معاون دادستان کل کشور در رابطه با ارسال کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردم به مناطق سیل‌زده به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: از مردم تقاضا می‌کنیم کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را از از طریق هلال احمر، کمیته امداد، بهزیستی و خیریه‌هایی که از طریق سایت‌های رسمی هلال احمر تائید شده ارسال کنند تا […]

معاون دادستان کل کشور در رابطه با ارسال کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردم به مناطق سیل‌زده به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: از مردم تقاضا می‌کنیم کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را از از طریق هلال احمر، کمیته امداد، بهزیستی و خیریه‌هایی که از طریق سایت‌های رسمی هلال احمر تائید شده ارسال کنند تا این کمک‌ها به دست سیل‌نماها و امدادگرنماها نرسد.

جواد جاویدنیا، معاون دادستان کل کشور، در ادامه در رابطه با سیل و مشکلاتی که در پی آن سوی افراد سودجو شکل می‌گیرد در گفتگو با خبرنگار برنا گفت: در بحث سیل‌زدگان و امدادگردی با دو مشکل مواجه هستیم. در این مدت برخی از افراد خود را به عنوان سیل‌زده جعلی جا می‌زنند و کمک‌های امداد را دریافت می‌کنند و دسته دیگری از افراد هستند که خود را امدادگر جعلی جا می‌زنند و اقدام به فعالیت با نام این سازمان‌ها می‌کنند.

جاویدنیا این افراد را سیل‌نما خواند و نیت آن‌ها را اینطور دانست: دسته اول سیل‌نماها هستند که قصد مفعت‌طلبی از وضعیت موجود را دارند و می‌خواهند کمک‌های مردمی وکمک‌های سازمان‌های امدادگر را دریافت کنند  که البته تمام همکاران ما تلاش خود را به کار‌ گرفته‌اند تا کمک‌ها را به دست نیازمندان برسانند.

معاون دادگستری کشور در همین راستا عنوان کرد: نیروهای ویژه هلال‌احمر و سازمان‌های رسمی برای توزیع این کمک‌ها، احراز هویت انجام می‌دهند و برای این افراد شناسنامه‌ای تشکیل می‌دهند که ثبت شود که چه کسی چه اقلامی را دریافت کرده و اما مشکل ما کمک‌های مردمی است که به‌صورت غیر سازمان یافته به دست مردم سیل‌زده می‌رسد، این کمک‌ها بیشتر در خطر این هستند که توسط افراد سیل‌زده‌نما که تعدادشان کم است، هستند گرفته شوند.

معاون دادگستری کشور تاکید کرد: ما و تمام همکاران‌مان به همین دلیل توصیه می‌کنیم که مردم کمک‌هایشان را از طریق همان شیوه هلال احمر و با احراز هویت بین مردم توزیع کنند و تا جای ممکن برای توزیع اقلام توسط سازمان‌های رسمی اقدام کنند.

وی  ادامه داد:  نکته دوم  در رابطه با این افراد و کسانی که در فضای مجازی خود را به عنوان سیل زده معرفی و درخواست کمک‌ می‌کنند  این است که این عمل در واقع جعل رایانه و نشر اکاذیب محسوب می‌شود و قطعا با این افراد برخورد خواهد شد.

جاویدنیا در رابطه با اهداف و فعالیت‌های افراد امدادگرنما نیز اشاره کرد: برخی از این افراد برای تخریب وجهه امدادگری اقدام به پوشیدن لباس‌های امداد و برخوردهای نامناسب با مردم می‌کنند و بعضا مردمی که در شرایط مناسبی نیستند را تحریک می‌کنند و گاهی به تشویق مردم علیه سازمان مربوطه می‌پردازند و مردم را تحریک می‌کنند که گاهی منجر به درگیری با ماموران امدادگر می‌شوند.

این مقام قضایی تاکید کرد: لذا در این قضیه مردم باید توجه لازم را داشته باشند که در صورت مشاهده افرادی که در فضای حقیقی یا فضای مجازی رفتار مشکوکی دارند و خود را به جای  سیل‌زدگان و امدادگران جا میزند با آن‌ها برخورد کنند و به ما گزارش دهند و به راحتی فریب این افراد را نخورند.

معاون دادستان کل کشور از مردم خواست اگر مسیر سازمان یافته‌ای را می‌شناسند که قصد سوءاستفاده از عواطف هموطن دوستانه مردم را دارند؛ گزارش دهند تا با آن‌ها برخورد شود و کمک‌های مردی به سمت و سوی حقیقی برود و به دست نیازمندان واقعی برسد.

معاون دادگستری کشور اضافه کرد در رابطه با امدادگر نماها هم همین مسائل وجود دارد و گفت:  مردم تصور نکنند هر فردی که لباس هلال احمر یا نیروهای دیگر را به تن دارد حتما عضو این سازمان‌هاست و لزوما شخص امدادگر است. مردم حتما در مواجهه با برخوردهای مشکوک؛ کارت شناسایی فرد امدادگر را چک کنند تا به دام امدادگرنماها نیفتند و در صورتی که افراد از نشان دادن کارت شناسایی ممانعت به عمل آوردند بدون درگیری، آن‌ها را به نیروهای انتظامی معرفی کنند و به سازمان‌های امدادگر اطلاع دهند و البته مردم باید حواس‌شان باشد و از قضاوت زودهنگام هم خودداری کنند.

وی در رابطه با انتشار اخبار جعل در فضای مجازی هم ابراز کرد: انتشار اخبار امدادگرنماها درفضای مجازی که در واقع به نوعی باعث تحریک احساسات عمومی می‌شود با برخورد جدی دستگاه‌های قضایی مواجه خواهد شد و در رابطه با این موضوع هم مراجع قضای و انتطامی از حساسیت بالای برخوردارند زیرا عمل این اشخاص به یک سازمان ضرر نمی‌زند بلکه به کل نظام ضرر می‌زند، بعضا امکان دارد هزینه‌هایی را رقم بزند.

 دبیر کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ سایت‌های اینترنتی در رابطه با انتشار اخبار کذب افزود: مجددا توصیه می‌کنم تمام مردم از قضاوت زودهنگام خودداری کنند و هر خبری که در شبکه‌های اجتماعی به دست‌شان می‌رسد را باور یا منتشر نکنند زیرا در صورت کذب بودن خبر خود مردم به این اخبار دامن می‌زنند  و جو روانی موجود را که باید مملو از همدلی برای راحتی کمک‌رسانی باشد را تشدید می‌کنند و این اتفاق به نفع هیچ‌کس نیست و بیگانگان هم شاید از این فضا سو استفاده کنند.

جاویدنیا در پایان بر امر کمک رسانی یادآور شد و تاکید کرد: از مردم تقاضا می‌کنیم  کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را از از طریق هلال احمر، کمیته امداد، بهزیستی  و خیریه‌هایی که از طریق سایت‌های رسمی هلال احمر تایید شده ارسال کنند و از هرگونه کمک غیرنقدی و نقدی به افراد مختلف خودداری کنند و اگر مورد مشکوکی مشاهده شد به سایت دادستانی یا پلیس فتا گزارش دهند.