سیدمحمد ناظم رضوی با حضور در دفتر ایسنا از اجرای طرح بازآفرینی شهری به عنوان یکی از با اهمیت ترین طرح های دولت تدبیر در حوزه مسکن و شهرسازی اسم برد و اظهار کرد: این طرح که دولت دوازدهم توجه بسیار مخصوصی به آن داشته متاسفانه تحت الشعاع بعضی موضوعات روز و من جمله تهدیدها […]

سیدمحمد ناظم رضوی با حضور در دفتر ایسنا از اجرای طرح بازآفرینی شهری به عنوان یکی از با اهمیت ترین طرح های دولت تدبیر در حوزه مسکن و شهرسازی اسم برد و اظهار کرد: این طرح که دولت دوازدهم توجه بسیار مخصوصی به آن داشته متاسفانه تحت الشعاع بعضی موضوعات روز و من جمله تهدیدها و تحریم ها جای گرفت.

وی طرح بازآفرینی شهری را یک اقدام مترقی و پیشرو در حوزه  آنچه”کالبدی و شهری” وی طرح بازآفرینی شهری را یک اقدام مترقی و پیشرو در حوزه  آنچه”کالبدی و شهری” می قرائت کرد؛  برشمرد و اضافه کرد: در این طرح توانمندسازی بافت های ناکارآمد میانی مورد تاکید مخصوص قرار گرفته است.

شهردار مرکز استان در اظهار کرد وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه باید دو معنا بافت تاریخی و بافت کهنه از هم تمیز داده گردد تصریح نمود: شوربختانه در گذشته بخش های بسیاری از بافت های با ارزش سمنان دچار عارضه جدی شده و قسمتی از داشته های تاریخی بافت قدیم از بین رفته است.

ناظم رضوی بر ضرورت احیاء و مراقبت از ما بقی های بافت تاریخی سمنان تاکید کرد و اظهار کرد: باید با همه وجود از خراب کردن زیادتر بافت های تاریخی سمنان به عنوان یکی از با اهمیت ترین سرمایه های این شهر تاریخی پرهیز کنیم.

وی مراقبت از بخش های باقی ماده از بافت قدیم شهر سمنان را لازمه اجرای مناسب طرح بازآفرینی شهری دانست و افزود: راهکار دولت تدبیر و امید برای مراقبت از بافت های تاریخی ایجاد و فعال سازی ستادهای بازآفرینی شهری است که در شهرستان ها به رئیس فرماندار و دبیری شهرداری ها شکل گرفته است.

بازتعریف محلات ۱۷ گانه در سمنان

ناظم رضوی با بیان اینکه در هفت –هشت ماه پیش گام های خوبی در زمینه اجرایی شدن این طرح در سمنان برداشته شده اضافه کرد: شهرداری ها یک تنه قادر به اجرای موفق این طرح نیستند و همگرایی و معیت دیگر دستگاه های استان را می طلبد.

وی با اشاره به اهمیت کانون تاریخی خیابان امام سمنان اظهار کرد: در همین راستا نابه سامانی های بصری خیابان امام تا حدی رفع و وضع امنیت این منطقه مورد بازنگری قرار گرفته تا تا حد امکان از دو مرتبه کاری ها در این کانون تاریخی جلوگیری گردد.

شهردار سمنان با بیان اینکه طبق مصوبات ستاد بازآفرینی شهری، دستگاه های متفاوت باید کارهای و پروژه های خود را در سازگاری با ستاد انجام دهند اضافه کرد: در همین راستا محلات هفده گانه ای در شهر تاریخی سمنان تشریح گردیدند.

تصویب سایت تاریخی امامزاده یحیی و وسعت شرقی مسجد امام در ستاد بازآفرینی

ناظم رضوی از ایجاد واحد بافت تاریخی در شهرداری سمنان اطلاع داد و اظهار کرد: این با اهمیت با هدف رویکرد جدی تر به مراقبت از بافت های تاریخی و آشنایی خوب تر پرسنل و کارشناسان شهری با ادبیات بافت های تاریخی در شهرداری سمنان انجام شده است.

این مدیر ارشد شهری دنبال کرد: این واحد وظیفه دارد که آن دسته از منطقه های و محلاتی که استعداد تبدیل شدن به “شهرموزه” این مدیر ارشد شهری دنبال کرد: این واحد وظیفه دارد که آن دسته از منطقه های و محلاتی که استعداد تبدیل شدن به “شهرموزه” را دارند شناسایی و همزمان  مناطقی که استعداد زندگی و علاوه بر این بازآفرینی اقتصادی و…

وی از بهسازی و ایجاد سایت تاریخی-مذهبی امامزاده یحیی(ع) سمنان به عنوان یکی از با اهمیت ترین حجم های گردشگری مذهبی در مجاورت بافت تاریخی سمنان اسم برد و اضافه کرد: تدوین یک سند جامع و تهیه نقشه های تکمیلی برای اجرایی شدن این طرح و رهاسازی فضای پیرامونی آن در حال انجام است.

ناظم رضوی از شروع امور اجرایی برای ایجاد یک پارکینگ عمومی درخور در این سایت با اهمیت تاریخی اطلاع داد و اضافه کرد: اجرایی شدن این طرح ها پس از تصویب پایانی طرح از سوی سازمان میراث فرهنگی صورت می پذیرد.

وی از طرح سایت تاریخی امامزاده یحیی(ع) سمنان به عنوان یکی از طرح های کلیدی و مصوب ستاد بازآفرینی در شهرستان سمنان اسم برد و اظهار کرد: یکی از طرح های مصوب دیگر در این کانون تاریخی “وسعت شرقی مسجد تاریخی امام” وی از طرح سایت تاریخی امامزاده یحیی(ع) سمنان به عنوان یکی از طرح های کلیدی و مصوب ستاد بازآفرینی در شهرستان سمنان اسم برد و اظهار کرد: یکی از طرح های مصوب دیگر در این کانون تاریخی “وسعت شرقی مسجد تاریخی امام” به عنوان یکی از معروف ترین آثار تاریخی استان است.

ایجاد میدان هنر در وسعت شرقی مسجد سلطانی

شهردار سمنان از ایجاد میدان هنر در وسعت شرقی مسجد سلطانی(امام) سمنان به عنوان یکی از زیباترین میادین شهری در سمنان اسم برد و اظهار کرد: این میدان تاریخی با هدف ارائه صنعت های دستی و آثار هنری در این کانون تاریخی ایجاد می گردد.

وی با بیان اینکه استان سمنان از حجم های بسیار بالایی در حوزه صنعت های دستی بهره مند است افزود: ایجاد مراکزی برای ارائه این صنعت های دستی و آثار هنری توان دارد به رونق گردشگری و اقتصاد شهری در استان سمنان کمک شایانی کند.

این مدیر ارشد شهری از خانه های تاریخی به عنوان یکی از سرمایه های با اهمیت شهر تاریخی سمنان اسم برد و تصریح نمود: در ادامه اقداماتی که با هدف مرمت و بازسازی این خانه های تاریخی صورت گرفته یک خانه تاریخی دیگر در سمنان با هدف پذیرایی مخصوص از گردشگران بیگانه مرمت و بازسازی می گردد.

وی دنبال کرد: این خانه تاریخی که در آن بخش های برای ارائه صنعت های دستی و ساکن کردن گردشگران تعبیه شده تا انتهاء سال جاری به بهره برداری می رسد.

شهردار سمنان از ایجاد یک پارکینگ مسقف در مجاورت این محدوده تاریخی اطلاع داد و اظهار کرد: عملیات اجرایی احداث این پارکینگ شروع شده است.

احیای یک مجموعه خانه سنتی در امامزاده زکریا

وی از احیای یک مجموعه از خانه های سنتی و تاریخی در محدوده امامزاده زکریا (ع) سمنان اطلاع داد و اظهار کرد: کار اجرایی مرمت و بهسازی این مجموعه خانه های سنتی با هدف ایجاد یک مجموعه گردشگری در این منطقه در حال انجام است.

ناظم رضوی هم چنین از مرمت یک خانه تاریخی دیگر در مجاورت یکی از آب انبارهای تاریخی در نزدیکی مقبره حکیم الهی سمنان اطلاع داد و اظهار کرد: این خانه تاریخی که آخرین مراحل کار مرمت و بهسازی آن توسط کارشناسان در حال انجام است قرار است که به موزه آب تبدیل گردد.

وی علاوه بر این از برنامه ریزی برای ایجاد و راه اندازی خانه سفال در شهر تاریخی سمنان به عنوان یکی از قطب های سفال سازی در کشور اطلاع داد و اضافه کرد: کار احداث و راه اندازی خانه سفال و علاوه بر این دو موزه آب و تندرستی که در قدیمی ترین بیمارستان سمنان راه اندازی خواهد گردید با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنعت های دستی در سمنان ایجاد خواهد گردید.

انتهای پیام