به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره اظهار کرد، واشنگتن به دقت این مورد را بازنگری کرد و بر همین اساس، تصمیم گرفته دیگر به این آژانس سازمان ملل متحد کمک مالی نکند. دولت آمریکا ماه ژانویه گذشته هم اعلام کرده بود که بیشتر از نیمی از کمک […]

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره اظهار کرد، واشنگتن به دقت این مورد را بازنگری کرد و بر همین اساس، تصمیم گرفته دیگر به این آژانس سازمان ملل متحد کمک مالی نکند.

دولت آمریکا ماه ژانویه گذشته هم اعلام کرده بود که بیشتر از نیمی از کمک خود به این آژانس سازمان ملل متحد را به تعلیق در آورده تا در مورد آینده مشارکت خود با آن ارزیابی بیشتری کند.

یک سخنگوی محمود عباس، ریاست تشکیلات فلسطینیان این تصمیم آمریکا را توهینی وقیح به مردم فلسطین و نقض قطع نامه های سازمان ملل متحد خوانده هست.

این مقام فلسطینی به خبرگزاری رویترز اظهار کرد: چنین مجازاتی این حقیقت را که آمریکا دیگر نقشی در مسائل منطقه خاورمیانه ندارد، عوض نخواهد کرد.

آژانس امداد و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) در سال ۱۹۴۸ و بعد از جنگ اعراب و اسرائیل ایجاد گردید و ماموریت کلیدی آن رسیدگی به امور هزاران آواره فلسطینی تشریح گردید.

هم حالا این آژانس سازمان ملل متحد به ۵ میلیون از آوارگان فلسطینی خدمات بهداشتی، آموزشی و اجتماعی عرضه می کند.

آمریکا بزرگترین حمایت کننده این آژانس بود و حدود ۳۰ درصد از کل بودجه این دفتر سازمان ملل متحد را تامین می کرد. این کشور در آخرین سال حضور باراک اوباما (۲۰۱۶) در کاخ سفید مبلغ ۳۶۸ میلیون دلار به این آژانس کمک مالی کرده بود.

دولت جدید آمریکا در ماه ژانویه ۶۰ میلیون دلار به این آژانس کمک اما همزمان اعلام نمود، ۶۵ میلیون دلار دیگر را تا زمان کامل شدن بازنگری خود پرداخت نخواهد کرد و حالا با اعلام توقف مشارکت با این برنامه سازمان ملل متحد، به احتمال زیاد پرداخت این ۶۵ میلیون دلار متوقف خواهد گردید.

ارتباطات میان واشنگتن و فلسطینیان از زمان ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید رو به سردی گذاشت و بویژه پس از ان که ریاست جمهوری آمریکا فرمان جابه جایی سفارت کشورش به قدس را صادر نمود، دو طرف وارد جدال های علنی گردیدند.

به دنبال تاکید دو مرتبه ترامپ بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیلی از سوی کشورش، تشکیلات فلسطینیان دسامبر سال گذشته اعلام نمود که دیگر آمریکا را به عنوان میانجی گفتگوها صلح خاورمیانه به رسمیت نمی شناسد و ارتباطات خود با واشنگتن در این زمینه را به تعلیق درآورد.

در واکنش، دولت آمریکا از ماه ژانویه گذشته علاوه بر تعلیق کمک های مالی خود به آژانس امدادی سازمان ملل در سرزمین های فلسطینی، فرمان بازنگری در نحوه اختصاص این کمک ها را صادر نمود و از ماه ژوئن گذشته قانون نامیده شده به تیلور فورس را مورد توجه قرار داد.

مصوبه تیلور فورس به مقامهای فلسطینی فشار می آورد که پرداخت هرگونه مستمری را به افرادی که به اقدام بر علیه اسرائیل متهم شده اند، متوقف کند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام نمود به دنبال بازنگری های انجام شده تصمیم گرفته ۲۰۰ میلیون دلار فلسطینیان را در جایی دیگر که دارای “ارزش بالا و اولویت فوری” وزارت خارجه آمریکا اعلام نمود به دنبال بازنگری های انجام شده تصمیم گرفته ۲۰۰ میلیون دلار فلسطینیان را در جایی دیگر که دارای “ارزش بالا و اولویت فوری” هست، هزینه کند؛ هر چند در مورد دریافت کننده جدید این مبلغ توضیحی داده نشده هست.

سازمان ملل متحد و تشکیلات فلسطینی مکررا اخطار داده اند که قطع کردن کمک هزینه ها به خانوارهای فلسطینی شرایط زندگی روزمره را برای صدها هزار آواره فلسطینی و شهروندان منطقه های اشغالی دشوارتر از پیش خواهد کرد.

انتهای پیام