«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: تحریم‌های جدیدی که آمریکایی‌ها اعمال کرده‌اند، با هدف مقابله با دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی صورت گرفته است. به هر حال چیزی که الان در حوزه دیپلماسی در محاسبات میان ایران و آمریکا شکل گرفته، چند نوع دیپلماسی متصور […]

«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: تحریم‌های جدیدی که آمریکایی‌ها اعمال کرده‌اند، با هدف مقابله با دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی صورت گرفته است. به هر حال چیزی که الان در حوزه دیپلماسی در محاسبات میان ایران و آمریکا شکل گرفته، چند نوع دیپلماسی متصور است. یکی دیپلماسی رسمی است؛ یعنی در جایی که دو طرف راهبرد و مذاکره داشته باشند و چون راهبردی ندارند، عملا دیپلماسی رسمی بین آنها شکل نمی‌گیرد. یک قسمت دیپلماسی تنش‌زدایی است که بیشتر نظامی‌ها با یکدیگر صحبت می‌کنند که در این اوضاع به هر حال دیدیم که نظامی‌های دو طرف بیشتر رجزخوانی برای هم کردند و آخرین حضور هم سقوط پهپاد امریکایی بود اما نتیجه دیپلماسی در اینجا شکل نمی‌گیرد.

نماینده اسلام‌آباد غرب با تاکید بر اینکه چیزی که وجود دارد نوعی چالش دیپلماسی عمومی است، اظهار کرد: هدف از تحریم‌های جدید این است که در قالب دیپلماسی عمومی صدای ایرانیان را خاموش کنند. رویکردی که هم در قبال مقام معظم رهبری و هم در قبال آقای ظریف در پیش گرفتند؛ اینها نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد رویه سخت‌تری در قبال ایران هستند؛ منتها این موضوع عملا با کل دیپلماسی در تقابل است.

وی افزود: آقای ظریف فعال‌ترین بازیگر دیپلماسی ما هستند و در این مدت هم سعی کردند با حضور در مجامع و کشورهای مختلف این دوگانگی بین گفتار و عمل آمریکایی‌ها را رو و از مواضع جمهوری اسلامی ایران دفاع کنند. هدف این است که آقای ظریف از این ابزار و امکانات محروم باشد. اما من فکر می‌کنم، آمریکایی‌ها در تحریم مقامات ایران و آقای ظریف، هم با منع کنوانسیونی مواجه می‌شوند و هم با عدم همکاری دیگر کشورها.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه طبق معاهده مقر ۱۹۴۷میلادی آمریکا اجازه ندارد از حضور نمایندگان دولت‌ها در سازمان ملل جلوگیری کند، گفت: در گذشته به خصوص در سال ۲۰۱۴ در زمان معرفی آقای ابوطالبی برای سفیر ایران در سازمان ملل آن زمان هم همچین اقدامی صورت گرفت. این اقدامات بخشی از دوگانگی رفتاری آمریکاست. این تحریم در مورد آقای ظریف، توهین به کل مجامع بین‌المللی است و آمریکایی‌ها در مقابل اعمال چنین تحریم‌هایی تنها خواهند بود.

خبرنگار: مهناز براتی