به قلم شیخ علی واشقانی فراهانی  تحکیم هر نظامی، بی‌نیاز از تبلیغ نیست و اما آنچه این تبلیغ را به ثمر می‌رساند، تبلیغ بی‌همتای عملکرد مبلغ است که همانا منجر به استحکام و توسعۀ نظام اسلامی می‌شود. بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۳۶۰ ه.ش. دستور تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی را صادر و روز […]

 

به قلم شیخ علی واشقانی فراهانی 

تحکیم هر نظامی، بی‌نیاز از تبلیغ نیست و اما آنچه این تبلیغ را به ثمر می‌رساند، تبلیغ بی‌همتای عملکرد مبلغ است که همانا منجر به استحکام و توسعۀ نظام اسلامی می‌شود. بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۳۶۰ ه.ش. دستور تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی را صادر و روز اول تیرماه به‌عنوان روز تبلیغات اسلامی و اطلاع‌رسانی دینی قرار داده شد. در همین ارتباط جملۀ معروفی از ایشان در صفحات تاریخ ایران اسلامی نقش بسته است: «مسئله تبلیغات یک امر مهمی است که می‌شود گفت که در دنیا در رأس همه امور قرارگرفته است و می‌توان گفت که دنیا بر دوش تبلیغات است… باید با تبلیغات صحیح، اسلام را آن‌گونه که هست به دنیا معرفی نمایید … توجه داشته باشید که بالاترین چیزى که مى‏تواند این انقلاب را در اینجا به ثمر برساند و در خارج صادر کند، تبلیغات است، تبلیغات صحیح.»

در کتاب آسمانی ما مسلمانان، آیه ۶۷ از سورۀ مائده به آیه تبلیغ معروف است: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ …»؛ ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و ادای وظیفه نکرده‌ای …. امامان باقر و صادق (علیهماالسلام) روایت نمایند که خداوند به رسول خویش وحى فرستاد که على بن ابى‌طالب علیه‌السلام را جانشین خود قرار دهد. پیامبر می‌ترسید که این موضوع بر بعضى از صحابه گران آید، بنابراین خداوند براى تشجیع به آشکار شدن این امر و تهدید به این‌که اگر آن را انجام ندهد، تبلیغ رسالت ننموده است، فرمان عملى ساختن جانشینى على (علیه‌السلام) را صادر فرمود.

تبلیغ در لغت به معنای آگاه کردن دیگران از فایده‌های چیزی، کسی یا عقیده‌ای است. تبلیغات، به معنای مجموعه اعمال گفتاری، نوشتاری، رفتاری و تصویری است که به‌منظور نفوذ و اثربخشی در شخصیت، افکار، عقاید و احساسات مخاطبان سازمان‌دهی می‌شود و برای جهت بخشیدن به آنان در راستای هدف و مقصدی مشخص، هویت پیدا می‌کند. تبلیغات در بینش و فرهنگ اسلامی از جایگاه رفیع و ویژه‌ای برخوردار است. سازمان تبلیغات اسلامی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است که می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ آگاه نمودن مردم از نهاد حکومت اسلامی، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هدایت، ساماندهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی مردمی، زمینه‌سازی برای یافتن نیروهای مؤمن و … هست که بدیهی است تبلیغات معقول، تبلیغاتی است که باروح دینی همخوانی داشته باشد و مبلغان جامعۀ اسلامی با توجه به اخلاق و مردمی بودن و آشنایی به مسائل روز اطلاعات لازم را به گوش ملت می‌رسانند. در همین خصوص حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در وصف مبلغ کامل اظهار داشت: «جامه‌های (اندیشه و اعمال) شهوات (دنیوی) را از خود جدا کنید و از تمام اندوه و غم‌ها خود را برهانید، جز یک اندوه که خود را تنها به آن مشغول ساخته است؛ بدین ترتیب از صفت کوردلی و شریک بودن با هواپرستان فاصله گرفته است و به کلیدهای باب هدایت و قفل در راهش گام برداشته و چراغ فراسوی راهش را شناخته و امواجش را درنوردیده و از میان دستاویزها، به استوارترین و از میان ریسمان‌ها به محکم‌ترین آن‌ها چنگ زده و در یقین به‌مانند تابناکی خورشید است.»

با مداقه در آیۀ فوق و بر طبق اخبار و روایات مفسران دربارۀ نصب خلافت حضرت علی ابن ابی‌طالب نازل‌شده است، ایشان در کارها (و تبلیغات) خداوند سبحان را در جانش در بالاترین جایگاه نهاده به‌گونه‌ای که هر چه درآید بر او عرضه می‌کند و هر فرع را به ریشه و اصل آن بازمی‌گرداند. او چراغ تاریکی‌ها و برگیرندۀ پرده از شبهات، کلید ابهام، پاسخ‌دهندۀ پرسش‌های پیچیده و راهنمای بیابان‌هاست. وقتی سخن می‌گوید می‌فهماند و وقتی سکوت می‌کند به‌سلامت باشد. خود را برای خدا خالص کرده (مبلغ) و خدا نیز او را برای خود خالص ساخته است؛ پس او از بنیادهای دین خداست و همچنین جانش را به عدل پایبند ساخته است و نخستین عدالت (مبلغ) این است که خواهش نفس (اماره) را از خود دور ساخته و حق را توصیف کند و به آن عمل نماید که در این راستا امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: «(مردم) را با غیر زبانتان به اسلام دعوت کنید و ازجمله تقوا و کارتان را (ملت) ببینند.» در همین راستا امام علی (علیه‌السلام) فرمود: «پیامبر خدا (صلی‌الله علیه و آله و سلم) طبیبی بود که با طبابتش در گردش بود. مرهم‌های خود را استوار می‌داشت و داغ‌های خود را به‌جا می‌نهاد  و هر جا که نیاز بود به کارش می‌بست، با داروهایش جایگاه‌های غفلت و موارد سرگردانی (مردم) را می‌یافت.» (و در آگاهی و سلامت جامعۀ اسلامی همیشه با عمل همت می‌گماشت).

یکی از مراکز راهبردی در تحقق تبلیغ و نشر اطلاعات صحیح، مسجد است که در این حوزه، مسجد امام رضا (علیه‌السلام) دقت  و سعی لازم به‌مقتضای زمان در مدافع فرهنگ اسلامی داشته و دارد که تبلیغ اسلام و آگاهی دادن به جامعۀ اسلامی تنها به سخنرانی کافی نیست بلکه در گام نخست این است که مردم از مبلغ دین عمل را شاهد باشند.

فعالیت حوزۀ فرهنگی مسجد امام رضا (علیه‌السلام) سعی می‌کند در پیشبرد اهداف فرهنگی نظام اسلامی از استعداد هنری خوشنویسان استفاده شایسته نماید که ازجمله خوشنویس مجرب، آقای رحیم مزدارانی یکی از اشخاص باتجربه در هنر خوشنویسی به شمار می‌آید، در همین زمینه فعال است. واحد فرهنگی هنری مسجد امام رضا (علیه‌السلام) نیز در نشر و ترویج آموزه‌های دینی از وجود بابرکت آقای مزدارانی استفاده می‌نماید.

 

 

 

مؤسس و امام جماعت مردمی مسجد امام رضا (ع)

                                                                                            تهران – دهکده المپیک