دکتر عباس شاهسونی در اظهار کرد وگو با ایسنا، در مورد تبعات آلودگی هوا بر تندرستی اظهار کرد: آلودگی هوا مهمترین فاکتور خطر محیطی هست که بر تندرستی آدم تاثیر می گذارد. آلودگی هوا به عنوان چهارمین عامل فوت و میر و دومین عامل مبتلا شدن به مریضی های غیرواگیر مثل سکته قلبی، سکته مغزی […]

دکتر عباس شاهسونی در اظهار کرد وگو با ایسنا، در مورد تبعات آلودگی هوا بر تندرستی اظهار کرد: آلودگی هوا مهمترین فاکتور خطر محیطی هست که بر تندرستی آدم تاثیر می گذارد. آلودگی هوا به عنوان چهارمین عامل فوت و میر و دومین عامل مبتلا شدن به مریضی های غیرواگیر مثل سکته قلبی، سکته مغزی و سرطان های ریوی در جهان معروف هست.    بطور کلی ۱۷ درصد از کل فوت های متاثر از مریضی های غیرواگیر به دلیل مواجهه با آلودگی هوا هست.

وی اضافه کرد: مطابق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی به ترتیب ۳۴ درصد از فوت های متاثر از سکته مغزی، ۲۵ درصد از فوت های متاثر از بیماری های ایسکمیک قلبی (IHD)، ۳۶ ، ۳۶ درصد از فوت های متاثر از سرطان ریه به دلیل مواجهه با آلودگی هوای آزاد هست.

وی دنبال کرد: در همین راستا، مدتی قبل سازمان بهداشت جهانی یک کنفرانس جهانی با همکاری ۹۰ کشور برگزار نمود.  طبق گزارشات این کنفرانس هفت میلیون آدم بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و به صورت کلی از هر ۱۰ مرگی که به واقع شدن می پیوندد، یک مورد فوت متاثر از آلودگی هواست. علاوه بر این ۹۰ درصد از مردم جهان در مناطقی زندگی می کنند که میزان غلظت آلاینده های موجود در هوا در این منطقه های از رهنمود سازمان جهانی بالاتر هست. کسانی که در شهرهایی با غلظت آلاینده بیشتر از ٢٢ میکروگرم در متر مکعب زندگی می کنند، مثل آن هست که روزانه یک تا دو سیگار استفاده می کنند.

قانون “هوای پاک” چه می گوید؟

شاهسونی در ادامه گفت وگو هایش به قانون هوای پاک اشاره نمود و اظهار کرد: در سال ۹۶ قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی تصویب و به دولت ابلاغ گردید. علاوه بر این ۱۰ آیین نامه ذی ربط به هوای پاک در شهریور و مهرماه سال کنونی در هیئت وزیران تصویب و ابلاغ گردید. هوای پاک، قانون بسیار جامعی هست و  در آیین نامه های ذی ربط جزئیات چگونگی فعالیت حمل و نقل، سوخت، صنعت های و… به صورت به صورت مجزا تدوین شده هست که اگر به خوبی اجرا شود، مطمئنا شاهد کاهش چشمگیر آلودگی هوا می باشیم.

وی یا بیان اینکه ارزیابی ها نشان می دهند که روزهای هوای پاک شهر تهران سال کنونی در این مقطع زمانی نسبت به سال گذشته، افزایش یافته هست، اضافه کرد: این در حالیست که همچنان غلظت آلاینده های هوا در تهران سه برابر رهنمود سازمان بهداشت جهانی هست؛ چراکه طبق رهنمود سازمان بهداشت جهانی، میزان غلظت ذرات معلق کوچکتر از۲٫۵

رییس گروه تندرستی هوا و تحولات اقلیمی وزارت بهداشت اضافه کرد: در همین راستا سازمان بهداشت جهانی در کنفرانس آلودگی هوا، با همکاری بانک جهانی و چند سازمان بین المللی، کمپینی با اسم تنفس زندگی راه اندازی نموده هست. هدف این کمپین این هست که کشورها و شهرهایی که به آن ملحق شده اند، بتوانند تا سال ٢٠٣٠ کیفیت هوای تنفسی ساکنین در کشور یا شهر مد نظر را به مقادیر رهنمود سازمان بهداشت جهانی برسانند.

طرح جدید ترافیک تهران، انتهاء بخش آلودگی نیست

شاهسونی در مورد اثربخشی طرح جدید ترافیک در کاهش آلودگی هوا نیز اظهار کرد: درطرح جدید ترافیک، داشتن معاینه فنی الزامی هست که توان دارد در کاهش آلودگی هوا کمک کننده باشد، اما به این مفهوم نیست که اجرای این طرح تمام کننده آلودگی هست. با یک راه کار و یک طرح نمی شود آلودگی هوا را کاهش داد، در این راستا باید تمام شهروندان احساس مسیولیت کنند. هر چه آلودگی کاهش یابد به سود خود مردم هست و تعداد مراجعین به جایگاه ها درمانی، سکته های قلبی و مغزی کاهش می یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه آلودگی هوا هزینه های اقتصادی بسیاری نیز بر جامعه تحمیل می کند، اظهار کرد: بانک جهانی در سال ٢٠١۶ گزارشی مبنی بر هزینه هایی که آلودگی هوا بر سامانه بهداشت و معالجه جامعه تحمیل می کند، عرضه کرد. طبق آن هزینه های اقتصادی و فوت متاثر از آلودگی هوا، در شهر تهران ۲.۶ ۶ میلیارد دلار هست و شهر تهران بین ۲۶ شهر آلوده جهان رده ۱۲ را دارد.

۷ عارضه با اهمیت آلودگی هوا در کودکان 

شاهسونی با بیان اینکه اگر مردم همکاری کنند میتوان با اجرای طرح های جدید، میزان آلودگی هوا را کاهش داد، گفت: آلودگی هوا، تمام جوامع خصوصا کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. کودکان جزء نسل آینده کشور و گروه های حساس می باشند و عوارض آلودگی بر کودکان مثل کاهش وزن زمان ولادت، افزایش اختلالات طیف اوتیسم، بیش فعالی، کاهش رشد مغز، افزایش عفونت های حاد دستگاه تحتانی تنفسی، تشدید نشانه ها آسم و افزایش بروز سرطان خون (لوسمی)کاملا معروف هست. سالیانه بطور تقریبی ۶۰۰ هزار کودک زیر پنج سال در دنیا به دلیل مواجهه با آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. از هر چهار مرگی که در کودکان زیر پنج سال به واقع شدن می پیوندد، یک مورد فوت به دلیل عاملان محیطی هست.

تعطیلی مقطعی مدرسه ها؛ آری یا خیر؟

رییس گروه تندرستی هوا و تحولات اقلیمی وزارت بهداشت در مورد تعطیلی مقطعی مدرسه ها در زمان تشدید آلودگی هوا، اظهار کرد: زمانیکه شرایط آلودگی هوا به حد اضطرار برسد، دو راه را پیش رو داریم؛ یکی کاهش مراجع آلاینده هوا و دیگری کاهش مواجهه. هدف تعطیلی مدرسه ها نیز کاهش مواجهه کودکان هست.  همچنین در شهر تهران تعداد بسیاری دانش آموز داریم که همه روزه برای رفت وآمد به مدرسه، بار ترافیکی بسیاری را ایجاد می کنند. هدف دیگر تعطیلی مدرسه ها کاهش بار ترافیکی و آلاینده هاست. اما امید داریم با اقداماتی که سایر ارگان ها انجام می دهند، سال کنونی شاهد این مبحث نباشیم.

عارضه ها مرگبار “گرد و غبار”

شاهسونی در بخش دیگری از گفت وگو هایش درباره عارضه ها متاثر از ذرات معلق گردوغبار در شهرهای جنوبی کشور، اظهار کرد: ذرات معلق گردوغبار باعث افزایش فوت مریض ها تنفسی و مراجعه اشخاص به جایگاه ها بهداشتی _ درمانی می شود. طبق پژوهش ها وزارت بهداشت، میانگین درصد فوت ومیر و مراجعه به بیمارستان ها در شهرهای در فراروی ذرات گرد و غبار زیادتر از شهرهای آلوده به آلاینده های متاثر از ترافیک هست.

بودجه ای که به وزارت بهداشت نرسید

وی با بیان اینکه در زمان رویداد طوفان های گرد و غباری، سامانه خدمات رسانی وزارت بهداشت اعم از بیمارستان ها، اورژانس و جایگاه ها بهداشتی و درمانی تاثیر بسیاری می پذیرند و متحمل هزینه می شوند، اضافه کرد: وقتی که طوفان گردوغباری به واقع شدن می پیوندد، بیمارستان ها، درمانگاه ها و اورژانس به مردم خدمات می دهند. با توجه به طرح دگرگونی تندرستی، کل هزینه ها بر عهده دولت و وزارت بهداشت هست. بر طبق ماده هفت آیین نامه اجرایی قانون گرد و غبار، دولت باید به وزارت بهداشت کمک کند و بیمارستان ها و جایگاه ها درمانی را تجهیز کند، اما تاحالا با وجود پیگیری هایی که انجام شده، در این راستا  از محل بودجه های تخصیص یافته به ستاد گرد و غبار به وزارت بهداشت و معالجه بودجه ای تخصیص نداده اند.

وی اضافه کرد: در نشست ها مکرر، مبحث آلودگی گرد و غبار را ارزیابی کردیم. امید داریم با اقداماتی که قرار هست سازمان جنگل ها با همکاری سازمان مراقبت محیط زیست، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی انجام می دهند، شاهد کاهش ذرات گرد و غبار در شهرهایی مثل زابل، اهواز و استان سیستان بلوچستان و سایر استان های غربی و جنوب غربی کشور باشیم.

وی در انتهاء تاکید کرد: کاهش آلودگی با همکاری خود شهروندان انجام می شود.  بنابراین از آنان می خواهیم با استفاده از وسایل نقلیه عمومی در این کار به ما کمک کنند و شهرداری نیز باید در افزایش دسترسی عموم مردم به وسایل نقلیه عمومی و از رده خارج کردن اتوبوس ها و مینی بوس های کهنه اقدام نماید. در غیر این صورت سال کنونی نیز در روزهای سرد که همراه با وارونگی هست، شاهد تشدید آلودگی هوا و به خطر افتادن تندرستی مردم می باشیم.

انتهای پیام