به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، طبق آمارهای سازمان تجارت جهانی، صادرات مصنوعات چرمی در دنیا همه ساله حدود ۱۵ درصد افزایش را نشان می دهد؛ به به صورتی که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ اعتبار صادرات مصنوعات چرمی از ۷۸ هزار میلیارد دلار به ۱۸۲ هزارمیلیارد دلار دست یافته هست. قیاس روند اعتبار […]

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، طبق آمارهای سازمان تجارت جهانی، صادرات مصنوعات چرمی در دنیا همه ساله حدود ۱۵ درصد افزایش را نشان می دهد؛ به به صورتی که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ اعتبار صادرات مصنوعات چرمی از ۷۸ هزار میلیارد دلار به ۱۸۲ هزارمیلیارد دلار دست یافته هست. قیاس روند اعتبار صادرات مصنوعات چرمی کشورهای برتر دنیا با ایران نشان می دهد که مهمترین عللی که باعث شده مصنوعات چرمی در ایران با نرخ و کیفیت پایین تری به نسبت دیگر کشورها ارائه شود، فقدان برندهای معتبر، ناتوانی در شبکه توزیع ، تنوع کم فرآورده ها و طراحی ضعیف هست.

در این میان صندوق کارآفرینی امید با پشتیبانی از صنعت چرم، کیف و کفش استان همدان طی چهار سال گذشته تغییری در این صنعت با اهمیت و پرسابقه استان ایجاد نموده هست. ورود صندوق کارآفرینی امید به اکتساب و کارهای چرم و کیف و کفش همدان از دو جنبه و جهت بوده هست؛ اول پژوهش ها صندوق وبازدیدهای با نظم از صنعت چرم استان و دوم نتیجه پژوهش ها طرح تکاپو. پشتیبانی صندوق کارآفرینی امید از مزیت های رقابتی منطقه های متفاوت به توسعه اکتساب و کارهای پایدار در این منطقه های منتج می شود.

طرح توسعه اکتساب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو)، مهمترین طرح اشتغال دولت و مصوب شورای عالی اشتغال هست. طرح تکاپو از سیاست های معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هست که زیر نظر سازمان (UNIDO) اجرا می شود و با بهره گیری از حجم های بومی هر منطقه و با استفاده از تجارب بین المللی در قالب یک برنامه منسجم به اجرا درآمده هست. این طرح، بر پایه مزیت های منطقه ای استان ها ایجاد شغل می کند و در راستای آن، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مامور فراهم نمودن شرایط ایجاد ۵۴۰ هزار شغل پایدار در بخش های متفاوت شده هست.

طرح تکاپوبر مبنای شناسایی مزیتهای منطقه ای استانها و با بهره گیری از حجم های بومی هر منطقه اشتغالزایی می کند.طرح “تکاپو” طرح “تکاپو” در سال ۱۳۹۴ در شش استان کشور به صورت آزمایشی به اجرا درآمد و در پنج ماهه سال ۱۳۹۵ نیز در ۲۰ استان کشور اجرایی گردید. برای اجرای طرح تکاپو در هر استان یک کارگزار از بخش خصوصی تعیین می شود که کارگزار باید با شناسایی حجم های بخش خصوصی منطقه خود اقداماتی انجام بدهد تا ضمن ایجاد زمینه های اشتغالزا، نرخ بیکاری هر استان از وضع فعلی خارج شود.

طبق آمارهای رسمی موجود در استان همدان، هم اکنون۴۴۰ واحد تولیدی رسمی و۱۳۰ واحد غیررسمی تولیدی در راستای مصنوعات چرمی فعالیت می کنند که بیشتر از ۹۵ درصد این واحدها خرد و کوچک می باشند. علاوه بر این بیشتر از ۱۰۰ واحد عمده فروش کفش و مصنوعات چرمی در همدان موجود هست که ۴۰ واحد منحصرا به توزیع مصنوعات چرمی اشتغال دارند.

صندوق کارآفرینی امید طبق تفاهم نامه ای که با وزارت کار منعقد کرده پشتیبانی از رسته های مورد مطالعه در طرح تکاپو را هدفگذاری کرده هست. طبق این تفاهم نامه، معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار بر مبنای مدل های معمول بین المللی، مطالعه رسته های مزیت دار در استانهای متفاوت را انجام می دهد و به منظور پشتیبانی از اکتساب و کارهای دارای مزیت در چارچوب مقررات به صندوق معرفی می کند. مطالعه رسته های مزیت دار در استانهای کشور از چندین سال قبل آغاز شده و در حال حاضر نیز ادامه دارد و صندوق کارآفرینی امید کوشش می نماید نتیجه های پژوهش ها را در قالب های حمایتی خود استخراج و از اکتساب و کارهای خرد و کوچک این رسته ها پشتیبانی نماید.

در این تفاهم نامه سازمان یونیدو نیز دارای تعهد شده پروژه های بخش خصوصی که شرایط تامین مالی توسط صندوق را دارا باشند به صندوق معرفی کند و در طراحی و پیاده سازی مدل های نوین تامین مالی بنگاههای خرد و کوچک و متوسط با صندوق مشارکت کند.

اصغرنوراله زاده ـ مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید ـ در اظهار کرد وگو با ایسنا، آمادگی این صندوق را برای پشتیبانی مالی از ایجاد و ایجاد مرکز تعلیم کفش در همدان به عنوان آزمایشی تعلیم در غرب کشور اعلام نمود و اظهار کرد: این صنعت برای پشتیبانی از اکتساب و کارها زمینه های متفاوت تولید و بازار را در کشور شناسایی و پشتیبانی می کند.

به گفته وی، استان همدان رده ششم تولید کیف و کفش و چرم را در کشور به خود اختصاص داده هست و با قدمت ۹۰ ساله خود سرآمد این صنعت بزرگ در کشور محسوب می شود.

 تصویب کلیات طرح راه اندازی نخستین صندوق تخصصی چرم 

نوراله زاده درعین حال از تصویب کلیات طرح راه اندازی صندوق تخصصی چرم در کمیسیون اجتماعی دولت خبر داده و می گوید: این طرح به زودی به تصویب هیات دولت می رسد و طبق آن، فعالین عرصه چرم، سهامداران این صندوق خواهند گردید و در مواقع احتیاج تسهیلات دریافت خواهند کرد.

او راه اندازی یک مرکز طراحی چرم و یک دانشکده تخصصی کیف و کفش چرم در استان همدان را با توجه به پتانسیل و مزیت نسبی موجود ضروری و باعث رونق زیادتر این صنعت دانست.

به گفته نوراله زاده، هر ساله حدود ۲۷۰ میلیون جفت کفش احتیاج داخلی کشور هست که ۸۰ درصد آن در داخل تولید می شود و باید کوشش کرد تا همه احتیاج کشور در داخل تولید شود.

او به منظور تشویق فعالین عرصه طراحی کیف و کفش چرم می گوید: در حالتی که تقاضاکننده برای اعزام به کشورهای مالک برند وجود داشته باشد، صندوق ضمن تامین قسمتی از هزینه های ذی ربط به اعزام این افراد، برای راه اندازی مرکز طراحی نیز تسهیلات پرداخت می نماید.

نوراله زاده مشارکت با نهادهای تخصصی در شناسایی خوشه ها و برندها برای پشتیبانی از اکتساب و کارهای جدید، برگزاری نمایشگاه های تخصصی، مطالعه، توانمندسازی و بازاریابی را من جمله برنامه های صندوق کارآفرینی امید در این راستا عنوان می کند.

احتیاج داخلی کشور، هر ساله حدود ۲۷۰ میلیون جفت کفش هست که ۸۰ درصد آن در داخل تولید می شود.پشتیبانی از صنعت چرم همدان، نتیجه تفاهم نامه صندوق کارآفرینی امید با وزارت کار و سازمان یونیدو هست. کارهای حمایتی از سال ۱۳۹۳ آغاز شده و تاحالا در شهرستانهای بهار و همدان ۶۷ واحد تولیدی کیف و کفش و چرم با اشتغالزایی بیشتر از ۴۰۰ نفر مورد پشتیبانی مالی صندوق قرار گرفته اند.صندوق کارآفرینی امید، از تولیدکنندگان وعرضه کنندگان این فرآورده ها پشتیبانی کرده و مایل هست در زنجیره این صنعت با اهمیت، بخش طراحی به صورت مخصوصی مورد توجه فعالین این صنعت قرار گیرد زیرا طراحی ظریف اعتبار افزوده غیرقابل باور برای صنعت چرم ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، در شرایط حاضر بنگاه های چینی توجه خاصی به تولید فرآورده ها جدید و متنوع با نرخ پایین دارند. در سال های موخر ترکیه نیز توانسته خود را به عنوان یک تولیدکننده مصنوعات چرمی با نرخ پایین معرفی کند. به موازات این تغییرات، هندوستان هم توانسته هست با مدرنیزه کردن بخش مصنوعات چرمی جایگاه شایسته ای در بین تولید و صادرکنندگان این فرآورده ها چه در بخش مصنوعات صنعتی و چه در بخش مصنوعات دست ساز و سنتی پیدا نماید و به یکی از ارائه کنندگان با اهمیت این مصنوعات در دنیا تبدیل گردد. با این توصیف، به نظر می آید با توجه به کیفیت بالای چرم ایرانی و تمایل زیادی از کشورها برای خرید مصنوعات چرمی ایران، نیازمند تقویت برندسازی در حوزه کیف و کفش چرم، پیروی از مدل های روز، جلوگیری از واردات بی رویه کیف و کفش چرم و پشتیبانی از واحدهای تولیدی و شاغلان این اکتساب و کار هستیم.

برابر آمارها هر ساله حدود ۵۰۰ میلیون دلار کفش قاچاق وارد کشور می شود که این کالاها از کشورهای مختلفی اعم از چین گرفته تا ایتالیا به بازار ایران راه پیدا می نمایند. به گفته ریاست اتحادیه کفاشان دست دوز، درحال حاضر زمینه تولید ۴۰۰ میلیون جفت کفش در کشور وجود دارد و با توجه به استفاده ۲۵۰ میلیونی ایران نیازی به واردات کشور از خارج نداریم.در سال ۱۳۹۶ نسبت به ۱۳۹۵ شاهد رشد ۱۱۰ درصدی ۸ ۸ درصدی انواع کفش به کشور بودیم. 

انتهای پیام