ها در حدود یک ماه تحت تاثیر قرار گرفته است. در این میان حضور روانشناسان برای کاهش بحران های اخیر در میان سیل زدگان بیش از پیش احساس می شود. اما سازمان بهزیستی عنوان می کند نمایندگان این سازمان اعم از روانشناسان در اردوگاه ها حضور دارند با این وجود تنها ۵ درصد مردم بحران زده در این مناطق به سر می برند.

حضور نیروهای بهزیستی در اردوگاه های سیل زده

مسعود آل سیما؛ مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور در این رابطه گفت: نیروهای ما به همراه تیم های اورژانس اجتماعی و تیم های محب در اردوگاه های دایر شده حضور دارند  و همه روزه مردم برای درخواست کمک و حمایت به ما مراجعه می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که حضور بهزیستی در مناطق سیل زده کمرنگ است، افزود: ما همانند نیروهای هلال احمر یا بقیه نیروهای امدادی ، کار امدادرسانی میدانی را انجام نمی دهیم که در معرض دید باشد چرا که کارمان حمایتی است 

آل سیما با اشاره به اینکه یکی از مسئولین بهزیستی به همراه یک تیم  برای ارزیابی بر نحوه فعالیت و خدمات رسانی نیروهایشان به مناطق سیل زده رفته اند، گفت :  حدود ۲۵۰ تیم روان شناسی به اسم تیم محب به این مناطق اعزام شده اند  که حدود ۱۲۰ اورژانس اجتماعی در مناطق سیل زده خوزستان ، لرستان و گلستان  اعزام شده  و در حال خدمت رسانی به هم وطنان هستند .

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور ادامه داد:  نیروهای ما در حمیدیه، سوسنگرد  و روستاهایی که احتیاج باشد حضور دارند و اکثرا در محل تجمع مردم هستند.

آل سیما با اشاره به آسیب هایی که در این مناطق وجود دارد و در رابطه با اقدامات این مجموعه قبل از سیل های اخیر در مناطق سیل زده نیز افزود:  ما در دور ترین مناطق  و شهر ها هم دفاتر بهزیستی داریم؛ در تمام شهر و روستا ها و استان ها  و در تمامی این مراکز  مددکاران اجتماعی حضور دارند. افرادی که طبق قانون، سرپرستیشان زیر نظر بهزیستی است به این مراکز مراجعه می کنند و تا جایی که جز فعالیت های بهزیستی محسوب شود به آن ها  خدمت رسانی می کنند.

وی در خصوص رسیدگی  به افراد نیز گفت: علاوه بر این، مددجویان ما که چند وقت یک بار در این مناطق به بازرسی و بازدید می روند اگر فرد خاصی را پیدا کنند پیگیری هایی انجام می شود و ممکن است یک سری از افراد  به دلایل مختلف از قلم بیافتند ، گاهی خود افراد تمایل ندارند و برخی اوقات هم کسی آن ها را نمیشناسد اما در اکثر نقاط کشور مددکاران ما فعال هستند وبه افراد خدمت رسانی می کنند

آل سیما در پاسخ به چرایی نداشتن کاور مشخص از سوی نیروهای بهزیستی در برخی مناطق سیل زده،  بیان کرد:  بهزیستی همانند نیروهای هلال احمر یا نیروهای امدادی دیگر از ابتدای  ماموریت حضور نداریم  و نیروهای ما زمانی وارد کار می شوند که بحث امداد رسانی های اولیه به طور کامل انجام شده باشد وسپس مددجویان ما توسط بهزیستی به مناطق مختلف اعزام شد و خدمت رسان  می کنند و نکته دیگر اینکه ماموران ما کاور و چادر مشخصی ندارند.

 

۹۶ تیم مستقر از سوی سازمان بهزیستی در خوزستان

در ادامه این گفتگو روابط عمومی بهزیستی استان خوزستان اذعان کرد: از ابتدای حادثه ، بهزیستی و تیم محب ، اورژانس اجتماعی  و نیروهای ما از جمله خدمات روانی ، اجتماعی در اردوگاه ها و مکان های تجمع مردم انجام میدهند ، وظیفه سازمان ما بیشتر حمایت است و خدمات روان کاوی انجام داده ایم.

بهادری اشاره کرد: شما اگرمیبنید اتفاق  بسیار خاص ودعواهای شدید در مناطق سیل زده رخ نمی دهد به دلیل حضور و کمک رسانی همین تیم های محب است که سعی میکنند افراد را آرام کنند و راههای مقابله با بحران را به مردم آموزش میدهند .

وی گفت : تیم های  ما مرتب در حال گشت زنی در مناطق هستند و گاهی  هم به منازل افراد می روند ، در حال حاضر ۹۶ تیم مستقر در کل استان داریم و برخی تیم ها در رامهرمز و بهبهان  و… به ارائه خدمات مشغول هستند

 

برخی از نیروهای بهزیستی مناطق سیل زده فاقد کاور و فرم مشخص هستند

در پایان علی حسن زاده  معاون پیشگیری سازمان بهزیستی خوزستان نیز در رابطه با اقدامات نیروهای بهزیستی در مناطق سیل زده گفت:  گروه های محب ما در مناطق مختلف ومحلات شهری و روستایی حضور دارند اما  چون  اعزام به عملیات  بسیار فوری بود نیروهای ما کاور و چادر مشخص ندارند و کار نیروهای ما به این صورت است که  به دلیل استرس و فشار بسیاری که بر مردم وارد است  خود نیروها به سراغ مردم میروند و آن ها را تحت نظر میگیرند