هادی حق شناس در اظهار کرد و گو با ایسنا، تصریح نمود: دولت ترامپ همان گونه که از قبل نیز اعلام کرده بود از آبان ماه ماه سال کنونی تحریم هایی را بر علیه ایران اعمال کرده که صنعت دریایی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. علی رغم تمام این فشارها و برنامه ریزی […]

هادی حق شناس در اظهار کرد و گو با ایسنا، تصریح نمود: دولت ترامپ همان گونه که از قبل نیز اعلام کرده بود از آبان ماه ماه سال کنونی تحریم هایی را بر علیه ایران اعمال کرده که صنعت دریایی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. علی رغم تمام این فشارها و برنامه ریزی آمریکا، تحریم های جدید یک تفاوت بسیار با اهمیت با گذشته دارد. قبل از این تحریم ها با یک پشتوانه حقوقی جدی از سوی شورای امنیت سازمان ملل همراه بود و تمامی دولت ها موظف بودند که به تحریم ها بر علیه ایران عمل کنند.

از طرف دیگر آمریکا تحریم های جدید بدون هیچ پشتوانه حقوقی اجرایی کرده و حتی این تحریم ها مستقیما بر خلاف قطعنامه شورای امنیت هست و همین مسئله به ما کمک می کند که اذن ندهیم اجماعی بر علیه ایران شکل بگیرد.

معاون سازمان بندرهای در مورد عکس العمل مثبت اعضای سازمان جهانی آی ام او از اطلاعیه ایران در جلسه موخر این سازمان، اظهار کرد: آنچه در این جلسه رخ داد نیز استمرار این حرکت و موفقیت ایران در یک عرصه فنی و تکنیکی بود. این سازمان به عنوان مرجع دریایی جهان که زیر نظر سازمان ملل فعالیت می کند و زیادی از کشورها من جمله ایران و آمریکا عضو آن می باشند مهمترین سازمان در عرصه دریایی جهان محسوب می شود و ایران توانست در جلسه موخر آی ام او اطلاعیه خود بر علیه تحریم ها را عرضه کرده و اجماعی جهانی بر علیه آمریکا به وجود آورد.

حق شناس در مورد جزییات اطلاعیه ایران توضیح داد: آمریکا در طول هفته های گذشته به کشورهای متفاوت جهان اخطار می داد و تهدید می کرد که ورود کشتی های ایرانی به آبراه های آنان توان دارد از نظر امنیت پرخطر باشد و کوشش می کرد با به وجود آوردن این فضای جدید رفت و آمد کشتی های ایران را با سختی و تنگنا روبه رو کند. سازمان بندرهای به عنوان نماد حاکمیتی ایران در این عرصه گزارشی را تهیه کرد که تمام این فشارها را رد و ورود به بحث امنیت و امنیت رفت و آمد کشتی های کشورهای عضو سازمان را خلاف روح قوانین و قواعد موجود به شمار می آورد. در کمال خوشبختی کشورهای عضو با این اطلاعیه موافقت کردند و فشارهای آمریکا را خلاف قواعد بین المللی و منفعت های اعضا محسوب کردند.

وی دنبال کرد: ایران از ۵۰ کنوانسیون رسمی آی ام او در بیشتر از ۳۰ کنوانسیون عضویت دارد و از سال ها قبل کوشش کرده نقشی موثر و جدی در این بخش داشته باشد. ما زین پس نیز کوشش می نماییم با محافظت قدرت خود توان ایران را محافظت کرده و در زمینه منفعت های کشور حرکت کنیم.

معاون سازمان بندرهای با بیان این که رفت و آمد کشتی های ایران در بخش های متفاوت دریایی اروپا ادامه دارد، اضافه کرد: ما از نظر پشتیبانی سیاسی تاحالا نتیجه های مثبتی از اروپایی ها گرفته ایم و این روند نیز ادامه دارد اما در عرصه اقتصادی شرایط متمایز هست زیرا شرکت های بخش خصوصی طبق منفعت های اقتصادی خود تصمیم گیری می کنند. آنچه در این ارتباط اهمیت زیادی دارد بدون پشتوانه بودن تهدیدها و تحریم های جدید هست. ما باید با استفاده از پشتوانه حقوقی و سیاسی موجود اغراض خود را به پیش ببریم و امید داریم که با مسائلی مثل جلسه موخر لندن بتوان مسائل و دغدغه های اقتصاد دریایی ایران را دنبال کرد.

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، از نیمه نخست آبان ماه ماه سال کنونی با شروع دور جدید تحریم ها بخش های متفاوت اقتصاد ایران با شرایطی جدید رو به رو گردیدند و صنعت دریایی ایران یکی از کلیدی ترین این حوزه ها بود. آمریکا هرچند چابهار را تحریم ها معاف کرد اما در عین حال تلاش های مختلفی برای محدود کردن کارکرد دریایی ایران در سطح جهان شروع نمود.

در پی این اتفاق و اظهارات جدید آمریکایی ها سازمان بندرهای هفته قبل در جلسه آی ام او اعتراض رسمی خود را در قالب یک اطلاعیه عرضه کرد که با عکس العمل مثبت بیشتر کشورهای جهان رو به رو گردید. ایران با قرار گرفتن در سواحل با اهمیت خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر یکی از مهمترین کشورهای دریایی منطقه و جهان محسوب می شود.

انتهای پیام